Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Dette har det vært diskutert mye i det siste og spesielt etter tragedien i Oslo og på Uyøya hvor det har kommet frem at Anders B. Breivik spilte mye av World of Warcraft og Call of Duty: Modern Warfare 2. Sistnevnte spill brukte han til å trene på skytingen. Har du hørt på makan. Man kan da ikke bruke spill for å trene på å ta livet av 68 personer. Det går ikke an! Trening med bruk av våpen får man i militæret hvor man blir trent opp til å ta livet av fienden samt å forsvare seg og ikke ver å spille spill.

At spillene skal ha skylden for at Breivik tok livet av så mange som han gjorde er bare bambus. Selvsagt, så har sarte sjeler kanskje ikke godt av voldelige spill som f.eks. Call of Duty: Modern Warfare 2, men jeg er bra sikker på at 99,9% av de som spiller slike spill (fra 15 år og oppover) ikke får noen varige men av det. Det jeg derimot er litt bekymret for er at barn fra 8 til 10 års alderen spiller voldelige spill som Call of Duty-serien og Battlefield-serien. Du vet ikke 100% prosent hvordan barn i denne alderen takler slike spill og hvordan langtidsvirkingen blir i årenes løp. Selv har jeg fire barn og hos meg er det strengt når det kommer til slike spill. Selv min sønn på over 10 år får ikke lov til å spille voldelige spill som Grand Theft Auto, Call of Duty eller Battlefield. Der går grensen selv om jeg er sikker på at min sønn ikke ville bli påvirket, så er det fortsatt en liten usikkerhet synes jeg med å spille slike spill i så ung alder.

Tidligere i dag ble jeg intervjuet av NRK angående at Breivik spilte World of Warcraft og Call of Duty: Modern Warfare 2 og her fikk jeg spørsmål om hva jeg synes til det. Om det vil få konsekvenser for utviklingen av slike spill og man virkelig blir så påvirket av spillene at man ta livet av så mange personer som Breivik gjorde? At Breivik selv sier at han brukte Call of Duty: Modern Warfare 2 til å trene seg opp til å skyte er bare tull. For du får ikke noe trening av å sitte fremfor PC-en eller konsollen og spille slike spill. Det er vidt forskjellige ting å skyte med et ekte våpen som å spille med mus, tastatur eller en gamepad. Så det går ikke an å komme mer ut på jordet enn det Breivik selv sier. At man kan sammeligne dagens skytespill med det som skjedde, ja det kan man og en fort sammenligning går til episoden i Call og Duty: Modern Warfare 2 hvor man som spiller skal gå i rundt på en flyplass og skyte så mange uskyldige som mulig (MW2 - Flyplasscenen). Dette er en grov scene som også har blitt snakket mye om i media.

Den 25. oktober lanseres Battlefield 3 og den 8. november lanseres Call of Duty: Modern Warfare 3 og på et spørsmål om jeg trodde at salget på disse spillene ville bli påvirket på grunn av hendelsene i Oslo, så svarte jeg at tragedien ikke ville påvirke salget. Spillene kommer til å selge som ild i tørt gress og på titusener bare her i Norge vil kjøpe spillene. Det vil si at spillene kommer til å slå rekorder med sitt salg her i Norge selv om sikkert mange likhetstrekk kan sammenlignes med tragedien i Oslo og på Utøya.

Selv følte jeg det var litt merkelig å spille Battlefield: Bad Company 2 etter den tragiske hendelsen, men for meg er spillingen som å rømme fra virkeligheten hvor jeg selv befinner meg i min egen lille verden. Tankene svirrer på noe annet enn det daglige og når jeg er ferdig med spillingen, så er tilbake til virkeligheten. Slik ser jeg på spilling og faktisk anbefaler jeg spilling som en form for terapi om man sliter i det daglige liv, nettopp på grunn av man kan rømme litt fra virkeligheten og komme i egne tanker når man spiller.

Tror du at Breivik ble påvirket av å spille World of Warcraft og Call of Duty: Modern Warfare 2 med tanke på masakren han utførte eller mener du også dette er bare tull? Har du hørt om episoder hvor det har blitt sagt at denne personen var påvirket av spill på grunn av sine ugjerninger? Hva mener du om spilling og påvirkning? Skal vi ta dette problemet på alvor eller er det media som hyper dette problemet opp fra en liten fjær til en stor høne? Mener du det er hån mot denne tragedien å lansere spill som MW3 og BF3?

Har også en liten diskusjon angående dette temaet HER! så har du noen kloke ord så gjerne kom med de og det er sunt å diskutere!

