Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

(1) Ratatouille (2007)
Ratatouille traff meg rett i hjerterota. Den var bare så pokkers god, den derre rotta. Historien er også uhyre sjarmerende, med fokus på kjærlighet, vennskap, det å være annerledes og finne sin plass her på jorden. Høydepunktet? Når den bitre kritikeren gjennopplever barndommen. Vakkert.

(2) Istid (2002)
Verken frost, bitende kulde eller vintervind kunne forhindre Istid i å bli en varm historie om vennskap, lojalitet og heltemot. Glem for all del ikke det forhistoriske «rotteekornet» Scrat, som sørget for at hele kinosalen smeltet. Nåååh....

(3) De Utrolige (2004)
Pixar tar superheltessensen helt på kornet. Filmens høydepunkt? Da de kjepphøye heltene omsider møtte utfordringer med familielivet og hverdagen. Komisk, karismatisk og 100 prosent gjennomført.

(4) Finding Nemo (2003)
Såvidt jeg vet er dette første gang i filmhistorien at fisker har blitt gitt sjarmerende personlighetstrekk. Verden langt under havflaten, ned i sjødypet blant koraller, fisker og dyr var varm, fargerik og ekstremt vakker.

(5) Madagascar (2005)
Den lunefulle humoren, ønsket om at vennskap skulle stikke dypere enn instinktene og de brilliante personlighetene gjorde at Madagascar karret seg til en plass på denne listen. Fullt fortjent.


Ok. Ikke klikk fullstendig på meg for at ikke Toy Story fant veien til listen. Jeg vet at dette er filmen som startet hele animasjonsbølgen, ok? En tidløs klassiker. Jeg ble bare aldri helt frelst. Andre hete kandidater: Shrek, Up, Wall-E, Despicable Me, Shark Tale, Over the Hedge, Tangled...

Enig eller uenig? Del din mening og toppliste i kommentarfeltet...
Kristian Nymoen - Sjefredaktør
  • 0
Wall-E! Hvor er Wall-E?!?!
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Needs more Japan! Var vel min første reaksjon når jeg så denne listen. Men nå er jeg svært kritisk til alt som heter vestlig og positiv til det meste fra Japan så ta det med en klype salt. Min liste blir vel noe slikt.

1. The Dissapearance of Suzumiya Haruhi
2. Final Fantasy 7 Advent Children (Dat CGI!)
3. Tales of Vesperia the First Strike
4. 5 Centimeter per second
5. Kara no Kyoukai 7

PS: Ser veldig lite film, så denne listen var vanskelig å få satt sammen.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
1. Toy Story
2. The Incredibles
3. Wall-E
4. Toy Story 3
5. Shrek
  • 0
  • Missing Avatar
  • furu
1. Madagascar 2
2. Istid
3. Wall-E
4. Advent Children
5.Cloudy With A Chance of Meatballs
  • 0
Siterer Smæ:
1. Toy Story
2. The Incredibles
3. Wall-E
4. Toy Story 3
5. Shrek
Siterer furu:
1. Madagascar 2
2. Istid
3. Wall-E
4. Advent Children
5.Cloudy With A Chance of Meatballs


Ingen beskrivelse av filmene eller hvorfor listen er som den er? Da er jo halve moroa borte...
Kristian Nymoen - Sjefredaktør
  • 0
Ganske enig. Tror jeg har sett de fleste animasjonsfilmene fra 2000 og oppover. Veldige gode filmer du har nevnt her, men er litt mer enig med kommentarene over. ;)
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Denne lista holder bare ikke mål, Kristian. For det første er det ingen anime-filmer på lista, ikke engang allment anerkjente filmer som Studio Ghibli-filmer engang. For det andre mangler Lion King.

...men det spørs hva du mener med animasjonsfilmer. I mitt hode inkluderer "animasjonsfilmer" også tegnefilmer (fra både øst, vest, sør og nord), mens alle filmene du lister opp er data-animerte filmer (dette forsvarer likevel ikke at Madagascar kommer foran både Tangled og Up).
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
05. Up

Blødende vakker animasjon, en likbar duo i hovedrollene, rørende historie, solid musikk og en av de beste åpningene i film noensinne. Jeg har aldri vært så nære gråten i en animasjonsfilm før! Den er morsom og herlig, og den blir bedre og bedre for hver gang jeg ser den.

04. Toy Story 3

Jeg digger animasjonsfilmer, og forhåpningene til det tredje kapitlet om Woody og Buzz var naturligvis høye. Toy Story 3 er ikke bare en fantastisk film, det er også en av de beste oppfølgerne noensinne og en av de beste animasjonsfilmene som finnes. Historien er både actionfylt og emosjonell, men også full av god humor. Karakterene er også like herlige som alltid, og nykommere som skurken Lotso og Ken sørger for at filmen alltid holder seg på topp. Animasjonen er også helt nydelig, men Pixar lar aldri animasjonen gå foran historien og karakterene, og det er det som gjør dem de ubeseirede mesterne innen animasjon i dag. Alltid underholdende, morsom og faktisk skikkelig rørende, Toy Story 3 er en perfekt avslutning på trilogien.

