Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

"Revolusjon handler ikke om å skrive et essay eller male et bilde," sa Mao. Han sa også hva det faktisk handler om, men det var ikke fullt så hyggelig, så vi nøyer oss med dette. Selv om man i de fleste sammenhenger bør være varsom med å bruke Mao som forbilde, har enkelte av hans sitater mye for seg.

Saken er den at verden går mot å bli et særdeles varmt og utrivelig sted på grunn av klimagassutslippene, til tross for at det er Vågå-ordførere og Snåsa-menn som dominerer nyhetsbildet. Det står i vår makt å snu denne utviklingen. Noen hevder at vi jobber med saken, men vi fortsetter altså å fyre med fossile brensler i et stadig mer forrykende tempo. Hvis vi ikke snart gjør noe drastisk, kommer hundrevis av millioner mennesker til å bli rammet av vannmangel, hungersnød og en rekke andre ting. Verden har store nok problemer som det er. Vi trenger ikke fremkalle enda flere. Enkelte vil innvende at det er naturen selv som endrer seg, uavhengig av våre klimautslipp. Det er sikkert ikke helt feil, men for å gjøre det klinkende klart: Vi spiller en aktiv rolle i klimaendringene.

I forebyggingen av disse endringene bør man forvente mer engasjement fra oss ungdommer enn fra våre foreldre. Mye fordi det er de som forsørger oss og ikke omvendt, og at vi dermed har mer tid til overs. Det kan også tenkes at de voksne er blitt nedbrutt, etter å ha arbeidet tett på Systemet i årevis og sett hvor fryktelig innviklet alt er. Men først og fremst bør man forvente mer av oss fordi det ligger i vår natur å gjøre opprør mot det etablerte. Det etablerte i dag er i hovedsak verdt å ta vare på, men enkelte sider ved det må forkastes med det samme. Ikke ett eneste av de syv store politiske partiene har skjønt dette fullt ut, og de små idealistpartiene har andre mangler.

Så det holder ikke å stemme på et parti som utgir seg for å være miljøvennlig. Vi må tenke nytt. Man kan sikkert gå frem på mange måter, men den ideen jeg har mest sans for, og som jeg har forkynt i månedsvis (dog uten hell), er å ikke ta lappen. For bilkjøring er med god grunn blitt selve symbolet på de menneskeskapte klimaendringene. Slutter vi å kjøre bil, vil mye av arbeidet være gjort. Da kan andre framkomstmidler slippe til, og Norges byer vil bli triveligere. For ikke å snakke om de reelle klimatallene, som vil se betraktelig hyggeligere ut dersom virkelig mange kutter ut bilkjøringen.

Når jeg spør mine venner hvorfor de ikke bare kan la være å ta lappen, svarer de som regel at førerkortet er kjekt å ha når man er gift og har fått barn. De trenger ikke å kunne kjøre akkurat nå, men velger å tenke "fremtidsrettet". Jeg synes ikke en utsettelse på ubestemt tid er for mye å forlange, for det er ikke nødvendig å ha lappen når man går på videregående eller studerer. Man bør prøve å avstå fra bilismen så lenge som mulig.

Det finnes 100 gode grunner til å ha lappen, men alle er like dårlige. Er man innstilt på å klare seg uten, gjør man nok det i mange år. Jeg har diskutert dette med middelaldrende mødre. De er ikke fremmed for hersketeknikker og svarer ofte: "Vent til du får fire små barn som skal i barnehagen, på fotballtreninger og i bursdagsselskaper. Du vet ikke hva du snakker om." De er sikkert inne på noe, men nå er det engang slik at planeten vår går til grunne, uansett hvor fantastisk og uunnværlig bilen er.

Denne "jeg tenker langsiktig"-argumentasjonen holder ikke mål. Riktignok kan man ha førerkort og samtidig være miljøvennlig, så lenge man kjører sjelden. Men det er mye mer kraft i en fullstendig fornektelse. Tenk om 50 brukere her på forumet sluttet seg til ideen om ikke å ta lappen? Selv om jeg kan ikke love at det ville utløst sjokkbølger, er det verdt et forsøk.