Skjermisen stammer fra MW2
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Ser ikke for meg at han var ute etter "epic loot" da han gjorde det...
:D <3<3<3
  • 0
Lol, Breivik hadde ingen skillz, om han hadde hatt det hadde han truffet alle i hode og lootet organene slik han kunne solgt de svart. Profit ftw.
  • 0
Håper at alle skytespill (unntak: Bioshock og Half-life seriene) blir bannlyst i Norge. Skytespill er spillindustriens avskum. Ingen liker skytespill. De er kjedelige, lite givende og voldelige. Jeg vurderer å kontakte barnevakten.no og se om vi klarer å få frem et forbud mot skytespill i Norge.

Alle blir fornøyd om de kriminaliserer salg av skytespill over disk, og jeg kan kjøpe half life og bioshock på steam Mindre vold, og færre massakre.
"Det er lame å sitere seg selv" - littsnill
  • 0
Ond av spill? bare hvis man gjør Evil Playthrough på Black & white spilla!

Men fra spøk til alvor.

Tror ikke WoW påvirket breivik ved tanke på hvordan hans gamervenner fortalte åssn han var, så det ligger neppe i det.

Når det kommer til MW2 så skrev han jo at han brukte det som en simulator (?)
Jeg tror han skrev dette får å distrahere Staten vekk fra det ordentlige problemet, sånn at Norge ble å forby 18 års spill som har vært et tilfelle i australia (ikke terrorhandling men en lov som ble nylig hevet hvis jeg ikke tar feil)

Breivik møtte aldri noen form for bevæpnet mostand, så jeg tenker at dette skal på en eller annen måte distrahere staten med videospill enn det som kan være problemet, så med mindre han øvde med No Russian eller hva det nivået het, så tror jeg MW2 hadde ingen form får påvirkning på han.
  • 0
Er jo litt rart at man det skal terror til i Norge før man reagerer på spill,terror har vi sett siden 2001 i store deler av verden uten at det har skapt noe særlig debatt om spill her til lands.

Brevik så også på filmer som Max Manus som er en sabotør fra andre verdens krig men er det noen som starter debatt om film? Neida alltid spillene sin feil.

Media er mye verre syns nå jeg,de blåser opp ting og skaper enda mer frykt og setter griller i hodene på folk.

Finnes desverre syke mennesker som blir påvirka av alt rundt seg.Det får vi ikke gjort noe med.
  • 0
sulesnus. Jeg kunne ikke ha sagt det bedre selv

+1
Hvorfor leser du dette?
  • 0
Tviler selv på at han trente ved å spille MW2...
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Etter hva jeg har hørt, påstår folka at han aldri spilte WoW. At dette bare var noe han brukte for å dekke over terrorplanene. Men det er bare et rykte, og de skal man ikke sette all sin lit til.

At man blir ondere av spill tviler jeg på. Selv den snilleste kan klart gjøre onde handlinger i spill, men alle som har en fungerende hjerne(og ikke lider av skader på hjernen, eller andre sykdommer som gjør at du ikke tenker klart) skjønner at en ikke kan gjøre dette IRL.

B. Breivik var jo med i Oslo Skytterklubb, og brukte mye tid der for å lære seg å skyte ordentlig.
Alle kan gjøre feil, sa den pedofile til dvergen.
  • 0
At han var medlem av oslo skytterklubb er langt mere relevant for saken enn ett dataspill, det finnes intet dataspill som kan simulere og skyte i virkelige omgivelser
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0
"Man kan da ikke bruke spill for å trene på å ta livet av 68 personer."

Vel, han drepte jo forbanna mye mer enn 60 personer.

Og såklart, det finnes jo idioter som blir forbaska påvirka av spill, men det er så få at det egentlig ikke bør være et problem.

Lagt til 2011-07-29 16:04:
"Ingen liker skytespill." (littsnill)

Dummeste jeg har hørt. Er vel den mest populære spillsjangeren nå til dags ...
  • 0
Kengro er helt enig med deg.

"Ingen liker skytespill." (littsnill)

Dummeste jeg har hørt. Er vel den mest populære spillsjangeren nå til dags ...

Er nesten enig med han, skytespill er begynt å bli kjedelig. (unntak BF3..)

FPS er dårligere en 3D person shooter! (min mening)

Men nå skal ikke jeg gjøre dette til en så stor sak, og spesielt ikke her på bloggen!
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
Han hadde også nevnt Dexter og true blood som favoritt-serier..

Dexter var også nevnt i forbindelse med Faiza-rettssaken, som pågikk tidligere i år. (Siterer fra dagbladet "Som Dagbladet har skrevet tidligere har Nyfløt forklart politiet at han var sterkt inspirert av Dexter-serien, som handler om en seriedrapsmann som dreper andre drapsmenn.

I den siste episoden av Dexter (sesong 2) dreper Dexter en mann mens en annen person i et bur ved siden av må se på.

