Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Denne frasen har jeg sett tusen ganger i kommentarfeltene når jeg har spilt online. Et av mine favorittspill er som du vet, Battlefield: Bad Company 2 (gleder seg som verst til BF3) og under mange av mine runder på forskjellige servere så skrives det slike ting med nick og det hele.

Det verste er at de som kanskje skriver dette ikke er stort gamlere enn ti år. Det er for meg ufattelig og noe jeg ikke hadde godtatt med mine barn. Har du fått servert dette når du har spilt online? Kanskje var det fra en spiller fra ti år og oppover som har skrevet det. Jeg har selv hørt om mange ti og eleve-åringer som spiller f.eks. Battlefield: Bad Company 2, Call of Duty: Black Ops, Grand Theft Auto. Jeg kan ikke fatte og begripe hvor foreldrene er i slike situasjoner.

Om ikke lenge skal jeg på en skole og holde foredrag om spill. Foredraget skal holdes i uke 36 på kveldstid. Det har faktisk blitt en liten isfront mellom foreldre (barna er mellom 10-12 år) hvor den ene parten lar barna spille Call of Duty, Grand Theft Auto og Battlefield, hvor den andre delen ikke lar barna sine spill disse voldelige spillene. Skjønner godt hvorfor dette kan skape splid i mellom foreldrene.

For meg er det viktig at barn på ti til tolv år ikke spiller slike voldelige spill. Ikke det at jeg tror barna (99.9%) takler å spille voldelige spill, men for at man ikke vet om langtidsvirkningen. Selvsagt vil ikke barn som spiller voldelige spill bli som Breivik, men som foreldre skal man være føre var.

Mange sier at det ikke er noen forskjell på å spille voldelige spill og det å se filmer av samme sjanger. Faktisk så er det forskjell. For når du spiller utfører du handlinger i tråd med spillets handling om det er å sette kniven i strupen på fienden eller skyte hardt og brutalt til blodet skvetter til alle kanter. Når man ser film, så sitter man passivt og ser. Inntrykkene blir lagret i hjernebarken, men ikke like ille som f.eks. når du spiller hvor du lever deg inn i rollen som Rambo, torturristen eller sjersjanten.

Neste gang du hører "Din jævla noob", så kan det hende at det faktisk er en tiåring som skriver det, for det er søren meg ikke umulig!

Hvordan stiller du deg til denne problemstillingen? Selv om du kanskje er ung og langt frem til du blir pappa/mamma (eller kanskje er det nå), ville du ha latt barnet ditt f.eks. spille dette -> Call of Duty: Modern Warfare 2 Airport Level?

Selv sier jeg blant nei og mener dette ikke skal være noe for et barn fra ti år og oppover, kanskje når barnet passerer femten år, men enda da er det litt på kanten synes jeg. Er det jeg som er for streng eller er det flere som deler denne oppfatningen?
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Jeg skal la ungen spille 7+ når h*n klarer å spille det, 12+ når h*n blir 11 ellerno. 16+ i 14årsalderen og 18 får h*n spille når h*n blir 16 eller moden nok.

Seff skal jeg gruse h*n i alle spillene.
Fem-stjerners medlem
  • 0
Fornuftig og noe jeg liker å lese
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
  • Zuil
  • Zuil
Rasistiske briter på tolv år er ikke sjeldent å se i slike spill. Heldigvis er fanbasen til litt voksnere spill (enkelte MMORPG) mye modnere, kanskje det er derfor jeg foretrekker slike spill?
  • 0
Jeg er helt enig med deg i denne bloggen. Nei du er ikke for streng, det er akkurat slik ALLE foreldre burde tenke. Jeg selv begynte å spille disse spillene i ung alder og kan trygt si at jeg ikke har tatt "skade", men kan ikke helt trygt si at andre barn ikke kan ta skade.
Safety first!
  • 0
  • Los
  • Los
Vel, jeg er enig med fattigmann.