Det å melde seg inn i AUF eller Unge Høyre er vel og bra, men de verste sidene ved det etablerte kommer til å leve videre hvis vi ikke gjør noe mer håndfast. Husk hva Mao sa. Å avstå fra bilkjøring er håndfast så det holder.
Jeg glemmer aldri et ansikt, men i Deres tilfelle er jeg villig til å gjøre et unntak.
  • 0
Jeg kommer nok til å ta lappen når den tiden kommer uansett.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Da håper jeg du stryker på oppkjøringen!
Jeg glemmer aldri et ansikt, men i Deres tilfelle er jeg villig til å gjøre et unntak.
  • 0
Har ikke tatt lappen så langt og så lenge jeg bor i denne lille byen, hvor alt er i gåavstand, er det heller ingen grunn til å gjøre det.
  • 0
Siterer cosmo-kramer94:
Det finnes 100 gode grunner til å ha lappen, men alle er like dårlige.


Jeg er født og oppvokst på bygda. Mine venner bor en halvtime unna med bil, noe som betyr at jeg selv er avhengig av førerkort for å være sosial. Kollektivtilbudet her ute er heller ikke bra. Buss går en gang i timen, og jeg må i tillegg bytte på veien om jeg skal komme meg til vennene mine. For ikke å snakke om at siste buss hjem går klokka ni på kvelden. Det er utrolig drepende for motivasjonen å tenke på at man må planlegge hver eneste tur begge veier, fordi man må rekke den og den bussen. Så her har jeg en god grunn til å ha lappen.

Jeg bruker også bilen til en rekke andre ting, bla.a.:
- Hente varmmat som er bestilt hjem.
- Hvis man skal handle inn en rekke matvarer, møbler eller annet som er for stort og langt til å kunne bæres.
- Som en god løsning under flytteprosesser.
- For å kunne dra til hytta på fjellet.
- For å kunne utnytte tid (som sagt er det ikke bare å «hoppe på neste buss» her ute på bygda.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Jeg vil si at de som ikke tar lappen, tenker enda lenger frem i tid med tanke på hva de gjør for klimaet enn de som tar lappen.

Jeg er 20 år og har ikke lappen. Jeg har hatt nytte av den, men jeg har klart meg fint uten til nå. Når folk spør meg hvorfor jeg ikke har lappen, synes jeg miljøargumentet er kort og godt, men det er også stressfullt å ta lappen. Jeg trenger ikke ta lappen med det første heller, og vil egentlig ikke ta den så lenge jeg ikke trenger det. Filosofilæreren og hans kone på min folkehøyskole hadde ikke lappen, og de er rundt 60 år. Så det er mulig. Det negative ved det, som han sa, var at de ikke fikk sett Lillehammer, hvor de bor, helt fra utkanten siden det er langt å gå/sykle.

Ekstremt bra blogg!
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
En veldig god blogg! Den fikk meg til å tenke litt om lappen.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Jeg er 19 år og har enda ikke begynt å øvelseskjøre. Har ingenting med at jeg ikke gidder, men mer fordi jeg ikke tør. Kommer til å drepe alle på min vei.
"Don't cross the crooked step"
  • 0
Jeg tok lappen en uke etter at jeg var 18, mye på grunn av at jeg kommer fra en liten kommune hvor bil er essensielt for å komme seg rundt.

De siste årene har jeg studert i Trondheim og Bergen og kan vel telle antall timer i bil på èn hånd.

Når det gjelder klimaendringene er jeg skeptisk til hvor mye vi faktisk påvirker denne. Folk med doktorgrader mener i hytt og pine, så å gjøre seg opp noen mening om dette er mer som bingo.
"We are not retreating - we are advancing in another direction"
  • 0
Kommer til å ta lappen når jeg blir 18. Kommer til å trenge den siden jeg bor langt oppe på fjellet. Nærmeste gode venn bor ca 7km unna, så lappen må tas.
  • 0
Jeg eier ikke en egen bil, men syns det er fantastisk praktisk. For all del, hittil i livet skal jeg ærlig innrømme at jeg hadde klart meg godt uten, for busstilbudet er helt OK, og distansene er ikke enorme, så når det er bart på veien hender det jeg sykler. Men det er veldig deilig å ha lappen, for noen ganger er bilen veldig nyttig. Som det har blitt nevnt tidligere er det for mange vanskelig å avhenge av kollektivtilbudet, da det ofte er dårlig eller nærmest ikke-eksisterende. Da er bilen ekstra nødvendig.
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
Siterer cosmo-kramer94:
Da håper jeg du stryker på oppkjøringen!
Trivelig type, håper på at jeg stryker fordi jeg har andre meninger enn deg.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Biler blir mer og mer miljøvennlig.
Men jeg gleder meg til du skal legge gulv etc i et hus og skal ta med det på bussen og hjem.
I'll shove that bat up your ass and turn you into a popsicle
  • 0
Det er deilig med lappen og bil

