Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Hvor lurt er det egentlig å refse Nintendo? Den japanske giganten går nærmest for å være synonymt med nostalgi og spillglede, og er trolig det mest elskede spillselskapet noensinne. De samme følelsene gjelder for oss her på huset. Vi elsker også Nintendo - både lesere og redaksjon (meg selv inkludert) - selv om det jeg skriver kommer til å bli smertelig negativt. Dere kommer sikkert til å være uenig, kanskje litt irriterte, men nå kan jeg ikke la det være lenger... Det eneste som føles riktig er å beskrive situasjonen slik jeg ser den.

Jeg synes nemlig Nintendo er uhyre kjedelige i år. Det er faktisk færre interessante titler som kommer til Wii U enn Xbox 360 og Playstation 3 - og det skjer året etter at de har lansert den første nestegenerasjonskonsollen. Hvordan er det mulig, Nintendo?

Dere har jo sagt hundretusen ganger at dere kommer til å satse på tredjepartsutviklere, men det viser seg allerede få måneder etter Wii U-lanseringen å være feil. Og det slår til og med sprekker før Microsoft og Sony slipper sine nye konsoller. Etter det blir det nærmest umulig for Nintendo å henge med, ettersom Wii U vil være så mye svakere.

Dere har utviklet en Pro Controller, Nintendo. Hvorfor skal ikke da eiere av systemet deres få lov til å spille de heteste spillene for 2013? Spill som Bioshock Infinite, Tomb Raider, Splinter Cell: Blacklist, Crysis 3, Watch Dogs og Grand Theft Auto V er alle multiplatformspill laget av tredjepartsutviklere. Men de slippes ikke til Wii U.

Nå har jeg ikke spilt mange tredjepartsspill til konsollen, men har testet Mass Effect 3 og FIFA 13 på Wii U. Begge hadde store performance-problemer - i Mass Effect 3 virket grafikken generelt nedskalert, mens FIFA 13 sleit med bildeoppdatering og riving i skjermen. Med tanke på at maskinvaren er omlag seks år nyere enn konkurrentene, er det mildt sagt skuffende at spillene ikke flyter bedre på Wii U.

Flere utviklere har også uttrykt skepsis i forhold til maskinens kapasitet. Blant annet Crytek hevdet at Wii U ikke hadde kapasitet til å kjøre Crysis 3 - et spill som slippes til både Playstation 3 og Xbox 360. Det er nærmest uforståelig at ikke Nintendo kunne spe på med litt mer kraft enn de tilslutt endte opp med.

Greit nok. Nintendo trenger ikke kraft for å selge. Det er Wii et levende bevis på. De trenger heller ikke støtte fra tredjepartsutviklere. De lager tross alt de beste spillene selv - det har de alltid gjort. Spill som er bra nok til å holde fansen fornøyd. Er det noe historien har vist oss så er det at Nintendo kan gjøre akkurat som de vil. De går sine egne veier, og ofte lykkes de.

Mens Sony og Microsoft befant seg i en intens krig om å ha den kraftigste maskinvarene, var Nintendo innovative og introduserte bevegelsesspilling. Det var noe spennende, noe nytt. De lanserte maskinvaren som var rimeligst og produserte, og knuste like så greit Microsoft og Sony med overlegne salgstall i den syvende generasjonen. I tillegg tjente de penger på hver eneste solgte konsoll, mens sony og Microsoft brukte flere år på å gå i pluss. Hvordan kan man kritisere dette?

Selv om Wii har solgt bra, føler jeg at Nintendo mistet momentet de siste årene. Det var svak interesse rundt konsollen, og mange ventet på noe nytt... De holdt oss på pinebenken lenge, med flere forvirrende pressekonferanser og mye uklar informasjon. Men omsider lanserte Nintendo Wii U, den første 8. generasjonskonsollen. En konsoll som etter min mening burde ha vært sluppet flere år tidligere. Nok om det.