Men jeg tror det skal en gamer til for å gi en ordentlig oppvekst med spill. Jeg som gamer ser at spill ikke er en barnevakt og jeg skjønner at ikke alle spill er egnet for barn. Men jeg ser også at grensene kan tøyes litt, slik som fattigman skriver. Moren min reagerte på at søskenbarnet mitt fikk Assassins Creed Brotherhood fr han var 18, men jeg vet at han var gammel nok og at spillet ikke var det mest brutale og fæleste. Så jeg mente det gikk helt greit. Men det jeg reagerte på var tanten min.

Moren min sa at det spille hadde 18 års grense, det var julaften så alle var der. Og uten å se på coveret eller noe sa tanten mi "jaja" og trakk på skuldrene.

Det er slike holdninger som er det negative med å gi barna en oppvekst med spill, man må være bevist på sine holdninger og stå for det man mener.
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Ganske enig med det du skriver her
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Jeg selv synes det er mere drittunger på CoD enn i Battlefield..
Bra blogg BE
  • 0
ganske enig i hva du skriver bernt
Love is like a flower; even the most beautiful kind dies. - Till Lindermann
  • 0
Kaller dem naabz tilbake jeg.
Da holder dem kjeft : )
På CoD har jeg bare skrudd av lyd fra Mic sånn at jeg ikke hører noen av apene.

Jeg stiller meg enig til Fattigmann her.
Selv fikk jeg spille 18+ når jeg var 13, og jeg blir nå 14 i Oktober.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Bra blogg.

Men jeg har ærlig talt hørt mange, mange ganger mer drittslenging fra småtasser i CoD. Hver bidige gang jeg spiller CoD er det en som skriver dritt, eller roper med pipestemme over hvor dårlige alle andre er.

Håper det fortsetter som før. At tardsa kjøper CoD, så får vi Battlefield spillere kose oss, og spille orgentlig.
Er nesten positivt at BF selger en smule mindre en CoD. Vi slipper alle idiotene der.
Klart, det er jo noen idioter og småtasser som spiller BF også, men det er langt ifra like mange.

Lagt til 2011-08-27 14:00:
Mamma og pappa er veldig strenge på aldersgrenser.

Jeg får endelig lov til å kjøpe de fleste 16+ spill, nå som jeg straks er 15, men 18+ er nærmest forbudt. Synd, i og med at BF3 og Skyrim har 18+. Men jeg tror ikke jeg blir påvirket, så jeg kjøper det uansett. Jeg tar sånt ganske greit. Synes at en 15 års grense film ofte er mye verre enn noen 18+ spill. Vold er mye mer detaljert og realistisk i film enn i spill.
Synd at jeg ikke får forhåndsbestillt BF3 pga aldersgrensen. Eller, det er da ikke 110% umulig, men lite trolig at jeg får lov. Pappa synes jo at BFBC2 er et ok spill, siden det, imotsetning til CoD, ikke bare handler om å plaffe ned flest mulig.
Så jeg ber om at jeg kan få lov til å kjøpe BF3, men jeg tror ikke. Jeg skaffer meg det uansett da.
  • 0
Er veldig enig i hva du sier her Bernt Erik, barn får spille 18+ spill veldig mye for tidlig!
Når å la ungen sin spille 18+ burde vel være når du går i 10ende klasse eller i vidergående
Er ufattelig lei av alle de småe brite drittungene på Black ops så jeg slutta på fulltid med det, så jeg satser på en fantastisk opplevelse når Battlefield 3 kommer
Penger er verdiløse inntil du bruker dem.
  • 0
Du er langt fra streng Bernt!
Foreldre tenker ikke stort over det, jeg syntes selv barn burde holde seg unna spill som COD og GTA.


Jeg syntes også at Fattigmann har et godt poeng.
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Jeg er bare 19. Så har ingen erfaringer med barn sånn sett. Den dagen jeg eventuelt har barn så skal jeg være moderat streng. Skal sette grenser. Jeg skal vurdere 18-årsgrense spill dersom personen er moden nok. Vurderer jeg ham (eller henne) moden nok så skal jeg alikavel få dem til å forstå grensen mellom spill og virkelighet.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Synes du virker litt streng, men du begrunner det du mener godt, er nesten enig med deg.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Call of Duty: Modern Warfare 2 Airport Level var ikke sterk i det hele tatt.