tok lappen noen uker etter at jeg fylte 18, men det var også fordi jeg jobber som tømrer og da kan den være kjekk å ha.
Yeah Mr.White! Yeah Science!
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Jeg har lappen. Og er fornøyd med det selv om jeg ikke bruker den i like stor grad nå.

De burde fokusere på å gjøre fabrikkene mer miljøvennlige enn å nekte folk lappen. Tror det vil hjelpe enda mer.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Henger meg på det The Heretic skrev jeg.
Let the voice of love take you higher
  • 0
Er i samme situasjon som the Heretic bare at her jeg bor går det bare 2 busser om dagen om du ser bort fra et par skolebusser. Dessuten må jeg gå i ett kvarter for å komme til nærmeste holdeplass. Å ta bussen til byen tar 3 kvarter, mens når jeg kjører moped kan det ta i underkant av 15 min.
Så når jeg blir 18 tar jeg definitivt lappen til bil.
Oh yeah? Says you and what army?
  • 0
Siterer Grallen:
Henger meg på det The Heretic skrev jeg.


Jeg og.

Å busse i to timer for å tilbringe en time hos en kamerat er ikke noe særlig.
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
  • Los
  • Los
Siterer The Heretic:
Jeg bruker også bilen til en rekke andre ting, bla.a.:
- Hente varmmat som er bestilt hjem.
- Hvis man skal handle inn en rekke matvarer, møbler eller annet som er for stort og langt til å kunne bæres.
- Som en god løsning under flytteprosesser.
- For å kunne dra til hytta på fjellet.
- For å kunne utnytte tid (som sagt er det ikke bare å «hoppe på neste buss» her ute på bygda.


There you go!

Jeg har lappen og bruker bilen til alt det der, pluss å komme meg til og fra jobb, som ikke er mulig å nå med buss til rett tid. I tillegg har jeg lappen for å kunne reise lengre distanser på egne premisser. Det er i tillegg billigere om man er fler som reiser.

Samtidig har jeg hatt god bruk for lappen når det gjelder å få hjelpe andre. Kjøre besteforeldre til plasser og hjelpe dem med handling og slikt. Som i fjor når morfaren min ikke kom seg ut av huset på grunn av vær, så fikk jeg hentet mormor slik at hun kunne handle til jul og slikt, det er jo greit.

Jeg skal ikke påstå at man må ha lappen eller at jeg kun bruker den fornuftig, men her er et eksempel: Jeg har lappen, det har ikke samboeren min. Hun skal jobbe sent i morgen og jeg skal på kino, så jeg kan ikke hente henne. Det går ikke buss til huset vårt etter kl 6 på kvelden, og hun er ferdig kl 9. Det er kaldt, mørkt og langt å gå. Det er ikke umulig å gå hjem, men i slike situasjoner vil jeg påstå at bilen viser sin nytte.
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Trivelig type, håper på at jeg stryker fordi jeg har andre meninger enn deg.


Du skrev et tankeløst og lite konstruktivt innlegg. De andre her begrunner i hvert fall sine synspunkter. Jeg har ikke spurt om du vil ta lappen. Det i seg selv interesserer meg ikke. Så la være å kommentere hvis du bare skal lage kvalm.

Utenom dette setter jeg pris på komplimentene og kommentarene jeg har fått. Det er lett for meg, som bor kun et par kilometer fra Oslo sentrum, å moralisere over all latskapen og likegyldigheten som finnes hos ungdommer. Men jeg tør påstå at folk flest bor på steder med et fungerende kollektivtilbud. Å bo på "bygda" er ikke alltid det samme som å bo på toppen av en klippe i indre Sogn. Og dersom etterspørselen etter busser, trikker og sykkelstier øker, vil tilbudet bli bedre. Grunnen til at bussen kommer så sjelden, er ofte at folk kjører bil i stedet, slik at busselskapene ikke tjener penger på å forbedre tilbudet.