Lanseringsrekken var godkjent, skjermkontrollen responsiv og konsollen var stort sett morsom å bli kjent med. Men det ble ingen forelskelse. Etter en rask romanse med New Super Mario Bros. U, Zombi U og Nintendo Land blir konsollen på nytt stående urørt. Akkurat som om jeg venter på noe mer. Som om jeg venter på et spill som for alvor viser hva konsollen duger til.

Det er liten tvil om at et nytt Mario, Zelda, Metroid, Super Smash Bros og Mario Kart omsider vil dukke opp på konsollen. Men hva skjer i mellomtiden? Skal Nintendo-fans sprette champagnen over Pikmin 3 og Lego City Undercover, mens Playstation 3- og Xbox 360-eiere koser seg med alle de heteste tredjepartsspillene i tillegg til eksklusiver som Gears of War: Judgment og The Last of Us?

Som om ikke det var nok. Wii U byr ikke på det samme spenningsmomentet eller snakkisen som Wii, da sistnevnte ble sluppet og bevegelsesspilling var nytt. Det var noe helt friskt - noe alle ville prøve. I dag finnes det ikke et menneske på jorden (ok, jeg overdriver litt) som ikke har holdt en tablet, så den nye skjermkontrolleren er ikke nok til å gjøre konsollen interessant på egenhånd.

Nintendo burde være tydeligere på hva som kommer og hva vi kan forvente. Det er på tide å snakke om de mest etterlengtede og elskede seriene. Noe stort må slippes i år, 2014 er for langt unna - fans kan ikke leve på smuler i to år. Jeg forventer en god grunn til å spille på Wii U, annet enn en enorm skjermkontroller som jeg ikke helt ser poenget med ennå.

Det er mulig at vi har blitt for forskjellige. At vi har vokst fra hverandre eller at jeg ikke kaster meg over alle familiespillene deres. Jeg har jo tross alt blitt en kritisk grinebiter på 33 år. Men jeg er en kjernespiller, Nintendo. Og dere har sagt at dere skal ta vare på meg også.

Dere. Ikke jeg.
Kristian Nymoen - Sjefredaktør
  • 0
Veldig god artikkel!
  • 0
Skal ikke si at jeg forutså dette, men jeg kan si så mye som at jeg aldri hadde troa på WiiU, og fortsatt ikke har det. Har forøvrig aldri vært noen nintendomann, så det har kanskje litt med det å gjøre også.

Jeg har sagt før at jeg synes en ny konsollgenerasjon bør komme med noe nytt. Det er ikke nok å bare tilføre ekstra muskler, noe jeg mener Nintendo har gjort.

Forventer ingenting nytt fra Sony eller Microsoft heller, men jeg ser frem til en rekke spill om ikke annet. Per i dag er det ingen, INGEN spill som frister på WiiU.

Er det noe jeg er, så er det fornøyd med Sony sitt utvalg av eksklusive titler. De har tydeligvis skjønt noe. Gleder meg til å se hva de kan skilte med når også de entrer banen, men nok om det.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Flott skrevet. Er dessverre ganske enig i det meste du skriver, spesielt når det kommer til tredjepartstitler og hva vi skal drive med til godbitene begynner å strømme på.

Gleder meg i hvertfall til Virtual Console kommer, og dersom Gamecube blir en del av dette kommer nok Nintendo til å få solgt noen flere Wii U'er regner jeg med
  • 0
La oss si at det er en grunn til at jeg elegant hoppet over Wii U.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Nintendo har gjort dumme valg lenge.
De har sluppet TO konsoller før de var ferdig utviklet.
Nintendo brukte flere år etter at Wii ble lansert på å få utviklet kontrolleren ferdig (med Wii motion +), og når tiden var inne for å slippe 3DS, rushet de den ut døra med kun én analog-spake, for så å si "ups" og gi oss denne: http://multiplayerblog.mtv.com/wp-content/uploads/2011/09/3ds_a
ttachment.jpg


Ærlig talt altså, Nintendo...
Girl, I want to treat you like my favorite Pokemon: put you in a confined space until I need you, and send you to the hospital when necessary.
  • 0
Sterke synspunkt, men akk så venta. Flott artikkel!

