Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Det høres kanskje merkelig ut, men jeg har faktisk hatt sommerferie i tre uker nå. Hvorfor det? Fordi jeg har tilbragt det siste året på folkehøgskole. Og for et år det har vært!

Folkehøgskole er ikke som andre utdanningsmuligheter. For Folkehøgskole handler i bunn og grunn om personlig utvikling. Å lære om seg selv, og andre. Det er slike ting som settes i fokus. Så hva gjør man egentlig på en slik skole? Når man søker, så velger man en linje (et slags studievalg). Det kan være alt fra fotografi til politikk. Fra tegning til fotball. Mulighetene er ekstremt mange, og det finnes såpass mange forskjellige linjer, at det er ikke noe problem å finne noe man har interesse for.

Selv valgte jeg ei linje kalt «Kina - Midtens Rike». Her lærte vi kinesisk språk og kultur. Det var alt fra helt ordinære språktimer, til kinesisk matlaging eller kampsport. Begge lærerne våre var fra Kina, en stor fordel med tanke på deres kunnskap innenfor fagfeltet. Vi hadde til og med besøk av en kjent kampsportmester fra Kina, som var på skolen i et par uker, og ga oss litt grunnleggende trening.

I tillegg til linjefag, hadde vi også valgfag flere ganger i uken. Fredagene mine begynte med at jeg så dokumentarfilm før lunsj, og etter lunsj hadde jeg ballspill. Valgfag kunne vi velge tre ganger i løpet av året, slik at man kunne få variasjon hvis man følte for det.

Et annet kjennetegn på Folkehøgskole, er at man faktisk bor på selve skolen. Da bor man enten på alenerom, eller dobbeltrom. Dette fører til at året blir ekstremt sosialt. Man blir kjent på en helt annen måte, siden man bokstavelig talt er sammen med de andre elevene 24 timer i døgnet. Flere av vennene jeg fikk på folkehøgskolen kjenner jeg bedre enn mange av vennene mine her hjemme, nettopp på grunn av dette.

Vi fikk servert mat fire ganger om dagen. Fri tilgang til gymsal og treningsrom. Gratis bruk av vaskemaskiner. Mange butikker var i gåavstand fra skolen. Som du ser, vi hadde mange gode fordeler på skolen, men vi måtte også gi litt tilbake. Vi hadde kjøkkentjeneste i to uker hver, noe som innebar å servere de andre elevene mat, samt å vaske opp etterpå. Vi hadde også vasking av stuene og gangene hver uke, i tillegg til rominspeksjon hver torsdag (vaskesjekk).

Noe av det aller beste med dette året, er definitivt studieturen. De aller fleste folkehøgskolene har en eller flere studieturer i løpet av undervisningsløpet. Vi reiste seks uker til Kina, hvor vi fikk oppleve alt fra de travle storbyene, til den rolige landsbygda. En spennende og lærerik tur med andre ord. En morsom ting å nevne er fjellturene. Mens vi nordmenn tar på oss fjellklær, pakker en sekk med niste og går i vei, er kineserne mer fin på det. De mener at når man skal på tur, da må man kle seg fint. Så på vår vandring møtte vi alt fra folk i dress, til folk i høyhælte sko.

Mange vil si det er dyrt å gå på folkehøgskole, men i realiteten er det ikke det. Har du tatt opp lån fra Lånekassen, vil du få 40 % av summen som stipend når du fullfører året. Jeg betalte vel litt over 90 000 kroner. Det er ikke mye, hvis man ser på alle de fordelene jeg nevnte tidligere i teksten. Bare tenk på hvor mye en seks ukers tur til Kina ville kostet? Som en bonus, får du også to studiepoeng ved å fullføre året.

Jeg vil anbefale et år på folkehøgskole til alle sammen, spesielt til de som er usikre på hva de egentlig vil gjøre i fremtiden. Man lærer utrolig mye om seg selv, får venner for livet, innarbeider gode rutiner, og det gir inspirasjon til fremtiden. Folkehøgskole fungerer også som en fin «mellomlanding», når det kommer til det å flytte hjemmefra. Skolene har løpende opptak, det vil si at man søke så lenge det er ledige plasser. Så hva venter du på? Send inn en søknad da vel? Du vil definitivt ikke angre. Det tror jeg eventuelt andre brukere som har gått folkehøgskole kan skrive under på.
Hei.
  • 0
Hørt litt om slike skoler, men siden jeg allerede har kommet meg inn på enn skole, så blir ikke et slikt tilbud noe jeg tar i mot.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
  • BrUS
  • BrUS
Flott at du trivdes på folkehøgskole. Hvor i landet var du?

Er selv ferdig med et år på folkehøgskole i Seljord, Telemark. Fantastisk år.

Man opplever så mye nytt og sosialt gjennom folkehøgskolen. Det er bare å anbefale andre.

Så klart, noen hoppet av, men de aller fleste trivdes stort.
Beasts all over the shop... Sooner or later you will turn into one of them.
  • 0
sonic og link:
Hvis du vet hva du vil, så skjønner jeg valget ditt : ]

BrUS:
Så flott!
Hvilken linje gikk du?

Selv gikk jeg på folkehøgskole i Ørsta, Møre og Romsdal.
Hei.
  • 0
Har tenkt litt på å gå på folkehøgskole og nå har jeg blitt overbevist om at det ville være verdt det.

Tenkte selv litt på noe innen musikk men ditt valg virker også svært interessant. Artig lesning
Veni, Vidi, Dormivi
  • 0
Inspirasjon ass Fikk skikkelig lyst til å begynne på folkehøgskole etter videregående. Høres fantastisk ut
Jeg var her
  • 0
Folkehøgskole kan være en fin mellometappe mellom videregående og studentlivet. En god anbefaling dette her, ja.
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Begynner på Sogndal Folkehøgskole til høsten, jeg! Gleder meg Flott blogg!
When in doubt, make a fool of yourself. There is a microscopically thin line between being brilliantly creative and acting like the most gigantic idiot on earth. So what the hell, leap.
  • 0
Dette kan jeg skrive under på. Jeg har også hatt sommerferie en stund nå

Jeg gikk på Nansenskolen, en folkehøyskole jeg kan anbefale om man vil utvide sine kunnskaper om verden. Der var det mye som foregikk, og det var ganske rimelig. Jeg tror de fleste fhs koster rundt 60.000 kroner, men så må man plusse på reiser. Selv gikk jeg på en linje som ikke reiste langt.

Hvis noen begynner på Nansenskolen pga. meg, må de si fra, for da kan jeg vinne en reise til Russland eller Balkan
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Kjempeflott blogg Babalu

Mange av mine venner har gått på folkehøyskole og har blitt veldig godt fornøyd med tiden de var der.
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Flott Blogg,valgte selv og ta et friår etter Ungdomsskolen og gikk 1.år på Risøy Folkehøyskole før jeg begynte på Vidergående,valgte ett Tegning,Form og farge kurs.
Eneste minuset med skolen var at den er en kristen Folkehøyskole,så for meg som ikke er kristen ble det en del kjedelige seminarer,men resten av opplevelsene mine gjorde mer enn og gjøre g absolutt verdt lånet fra Lånekasen.
"Living My Life In A Japanese Garden of Dreams"
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!