Bensin- og dieselbiler vil aldri bli særlig miljøvennlige. Det ligger i deres natur. Og jeg har liten tro på elbiler og den slags.

Men det mange av dere sier, er egentlig "Ja, jeg skjønner at verden går til helvete, men de kortsiktige fordelene med bilen veier opp for de langsiktige ulempene, uansett hvor fryktelige de måtte være". Eller hva?
Jeg glemmer aldri et ansikt, men i Deres tilfelle er jeg villig til å gjøre et unntak.
  • 0
Siterer cosmo-kramer94:
Og jeg har liten tro på elbiler og den slags.


Hvorfor har du ikke tro på el-biler? Det er jo et meget bra alternativ.

Let's face it, å få majoriteten av folket til å slutte å benytte seg av bilen er ikke gjennomførbart. Da må vi satse på å lage så miljøvennlige biler som mulig.
"We are not retreating - we are advancing in another direction"
  • 0
Siterer cosmo-kramer94:
Grunnen til at bussen kommer så sjelden, er ofte at folk kjører bil i stedet, slik at busselskapene ikke tjener penger på å forbedre tilbudet.


Bussen kommer en gang i timen, og er alltid stappfull, så det er ikke helt sant.
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Siterer The Heretic:
-alt-

Det er omtrent hele oppsurmeringen av grunnen/problemet: Alle som kjører bil anser det som mest rimelig for seg selv, og det ligger i menneskets natur å prioritere seg selv ovenfor menneskeheten som en helhet (selv om det ER en faktor for alle, om i varierende grad).

Det eksisterer alltid noen individer som lar altruismen ta overhånd, men de kommer aldri til å være i flertall, og av den grunn er ikke dette et problem som kan løses på en overfladisk måte.

Respekterer tanken, though.
http://www.youtube.com/watch?v=pCWxNgvFbew&feature=plcp
  • 0
Siterer Xenofex:
Hvorfor har du ikke tro på el-biler? Det er jo et meget bra alternativ.


Det er ofte at elektrisiteten som driver el-bilen, kommer fra kullkraftverk, eller at den tar energi fra områder som fyrer med slike kraftverk. Da forsvinner litt av poenget med "null utslipp". Det samme gjelder hydrogenbiler: De slipper ikke ut annet enn vanndamp, men å kjøle ned hydrogen til 200 minusgrader, som er nødvendig i prosessen, krever en del energi.

Siterer Cladeus:
Det eksisterer alltid noen individer som lar altruismen ta overhånd, men de kommer aldri til å være i flertall, og av den grunn er ikke dette et problem som kan løses på en overfladisk måte.


Du snakker som om du vet alt. Hvor tar du denne pessimismen fra?
Jeg glemmer aldri et ansikt, men i Deres tilfelle er jeg villig til å gjøre et unntak.
  • 0
Åå, det er mye som er unødvendig. Bilkjøring til jobb er ofte unødvendig. Særlig i Trondheim der du har et busstilbud fra himmelen. Bussene går stort sett hvert tiende minutt, eventuelt hver halvtime. Helgene er litt verre, men hva kan man forvente?

Men å hindre kasting av mat, og fråtsing er et tiltak som nok ville vært vel så effektivt, om ikke mer, for der går det mye energi til spille altså.

Energieffektivisering av boliger, varmedistribusjon og generell ENØK-aktivitet vil også være effektivt, men folk gidder jo ikke, så lenge det er opp til en selv. Det må nok forbud og påbud til, dessverre!

Jeg har forøvrig lappen selv, men ikke bil. Bruker buss i Trondheim, og det går utmerket bra. kunne aldri ha tenkt meg å ha bil i Trondheim. Men nå når jeg kommer hjem til Jul så kjenner jeg det er veldig praktisk med bil. Var å hentet juletre her en dag. Vanskelig uten bil, men selvfølgelig ikke umulig.

Jeg er med på tankegangen din, og jeg kan ikke bruke argumentetmed at det er praktisk og alt det. Det er fåfengt, og nok et vitnesbyrdom at vi hr vent oss på en voldsom luksus. Vår komfort skal ikke trumfe naturhensyn.

Men det ar vanskelig å oppgi luksus. Jeg har nesten mer tro på å utvikle renere energikilder enn å omvende folk. Jeg tror nesten det er lettere, og tar kortere tid.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!