Er mest skuffa over rævva hardware. Når Wii U ikkje greie å holde tritt med Xbox360 og PS3 er liksom Nintendo skuta i ferd med å synke for min del.
  • 0
Veldig fornuftig kritikk du kommer med her og er helt enig i det du sier. Tingen for min egen del er at jeg ikke bryr meg om de multiplatoform/eksklusive titlene du nevner.

Bioshock Infinite, Tomb Raider, Splinter Cell: Blacklist, Crysis 3, Watch Dogs og Grand Theft Auto V er rett og slett ikke spill jeg bryr meg om. Pikmin 3, ZombieU, NintendoLand, nye Mario, Zelda, Super Smash og Mario Kart er derimot spill jeg bryr meg veldig om, noe som gjør konsollen verdt å kjøpe for min egen del.

Dessuten hadde WII også mange gode ekskslusive titler slik som Conduit, Monster Hunter Tri, Red Steel 2, Xenoblade osv. Så om vi får oppfølgere til de eller andre like gode eksklusive titler angrer jeg ikke et sekund på at punget ut noen tusen lapper for WIIU.

Det handler rett og slett om smak og behag når det kommer til spill fronten.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Monster Hunter og Super Smash = tusenvis av timer.

@Ikki-kun
Hahaha, tidenes
Oh yeah? Says you and what army?
  • 0
Siterer Maabren:
Sterke synspunkt, men akk så venta. Flott artikkel!

Er mest skuffa over rævva hardware. Når Wii U ikkje greie å holde tritt med Xbox360 og PS3 er liksom Nintendo skuta i ferd med å synke for min del.


Wii U holder lett tritt med 360 og PS3, men annen arkitektur gjør at det fungerer ellers dårlig å bare klippe og lime kode over fra 360- og PS3-versjonene. Eksempelvis sliter både Batman og Mass Effect 3 litt med bildeoppdateringen, og begge disse ble bare lempet over av små studioer som ikke hadde noe med originalutvikleren å gjøre. Assassin's Creed 3 derimot ble portet over internt og er fullstendig på linje med de andre versjonene.
  • 0
Eneste grunnen jeg har til å skaffe Wii U er for Mario, Mario Kart, Zelda og super smash...resten gir jeg fullstendig F i. Så blir lissom så teit å i det hele tatt eie konsollen for lissom å få...jeg vet ikke, maks 8-10 spill, kanskje mindre også.
PS4 skal jeg nok ha, og å satse på den og Wii U blir for dyrt rett og slett.
Put money in my hand, and I will do the things you want me to
  • 0
Nintendos æra er ferdig dessverre. De har ikke det grepet på veteran spillerne som de hadde med konsollene før Wii ( som jeg personelig mener er en babyleke ) noe som er synd men verden er dessverre slik uansett hvor mye vi vil nekte den slags forandring så er det forsent for Nintendo
  • 0
Tenk hvor flaut det blir om indiekonsollen OUYA blir den eneste sanne nestegenerasjonskonsollen ut av de kommende konsollene? Det virker som om Nintendo, Sony og Microsoft tror at det alle vil ha er bedre grafikk og mer lagringsplass, så jeg tror at en konsoll som satser på å gjøre det lett og gøy å sette seg ned for å spille noe - på samme måte som mobilspillindustrien har gjort - vil være vinneren av neste konsollgenerasjon.
/Adrian Berg / Undersått / Gamereactor Norge
  • 0
Siterer Kakashi sensei:
Så om vi får oppfølgere til de eller andre like gode eksklusive titler angrer jeg ikke et sekund på at punget ut noen tusen lapper for WIIU.

Jeg ville angret om jeg måtte ut med så mye. Det var voldsomt hvor mye du måtte ut med
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Synes Nintendo har tabbet seg ut helt siden de lanserte Wii..
:D <3<3<3
  • 0
Føyer meg inn i rekken av folk som sier seg enige.

Jeg tror for øvrig svært mye av fremtiden ligger innenfor streaming og nettskyen. Denne typen teknologi vil potensielt kunne viske ut grensene mellom plattformene, og da vil alt dreie seg om brukervenligheten og tilbudet (enten du foretrekker grafikktunge spill, eller mindre indiespill som Adrian).

