Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Å være spillutvikler i dag er slettes ikke enkelt. Det er pengene som styrer og rår i spillverdenen som med alt annet og spillutviklere har hele tiden press på seg til å bli ferdig med et produkt til avtalt tidspunkt. Når produktet er ferdig utviklet, er det press om å få solgt det og helst på millionvis. I alle fall er det slik for de største spillutviklerne og spillselskapene. Vi som spiller tror at alt ligger på spillutvikleren, men så kan det hende det er andre instanser som gjør at presset blir for stort på spillutvikleren.

I Norge har vi ikke all verdens av spillutviklere og sammenlignet med våre Nordiske naboer så er Norge er u-land når det kommer til spillutvikling. Trøsten i mine øyne er at det gror godt i spillNorge med stadig flere og flere spillutviklere som dukker opp. Dette er godt nytt, ikke bare for oss som spiller, men også for økonomiNorge som igjen tjener på det. Den største spillutvikleren gjennom tidene, Funcom har en veldig land merittliste når det kommer til store spill og min favoritt er uten tvil rollespillet "Den lengste reisen" som spillet heter på norsk. Dette spillet samt Anachy Online førte Funcom blant de store innenfor spillutvikling i Norge og utlandet.

I dag leste jeg dessverre noen dårlige nyheter innen spillbransjen og som i grunnen gjør meg trist og lei meg. Funcom, som før sommeren kom med MMORPG-spillet The Secret World har i følge flere kilder ikke solgt på langt nær av forventningene og noe som igjen fører til at Funcom høyst sannsynligvis må si opp/permitere mange av sine arbeidere. Vi har tidligere hørt at Funcom har kjørt en opprenskning i sine egne rekker for å bli enda mer effektive, men om en storsatsning som spillet The Secret World ikke slår så godt til som håpet, ja så er det lite man kan gjøre om man ikke slanker selskapet. Om det forsvinner arbeidere her i Norge, Canada eller andre deler av verden vites ikke, men jeg synes det er trist at det ikke går Funcoms vei.

Så stiller jeg nok en gang spørsmålet, hvordan er det mulig? Selv tror jeg det skal veldig mye til å få fristet f.eks. spillere av World of Warcraft såpass mye at de går over til et annet MMORPG-spill. For det første har de kanskje brukt mye penger på karakteren i spillet og for det andre mye tid på å spille seg der man har kommet. Kjennetegnet på slike spill er at de konsumerer utrolig mye av din fritid og om man har flere slike spill, ja så går ikke døgnet opp med nok antall timer. Derfor skal det også mye til om en spiller velger to store MMORPG-spill eller går fra et spill til et annet. Konkurransen er også veldig stor slik at det "NYE" MMORPG-spillet virkelig må være spennende for at man skal bli fristet og spille det. Slike spill baserer seg også at man må betale en viss sum i måneden for å spille og nok en gang skal det mye til for at man da velger to spill å bruke sine penger på selv om det finnes noen som gjør det.

Personlig likte jeg The Secret World veldig godt. Det var litt annerledes enn de andre MMORPG-spillene i tillegg til at grafikken var meget god, men det hjelper lite når spillet må kjempe mot andre MMORPG-spill som World of Warcraft (som snart kommer med en ny etterlengtet tilleggspakke) og med Guild Wars 2 på tur (som er gratis å spille online), i tillegg til de mange andre "free to play" MMORPG-spillene. At det skal mye til for å kunne kapre markedsandeler med nye slike spill, er det ingen tvil om og derfor må det veldig mye til for at et slikt spill skal klare å bite fra seg. Selv MMORPG-spill som Star Wars: The Old Republic sliter med tanke på forventningene til antall spillere og det også i internasjonal målestokk. Mange spådde at sistnevnte spill ville bli en stor konkurrent til World of Warcraft og at Blizzards spill ville tape markedsandeler, men det skjedde ikke.

I mine øyne skal ikke Funcom ha på seg for å ha lagd et dårlig spill, for The Secret World er veldig bra og med mange muligheter og utfordringer. Problemet er antall spill i samme sjanger og at en gamer kun har 24 timer i døgnet og da blir det vanskelig å fokusere på flere spill i samme komplekse sjanger. En slik trøst hjelper Funcom lite som nå må sparke/permitere arbeidere. Det jeg nå håper er at Funcom i fremtiden tenker ut nye strategier og måter som igjen vil sørge for at dette store norske spillselskapet holder hodet over vannet og i kle seg rollen som en lanterne som viser vei. Jeg har fortsatt stor tro på Funcom og at dere hjerner i selskapet kan klare å fortsette å underholde oss spillere, så stå på Funcom.

Spiller du online rollespill (MMORPG-spill) og hvilket liker du best? Har du spilt The Secret World? Har du noen gode råd til Funcom om hvordan de fortsatt kan være ledende i verden når det kommer til utvikling av MMORPG-spill?
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Det jeg liker med Funcom og deres MMOer er at de alltid har prøvd seg på noe nytt. Det jeg ikke liker er at de viser klart og tydelig at MMO-sjangeren ikke er des beste side og de skal heller fokusere på enspilleropplvelser som Dreamfall.
  • 0
MMO'er har jeg ikke den helt store interessen for, så jeg har ikke spillt noen av dem.

Men en oppdatert versjon av Den Lengste Reisen, hadde vært awesome. Å jeg mener ikke å forandre innholdet på noen måte.
Bare kjør en Monkey Island og gjør det penere.
DLR var en av de første pc spillene jeg fikk og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har gått igjennom det, for ikke å snakke om hvor frustrerende det var de første gangene.
Men det begynner å dra på åra og gjør seg ikke like bra idag...