03. Flåklypa Grand Prix

Dette er tidenes beste norske film. Dette er animert perfeksjon, som er like bra, om ikke bedre, i dag som I 1975. Historien om Reodor Felgen, pessimisten Ludvig og optimisten Solan er morsom og kaptiverende, og alltid unik. Med på moroa har du sjeik Ben Redic Fy Fazan samt hans apeassistent Emanuel Desperados, pluss alle de andre. I tillegg de utrolig morsomme navnene (Mysil Bergsprekken!) så har du en uforglemmelig animasjon med like uforglemmelig humor og mange små, men like minnesverdige øyeblikk, som TV-reklamen for "Brøff" og når Ludvig åpner døren for Emanuel Desperados. Dette er en unik film, og Norges mesterverk.

02. Taran og den sorte gryte

For meg er Taran og den sorte gryte, eller The Black Cauldron, fra 1985 Disney's mesterverk. Her er sikkert veldig mange uenige, men den episke og mørke historien om Taran har en spesiell plass I hjertet mitt. Jeg elsket den når jeg var liten unge, og jeg satte den mye høyere enn konkurrerende filmer som Toy Story og Snehvit. Kanskje det var fordi Taran hadde en litt mer seriøs og mørk historie, hvor du følte ting virkelig skjedde, eller fordi den hadde så morsomme karakterer. Gurgi er en herlig liten tass, og glemmer aldri de minnesverdige sitatene hans, som "her er det noe snadder og smaskins!" Skurken, Bukkekongen er skummel og mystisk, og det er alltid skummelt når han er med I bildet. Tegningen er mørk, historien handler faktisk om liv og død, noe som er sjeldent I en Disney film, karakterene er morsomme og du knytter et forhold til, og en dramatisk slutt. Taran og den sorte gryte er en unik og annerledes Disneyfilm, men gud, som den skinner.

01. Det levende slottet

Hands down, tidenes beste animasjonsfilm. Mange sier sikkert Spirited Away fremfor denne, men for meg er Det levende slottet så unik, så kreativ, så fantastisk tegnet, så variert og så vakker at jeg kunne sett den flere ganger på en dag uten å bli lei. Historien er helt sprø, men den funker mer enn bra, karakterene er morsomme, velutviklede og varierte og tegningen er bare helt sinnsyk. Sjelden har en film sett såpass bra ut. Musikken er vakker også. Det levende slottet er en av de filmene som du ikke kan få et inntrykk av ved å lese mine meninger her, dette er en opplevelse. En film du bare må se for deg selv for å skjønne hva jeg snakker om. En tvers gjennom unik film.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Siterer Ingar Hauge / GR®:
Denne lista holder bare ikke mål, Kristian. For det første er det ingen anime-filmer på lista, ikke engang allment anerkjente filmer som Studio Ghibli-filmer engang. For det andre mangler Lion King.

...men det spørs hva du mener med animasjonsfilmer. I mitt hode inkluderer "animasjonsfilmer" også tegnefilmer (fra både øst, vest, sør og nord), mens alle filmene du lister opp er data-animerte filmer (dette forsvarer likevel ikke at Madagascar kommer foran både Tangled og Up).


Hehe, var litt usikker på hvordan jeg skulle ordlegge meg for at det skulle være forståelig. Men, ja. Jeg har tatt for meg filmer som er dataanimerte, og ikke tegnefilmer.
Kristian Nymoen - Sjefredaktør
  • 0
Pixar er visst kongen av animasjonsfilmer. Hell, er ikke de de eneste som lager slikt?
  • 0
Siterer Parkour Gamer:
Hell, er ikke de de eneste som lager slikt?


Dreamworks Animation er vel den største konkurrenten foreløpig, med minst like mange animasjonsfilmer bak seg.

Hvis vi fokuserer på den typen animasjonsfilm hvertfall.
  • 0
Har sett alle bort sett fra nummer én på denne listen. Selv synes jeg, fra hva jeg husker, at Monsterbedriften var ganske bra. Jeg har ikke sett den på lenge, men ville benyttet anledningen om jeg kom over den nå.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Det Ingar sa.

Min liste så langt:

1. Spirited Away
2. Flåklypa Grand Prix
3. The Lion King
4. How to train your dragon
5. The road to El Dorado

Siterer Parkour Gamer:
Pixar er visst kongen av animasjonsfilmer. Hell, er ikke de de eneste som lager slikt?



  • 0
Det var ikke ment alvorlig, LesMiserable. Men når noen bringer opp animasjonsfilmer, er alltid den første tanken som slår meg Pixar's sine filmer.
Selvsagt er det ander store firmaer, som Dreamworks, som Tommy påpeker over.
  • 0
Flåklypa er vel strengt tatt en stop-motion-film, og ikke animasjon. Dog, det kommer vel an på definisjonen av sistnevnte.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Siterer Parkour Gamer:
Det var ikke ment alvorlig, LesMiserable.


Hadde jeg også sagt.