Tar man dette i betraktning gjør Nintendo lurt i å forsøke å tilby noe innovativt og annerledes. Hvis alt ligger i nettskyen vil nemlig Ouya-konsollen hypotetisk kunne tilby det samme som PS4. Problemet er bare (som Kristian sier) at tablet-kontrolleren ikke på langt nær er like spennende som det bevegelseskontroll var da Wii kom. Dessuten jobber mange av konkurentene med tilsvarende teknologi, der man samkjører TVer/konsoller/dataer med eksterne enheter som mobiler og tablets.

Man skal aldri avskrive Nintendo, og Zelda i HD blir sikkert awesome når det kommer, men dét jeg har sett av Wii U-satsningen så langt virker litt halvveis.

De burde definitivt fokusere mer på onlinesatsingen sin. Greit nok, Wara Wara er en annerledes idé, og det er kult at de tenker annerledes, men de burde ha satt sammen et mer responsivt, mer moderne og mer brukervennlig system som et fundament. Jeg synes allerede Sony og Microsoft ligger foran Nintendo på dette punktet, for ikke å snakke om Apple og Valve. It's time to up your game Nintendo.
Tidligere redaksjonssjef hos Gamereactor Norge
  • 0
Nintendo har bommet iforhold til hvordan markedet har utviklet seg, men de har noe som er eget og spesielt som kan rette opp det inntrykket. Sleng ut en del kvalitets eksklusiver til WII U og folk vil mest sannsynlig kjøpe konsollen når den blir billigere.

Uansett en flott artikell
  • 0
Bra blogg. Enig.

Det spiller ingen rolle om Nintendo får tredjepartsutviklere til å lage spill eller ikke. Folk kommer til å flokke til Wii U som en spyflue til kubæsj så lenge de lanserer Zelda, Mario og Super Smash.

Det triste er at Nintendo _vet_ at de har fans som er lite kritisk til spillene de lager og maskinen de lanserer så lenge de får akkurat de tre tingene så er alt supert.

Trist. Elsker Nintendo for hva det en gang var, men etter Wii var det ingenting for meg mer. Dessverre.
Kim Visnes // Gamreactor Norge // You guys make me happy in the pants!
  • 0
Når de lanserer et nytt Zelda spill og når konsollen går ned i pris skal jeg vurdere Wii U. Ellers holder jeg meg til Sony.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Jeg er vel en av de få som var meget fornøyd med Wii, og har 30+ spill til den. Jeg tror at Wii U kommer til å gå i samme spor, noe som passer meg utmerket.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Jeg er enig med kritikken men som tydeligvis veldig mange har glemt så hadde både PS3 og 360 det samme problemet da de konsollene ble lansert. Det var en ekstrem spilltørke, ihvertfall på PS3 og man ser jo hvor flott den konsollen er i dag, med mange eksklusiver osv.

PS3 hadde Resistance og Motorstorm... og...? Det tok lang tid før PS3 fikk et stort biblotek og i starten var det maange porter av tidligere eller tilsvarende 360 spill, og mange av disse hadde problemer. Nå er historien en helt annen. PS3 har langt flere eksklusiver enn 360 og en hel haug med gode spill kommer ut til den.

360 hadde noen fler spill enn PS3 i starten (CoD2, Kameo, Condemned, Perfect Dark Zero) og mange av disse var gode men folk klagde da også... helt til et lite spill som het Oblivion kom ut.

Det tar tid å få etablert spill på nye konsoller, sånn er det bare. Mister man håp en måned etter at konsollen har kommet ut så må man være litt mer tolmodig.

Og hva med spill som kommer til Wii U? Monster hunter kommer til å bli enormt i Japan, og utviklerne av Xenoblade og The Last Story er i gang med nye spill til Wii U. Så er det alle spillene vi vet kommer (zelda, metroid, mario osv) og hvem vet hvilke 3. party spill som kommer til Wii U senere?

Se på Oblivion som kom et år senere på PS3, men var en hit uansett. Kanskje Skyrim kommer til Wii U om et år? Hvem vet.