Denne episoden har Nyfløt forklart at han har sett gang på gang, og at han ønsket å gjøre det samme med Khan som ifølge Nyfløt hadde bestilt kidnappingen".
-Kill -Loot -Return.
  • 0
Bare de som har en skrue løs eller to i toppen går rundt å dreper i virkeligheten

Jeg har selv spilt skytespill siden jeg var rundt 13-14 år og jeg veit veldig godt at man ikke kan gjøre det samme i virkeligheten som i spillet.
(Med unntak av Zombieapocalypse irl ofc ;P)
You tell me to get a life?Well I have an answer for you: I'm a gamer, I don't need to get one, I have many lives:D
  • 0
Enig med deg Music og Gameiac. Massemedia liker å ha en syndebukk. Når man ser på salgstallene til f.eks. Call of duty-serien alene, skulle man tro at det fantes en potensiell drapsmann på hvert et hjørne...
-Kill -Loot -Return.
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Han er syk i hodet. Mange faktorer som spiller inn for å gjøre ett menneske så sykt at det dreper så mange uskyldige mennesker. Har hørt at Coop og Platekompaniet fjerner enkelte spill fra hyllene i en begrenset periode, noe jeg synes er teit. Når noe slikt som dette skjer og terroristen spilte spill, så er det ALLTID spillene som får skylda. Litt teit med tanke på alt annet han drev på med.

littsnill: *facepalm*
  • 0
Som du sier: bare bambus. Spill er særdeles lite gjeldene faktor når i denne saken. ABB hadde jo først og fremst bestemt seg for å drepe og fremme de hjernedøde ideene sine, og satt i tillegg i 9 år og putlet med planen sin mens han "spilte". Jeg tror neppe dette skyldtes noen runder Counter-Strike.

At media trenger en syndebukk er ikke nytt i slike saker, og jeg tror egentlig det bare ligger noen fordommer rundt spill, siden foreldre uansett ikke liker at vi ikke er ute og spiller fotball hele dagen, som de gjorde. og ja, hvorfor er det ingen som trekker fram Oslo Skytterklubb i alt dette?
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Folk er tullete... Det er jo ganske åpenbart at dette var politisk motivert og ikke en som klikket på grunn av for mye spilling. Rasister finner man i alle samfunnslag.

Hitler ble ikke til på grunn av spill for å si det sånn, det var ren politisk motivasjon bak ham også.
  • 0
Jeg blir helt matt av å lese slikt. Skytespill som COD kan muligens til en viss grad øke refleksene dine, men det kan aldri "trene" deg til å bli så kald at du kan skyte uskyldige voksne og barn. Jeg har alltid ment at i slike tilfeller så kan ikke voldelige spill være utslagsgivende for slike handlinger. Det er allerede noe annet som er alvorlig galt!

Og wow ar da ikke noe spesielt voldelig spill, med sine tegneserie-modeller og fravær av store mengder blod og vold.
  • 0
Det er ikke spillene som gjør folkene voldelige. de fleste voldelige folk liker å spille slike spill.... å wait ALLE HAR SPILT BATTLEFIELD ELLER CoD EN ELLER ANNEN GANG! Hadde alle de som hadde spilt disse spillene blitt kraftig påvirket, ville vi trolig hatt flere kriger på gang nå...
No Rock'n Roll, without sound in the soul.
  • 0
De som spiller spill er mindre voldelige enn andre mennesker, viser en amerikansk forskning, fordi de får utløp for aggresjon og fordi de sitter inne istendenfor å være ute, som naturligvis øker sjansen for å gjøre noe ulovlig.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
De som spiller spill er mindre voldelige enn andre mennesker, viser en amerikansk forskning, fordi de får utløp for aggresjon og fordi de sitter inne istendenfor å være ute, som naturligvis øker sjansen for å gjøre noe ulovlig.


Synd at ikke dem ser slike ting når de skal finne en syndebukk...
Hvorfor leser du dette?
  • 0
Det er så tragisk når spill skal få skylden for noe så forferdelig. De som påstår det har nok aldri spilt et spill før. Alle som har spilt et voldelig spill vet at man ikke får lyst til å drepe noen i virkeligheten. Man kan heller se på bøkene han leste, interessene han hadde eller bare oppveksten og miljøet. Hans far hadde jo tross alt forlatt ham i ung alder, og han hadde jo så å si ikke venner. Men ikke engang dette er unskyldninger for hva han gjorde. Han er rett og slett bare mentalt psyk, og det er grunnen. Blir så dumt å skylde på spill.
"Det skal ikke være nøtter i skoleboller, bare sånn gult."
  • 0
Lattelig. Sendte en sint mail til Platekompaniet. Føler meg støtt av at de trakk spillene fra salg.

Føler at de inndirekte mener at vi som liker spill er, eller har større sjangse for å bli massemordere.



Sa til dem at de mister meg som kunde fra nå av.
oppfordrer til å ikke kjøpe spill av de (eller noe)
Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful
  • 0
Coop mistet meg som kunde, for å si det slik...
Hvorfor leser du dette?
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!