Siterer Kronoz:
Flåklypa er vel strengt tatt en stop-motion-film, og ikke animasjon. Dog, det kommer vel an på definisjonen av sistnevnte.


Dette har vel blitt tatt opp en god del ganger. IMDB sier animasjon, det holder for meg.
  • 0
  • Missing Avatar
  • furu
1. Madagascar 2;Utrolig godt animert.Artige,små detaljer, med godt timet humor.

2. Istid; Banebrytende animasjon, med humor som både barn og voksne elsker.

3. Wall-E;Igjen,satte en ny standard for animasjonen,utrolig godt timet humor,noe som også er nødvendig med så lite "dialog".Samtidig en bitteliten tankevekker om fremtiden.

4. Advent Children;Utrolige actionsekvenser med nær foto-realistiske animasjoner.Og selvsagt One Winged Angel-musikken.

5.Cloudy With A Chance of Meatballs;Mye spill på humor ved hjelp av karakterenes bevegelser og utseendet.Mye humor pakket inn i et kort tidsrom.
  • 0
  • Los
  • Los
1) Kung Fu Panda
2) ParaNorman
3) Min Nabo Totoro
4) Nightmare Before Christmas
5) En Disney-film, tenker Lion King, Sjørøverplaneten, Robin Hood eller Alice In Wonderland. Eller Tangled..

Den er bare slengt sammen da, så vet ikke om det blir helt rett.. Men de to første er jeg helt sikker på
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Selv vil jeg dele det opp i Pixar og andre (hovedsakelig Dream Works). Pixar er i en klasse for seg selv når deg gjelder animasjonsfilmer.

Pixar:

1. Monsters, Inc. - Gode hovedpersoner, kreative monstre, masse humor og kule skurker. Ligger svært gode minner i denne, og er en film du kan se mange ganger.

2. Finding Nemo - Hva mer er det å si? Svært mange fargerike figurer, god humor og varierte og fargerike omgivelser.

3. Wall-E - En sjarmerende liten robot som reiser rundt på jorda og et stort romskip. Traff meg rett i hjertet første gang jeg så den, og gjør det fortsatt.

4. The Incredibles - Jeg har alltid likt superhelter, og De Utrolige leker med konseptet på en utrolig(pun intended) måte. Masse superkrefter blandet sammen i en herlig miks. Også filmen som lærer alle potensielle superhelter en viktig lekse: Aldri. Bruk. Kappe!

5. Cars - Selv har jeg aldri vært noen stor fan av kule biler, men denne filmen var rett og slett genial. Likte spesielt godt Bill.

Nå synes jeg det er svært vanskelig å skille mellom Pixar-filmene, og at alle burde være på en slik liste.

Andre:

1. How to Train your Dragon - Blander omtrent alt jeg liker. Stereotypiske vikinger, sarkastisk humor, en god (om enn litt forutsigbar) historie, og DRAGER!

2. Kung Fu Panda - Den som fant på å sette Jack Black inn i kroppen til en smellfeit panda som drømte om å lære Kung Fu var et geni. Ikke mer å si om den saken.

3. Ice Age - Dagfinn Lyngbø som Sid. 'Nuff said.

4. Madagascar - Rett og slett fantastisk. Spesielt pingvinene.

5. Shrek - Morsom parodiering av gode, gamle eventyr.

Nå har jeg bare tatt utgangspunkt i dataanimerte filmer. Ellers ville selvfølgelig Flåklypa Grand Prix vært på lista, og The Lion King ville ha stått som en gud over alle de andre.
"Give a man a fire and he's warm for a day, but set fire to him and he's warm for the rest of his life." - Terry Pratchett
  • 0
Ikke uenig med at Ratatouille tar førsteplassen
Synes den er hakket over resten av Pixar filmene.

Har også sansen for FF: Advent Children. Selv om den er 60% action og 40% fan service... mulig det er derfor jeg liker den.
  • 0
Jeg er uenig, men min liste blir vel slik:



Monster Inc

Elsker den, filmen er genial med sine nyskapende ideer. Animasjonene er også fantastiske.

4. Dinosaur

Dette er den første filmen jeg så på kino, den er magisk og jeg elsker dinosaurer (hvem gjør vel ikke det?) Veldig bra plot og animasjonene var revolusjonerende for sin tid.

3. Cars
Endelig en film med biler, jeg elsker helle konseptet. Historien er bra, animasjonene er brilliant og dette er utentvil en av Disneys beste.

2. The Lion King

Jeg er ikke helt sikker på om at dette går under animasjons film, men jeg vet den var revolusjonerende da den først kom fordi den brukte en ny type animasjon. Jeg elsker den fordi dette er det beste produktet som noen gang har kommet ut av Disneys film skapere. Men Donald Duck forblir Disneys beste skapelse


1. Beowulf

Dette er helt klart en av mine favoritter innen animasjons filmer, jeg elsker action scenene og historien som griper takk i meg og slipper ikke takk selv etter ruleteksten.

Jeg er usikker på om The Lion King eller Beouwulf er de beste fordi de er så bra og de er så unike. Så de er vel på første begge to.
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!