Og så må man ikke glemme at Wii hadde mange gode eksklusiver. Hva med No More Heroes? Silent Hill: Shattered Memories? Og fler.

Håper fler ser den posten her, for nå er jeg lei av hvor negative folk skal være på nett. Stay positive!
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Velskrevet blogg!

Føler at hele denne samtalen er en smule pre-mature. Wii U har bare vært ute i 6+ uker.

Kan ikke huske noe mega lanseringer på hverken Xbox eller PS3, og eksklusive titler tar litt tid før det etablerer seg. Og dere som maser om "rævva" hardware, dere må slutte å dømme kapasiteten til konsollen utifra kjappe "ports" fra Xbox og PS3 spill.
Jo lenger tid som blir brukt på Wii U, jo mer kan utviklere presse ut av maskinen.

Sammenlign grafikken fra lanseringsspillene til 360, med det de har utgitt i 2012 ? Forskjellen er enorm.

Og som det blir nevnt i denne bloggen, så er det utviklere som er lite imponert over Wii U.
Men det er de som er enormt imponert også.
Feks. Ubisoft og Gearbox. Men de blir tydeligvis aldri nevnt. Det er visst populært å prate dritt på Nintendo, før man kan gi dem en sjanse.
Også vil jeg nevne til de som aldri har prøvd konsollen, dere har ikke noe dere burde sagt!
Det er en konsoll som må prøves, ikke leses om på nettet.



Skal ikke si at denne bloggen var dårlig, for det er mye sannhet her. Men jeg vil ihvertfall gi Nintendo muligheten til å overtale meg om at de er seriøs med hardcore spill, istedenfor å prate dritt om en konsoll som ikke engang er 2 måneder gammel.

Alle dømmer tydeligvis nintendo etter hvordan de fokuserte med Wii. (Casual)
Og gir faen i hva de er i stand til å lage.



Nintendo tørr å gjøre noe nytt, elsker Miiverse og jeg mener det er revolusjon i bruk av online funksjoner på en konsoll! Du er et knappetrykk unna tusenvis av andre nintendo fans, og spillere/fans har aldri vært så sammenkoblet som nå.



720 og PS4 er muligens kraftigere, men kommer overhodet ikke til å nærme seg kraften av en normal gamer PC. Så hva er vitsen med å kaste seg på kne som om spillverdenen får en massiv orgasme av noe som PC'en gjør bedre ?
Jeg mener at det er ikke godt nok til å få meg interessert i Sony/Microsoft framover.
jeg skal slutte å game når: en stum mann, sier til en døv mann, at en blind mann, så en mann gå på vannet
  • 0
Jeg er enig i noe, men ikke alt.

1. Tekniske vanskeligheter i port- og lanseringsspill er ikke uvanlig, spesielt når arkitekturen i Wii U er litt annerledes enn PS3 og 360. Dette går seg til.

2. Nintendo har flest og best eksklusiver til konsollene sine. Wii har flest gode eksklusiver i den forrige generasjonen, og jeg tviler på at det vil forandre seg.

3. 2013 er så vidt i gang, og Nintendo har flere spill i emninga som venter på å bli lansert. Tredjepartsstøtten kan likevel bli MYE bedre, selv om den er historisk god.

4. Alle andre konsoller ligner mer. Hvis man eier en gamer-pc, en Xbox, eller en Playstation, kan man fortsatt få utbytte av Nintendos konsoll i større grad enn om man f.eks. har en PS og en Xbox, fordi de har mindre eksklusiver og ekstrafeature.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Og jeg glemte å nevne et par eksklusive i år.


Pikmin 3

Scribblenauts unlimited

Rayman Legends

Bayonetta 2

Virker som mange har glemt det sistnevnte.
jeg skal slutte å game når: en stum mann, sier til en døv mann, at en blind mann, så en mann gå på vannet
  • 0
Selv om mye av kritikken er berettiget må jeg bare nevne at Digital Foundry har bekreftet at alle konsollversjonene av Mass Effect 3 ser identiske ut, og at Wii U-versjonen presterer betraktelig bedre enn PS3-versjonen, dog noe verre enn 360.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!