Flere spill i serien hadde heller ikke vært feil.
Selvom jeg ikke er like fan av Dreamfall som det første.
  • 0
Tror nok det beste de kan gjøre er å holde seg unna MMO sjangeren, siden hverken Age of Connan eller The Secret World har gjort det særlig bra.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Prøvd et par MMOer, men aldri hatt helt sansen for de. Så står nok over intill videre. Men synd at Funcom er nødt til å kutte ned antall ansatte grunnet dårlige salg.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Funcom har satset alt for stort, og en burde ha trodd at de lærte noe av Age of Conan. SLik jeg ser det så burde de satse på mellomstore prosjekter en stund fremover. Gjerne offline. De gjorde det stort med The Longest Journey og Dreamfall. Anarchy Online var heller ikke dum.

Etter at de har gjort (potensiell) suksess med litt mindre prosjekter kan de prøve seg på noe litt større igjen. Da, kanskje, har de kompetansen og de riktige ideene til at det faktisk lykkes.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Tror de har gjort en feil i å satse på MMO, da det er et vanskelig marked å bryte seg inn i med enkelt utrolig store konkurrenter mot seg.
Tror det heller burde satse på offline spill fremover, og satse på det markedet fremover. Ikke umulig at jeg hadde skaffet et Funcom offline spill hvis det kom til konsoll.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Verken AoC eller TSW er dårlige spill.
AoC ble gitt ut for tidlig slik at alt de ville med det ble ikke ferdig i tide. Det var også veldig vanskelig for nye spillere som skulle komme fra uberlette WoW.
TSW er altfor lett igjen uten det dype kampsystemet som mange spillere savner. Det prøver også å være veldig historie fortellende uten helt å engasjere. Det som jeg ønsket før spillet kom var at fraksjonene hatet hverandre..nå løper man jo sammen med de uten interaksjon hele tiden.
Rent teknisk og visuelt er det enestående..det mangler altså god gameplay.

På den siden bør Funcom holde mer på det de kan..single player.
The Power of console gaming reinvented through my eyes!
  • 0
Etter hva game dev story har lært meg, så har Funcom ikke markedsført godt nok, laget spill med gode nok mellomrom, eller... LAGET ET DÅRLIG SPILL! O'SNAP!
:D <3<3<3
  • 0
Litt sent svar på bloggen din, men bedre for sent enn aldri...

Funcom sliter økonomisk, om det er det ingen tvil. Men hvorfor? Svaret er tredelt. Delvis på grunn av spill og spillere, delvis på grunn av investorer, og delvis på grunn av ledelse.

Vi kan starte med spill og spillere. Funcom lager bra spill, det er hevet over enhver tvil. Men de selger allikevel som hakka møkk i en godtebutikk - heller dårlig. Hvorfor? Funcom har satset stort på MMORPG-markedet, et marked som renner over av andre veletablerte titler, en sjanger som krever enormt med tid. De som er interesserte i slike spill, er allerede dyyypt inne i de spillene de synes er interessante, og er trolig mindre interesserte i å investere tid og penger i et nytt prosjekt som kan ta årevis av livene deres. Mange er trolig også skremt av de tekniske problemene som (visstnok) var med Conan.

Investorene er en gjeng med gubber i dress som sitter på en haug med penger og ser tidsfrister og salg opp mot utgifter og inntekter. De har ofte liten forståelse for at spillmarkedet er en kravstor sektor med lav toleranse for feil, og som heller vil ha en utsettelse enn et mangelfult produkt. En utsettelse sender aksjekursen i kjelleren, og den totale verdien på selskapet synker. Når verdien på selskapet synker, vil den massive gjelden som Funcom har opparbeidet seg virke ENDA større, og kursen synker ytterligere. Når verdi ikke overgår gjeld, er færre villige til å låne dem penger, og (videre)utvikling vil lide, noe som fører til ytterligere utsettelser.

Ledelsen i Funcom har vel også blitt beskyldt for ikke å spille med åpne kort noe som ikke har gjort underverker for investorene. Ta i tillegg med dårlig PR-strategi og en rekke mindre effektive beslutninger så har du en fin cocktail.

Løsningen: Det er selvfølgelig lett å være etterpåklok og bedreviter. Funcom så et stort potensiale i et marked som omsetter enorme pengesummer. De stirret på solen og så seg blinde. En æra har kommet, og en æra har gått. Hadde Funcom utviklet TSW som singleplayerspill, og kanskje til konsoll, så tror jeg situasjonen i dag hadde vært annerledes. Fòr så markedet og investorene med gode tidsfrister, som du heller senere kan forkorte så har du effektive virkemidler for å få positiv omtale og kredibilitet. Kombinerer du dette med en god avtale med et stort distribusjonsselskap og en god PR-avdeling så er sjansene for å lykkes større.

I dag står en Funcomaksje i ca 2 kr. Den kunne stått i 40-50. Hvor står den senere? Umulig å si. Hvis ledelsen tar noen gode grep, og klarer å vinne lånegivernes og investorenes tillit så har de en sjanse til å karre seg opp igjen, men det er risikabelt, og de har et heller tynnslitt omdømme i finansverdenen. Et ikke utenkelig scenarie er at Funcom trues av konkurs i løpet av det nærmeste året, før stumpene selges til en større utvikler for en slikk og ingenting.

Men det er bare min synsing
@chubbyviking
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!