Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Med konkurransen som pågår kommer jeg med noen profftips. Slik skriver du en god anmeldelse.

Skriv gjerne korte avsnitt. Det er viktigere at leserne får presentert forståelig og kortfattet info, enn at de må lese en lang vegg av tekst.

• Start med å skrive en ingress/powerpitch. Denne kan du gjerne skrive i fet skrift. Bruk kode <b@> tekst </b@> uten alfakrøll, så blir teksten fet.

• Skriv gjerne et avsnitt der du plasserer spillet i landskapet. Gi litt bakgrunnsinfo av det du mener er viktigst i forhold til spillet (hvem har utviklet det, hvilken sjanger, grunn til forventninger etc). Et lite avsnitt - ca 4 setninger.

• Skriv hvilket forhold/erfaring du personlig har til spillserien/sjangeren. Et lite avsnitt - ca 2 setninger.

• Finn 3 essensielle ting med spillet. De tre viktigste tingene. De tingene du mener gjør spillet bra, dårlig, gøy, kjedelig, spennende, uengasjerende eller hva nå enn det måtte være. Dette kan være alt fra grafikk til historie. Alt fra kontrolloppsett og gameplay til lyd og fysikk. Finn essensen.

Beskriv de tre viktigste tingene med et fullt avsnitt hver - ca tre setninger per avsnitt.

• Konkluder - ca fire setninger.

<bild>

En anmeldelse kan skrives på utallige måter. Malen over er kun ment som et forslag til å skrive en ryddig og informativ anmeldelse. Hvis du klarer å holde deg nogenlunde til malen samtidig som du bruker ditt eget språk, humor og glimt i øyet, er sjansene store for at du skriver en god anmeldelse. Lykke til og kom gjerne med flere tips/innspill i kommentarfeltet.
Kristian Nymoen - Sjefredaktør
  • 0
Greie tips dette her. Om jeg kommer til å skrive en anmeldelse, så kommer jeg nok til å følge noen av punktene.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Gode tips, men det er mange dyktige anmeldere her. Tror alle som bidrar kommer til å klare det.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Takk for supre tips! Jeg har lett for å skrive meg bort med altfor mye unyttig ræl
  • 0
Er vel ingen "fasit" for hvordan å skrive en anmeldelse. Skriver mine slik ejg ønsker det, uten noe bestemt mal.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Ser ut til å være en god mal det der. Det eneste punktet jeg virkelig ikke liker å følge er det å skrive om mine personlige erfaringer med serien. Er ikke helt min stil.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Gode tips, men det er litt skummelt at du kommer med slike anbefalinger, synes jeg. Skjønner det er gjort i beste mening, og jeg er helt sikker på at mange setter stor pris på tipsene, spesielt med tanke på konkurransen som holder på, men jeg frykter at anmeldelsene fort kan bli uniforme hvis folk følger disse retningslinjene for slavisk. Håper folk tenker selv og kun bruker dette som, tja, en dytt i riktig retning.

Hadde jeg vært deg, Kristian, hadde jeg skrevet siste avsnitt med fet skrift, ikke kursiv. Synes siste avsnitt har et viktig poeng, men det forsvinner litt i kursiv. Tips
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Man kan alltid skrive gode tekster etter en oppskrift, men de beste - og de dårligste - følger ingen, og jeg vedder på at GR trekker ut en "egenfølt" anmeldelse.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Noen gode tips, men også litt uenig. Perosnlig liker jeg en stil med lengre anmeldelser, for å få med meg alt som trengs å sies. Leser jeg for korte anmeldelser føler jeg at de ikke er informative nok - som gjerne er tilfelle med den lengden du virker å foreslå her -, og jeg liker å skrive som jeg vil lese.
  • 0
Siterer Llama_Guy:
Noen gode tips, men også litt uenig. Perosnlig liker jeg en stil med lengre anmeldelser, for å få med meg alt som trengs å sies. Leser jeg for korte anmeldelser føler jeg at de ikke er informative nok - som gjerne er tilfelle med den lengden du virker å foreslå her -, og jeg liker å skrive som jeg vil lese.


Jeg ser den. Dette handler mest om smakssak, og ikke hva som er rett eller galt. Personlig er jeg ikke så glad i dyptgående analyser eller tekniske beskrivelser i anmeldelser. Jeg setter pris på informasjon som ikke røper alt for mye av opplevelsen, men som samtidig gir meg et solid innblikk i hva det handler om. Også liker jeg det kort og direkte.

Når det er sagt... Anmeldelsen din var veldig god.
Kristian Nymoen - Sjefredaktør
  • 0
Geniale tips
  • 0
tekst Skal prøve

Lagt til 2013-07-17 17:23:
Yess, fikk det til takk
Not race from me, if I say no.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!