Du dreper noen AI kontrolerte dukker som løper fra deg. De har ingen familie, ingen følelser, og ikke bryr de seg. Du dreper dem og de kommer tilbake med en gang du starter banen på nytt.

Er ganske forskjellig IRL.

La ungene gjøre det de vil, du kan blokkere dem om du vil. Tror også ikke at 10 var det rette tallet.
Website: http://mationmac.com/
  • 0
Min datter skal nok IKKE oppleve dette før hun viser at hun er moden nok til å takle det. Ganske simpelt som det.
:D <3<3<3
  • 0
I likhet med det fattigmann skriver, ville jeg latt mine unger spille disse voldelige spillene når jeg tror dem er klare for det. Mine foreldre har egentlig aldri vært glad i at jeg spiller voldelige spill når jeg ikke var gammel nok, men de har aldri klart å stoppe meg fra å gjøre det. Jeg spilte masse 18 års grense spill da jeg var 10 år, men det har ikke gjort noe inntrykk på meg i det hele tatt. Jeg er bare glad jeg ikke hadde tilgang til Internett spilling slik at jeg kunne dummet meg ut med en mic sånn som skjer i dag. Jeg tror faktisk ungene blir mer provosert i dag nettopp fordi de spiller online mens de snakker med andre. De lærer av andre å være drittunger online ettersom de skjønner at de er anonyme og at dem de slenger dritt til ikke kan finne dem.

Jeg har fått masse "n00b" kommentarer slengt til meg når jeg f. eks har spilt BF:BC2. Jeg suger i det og gjør vell ikke hele tida det jeg burde gjøre. Og på grunn av mine skillz, or lack there of - blir jeg slengt dritt til en gang i blant. Ikke spesielt gøy, men blir aldri provosert.

God blogg, Bernt. Jeg synes kanskje du er en smule streng, men argumentene dine er ihvertfall godt ment ^^
"Don't cross the crooked step"
  • 0
Dette var en god blogg, og jeg kan ikke gjøre annet enn å si meg enig, såpass unge barn skal ikke spille slike spill. Det handler vel hovedsakelig om deres egen helse og tankegang, men det at barn på 8-12 år spiller online har en negativ innvirkning på hele communitier som for eksempel XBL eller PSN.

Har spilt en del Modern Warfare 2 de siste to ukene, og det er vel nesten uungåelig å komme inn i en lobby hvor du har en unge på ca 10 år som sitter med mikrofonen sin på mens han prater med foreldre eller seg selv, slenger dritt til lagkammeratene og tror at han er kul, selv om de stort sett spill helt forferdelig selv...
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Ser ikke noe galt i at barn spiller spill som dette, og bryr meg ikke det fnugg av hva de skriver i kommentar feltene. Tar meg ikke nær av sånt.
  • 0
Jeg får slike hele tiden når jeg spiller tf2.

- Men det er fordi jeg virkelig er dårlig i det. ^^
Oh yeah? Says you and what army?
  • 0
Husker jeg skulle klare en challenge på COD4..
(30 kills liggende) Fikk noen trivelige meldinger da; Fucking campingcunt osv....
-Kill -Loot -Return.
  • 0
Typisk å komme inn i en lobby og det første du hører er " shut up you little twat" med den lyseste stemmen så headsetet nesten blir sprengt.
  • 0
Ville nok vært litt mer tolerant enn det du er, men du har noen gode poeng.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
På konsollene herjer 10-åringene, og da jeg konverterte til PC-gaming fikk jeg endelig ro i sjela. Konsollene er så enkle å bruke at de fleste kan klare å spille på de, så man møter nok småunger oftere på PS3/Xbox enn på PC. Desverre er heller ikke PC fri for drittslengere, men jeg skal ikke lyve, for jeg har selv sagt mye rart når jeg har spilt både på PC og konsoll.

Meget bra blogg Bernt!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!