Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Siterer cosmo-kramer94:
Jeg forstår ikke hvordan ps4 og den nye xbox-en kan bli ti ganger kraftigere enn ps3 og xbox 360. Er ikke grafikken bra nok snart? Når jeg spiller playstation og xbox, tenker jeg ikke: "Shit, gleder meg til grafikken blir bedre, ass. Dette suger." Dersom oppløsningen fortsetter å øke så eksponensielt som den gjør nå, vil den før eller siden nå et toppunkt, altså der hvor vi ikke lenger kan se forskjell på bildet slik det er, og slik det hadde vært om det var ti eller 100 ganger bedre. Litt nytenking hadde denne bransjen ikke hatt vondt av.


Det er fortsatt STOR forkjell mellom dagens grafikk og f.eks. den grafikken en ser i en CG sekvens/film, og jeg vil tro at for å rendre et spill i samme kvalitet som en CG film fra FF13, Avatar o.l. må en ha mange titalls ganger sterkere hardware enn det vi har i dag. Jeg tror vi alle kan være enige om at det er langt fra Uncharted til Avatar, og fortsatt et godt stykke fra Avatar til virkeligheten, og så lenge det er tilfelle er det ingen grunn til å stoppe utviklingen. En gang vil vi kanskje nå et punkt der videre utvikling ikke vil gi mening, men dagens grafikk er strengt tatt ikke særlig virkelighetsnær så det er nok fortsatt en stund til.

Jeg tror uansett ikke at bedre grafikk går utover nyskapning. Grunnen til at mange av dagens spill er så kjedelig er fordi bransjen har blitt så stor, noe som gjør at den i mye større grad enn før må tilpasse spillene sine til "folk flest". I praksis betyr det at spillene må være enkle å sette seg inn i, enkle å spille, være umiddelbart fengende osv.
This is great banter, it really is.
  • 0
Siterer fanzypanzy:
Det er fortsatt STOR forkjell mellom dagens grafikk og f.eks. den grafikken en ser i en CG sekvens/film, og jeg vil tro at for å rendre et spill i samme kvalitet som en CG film fra FF13, Avatar o.l. må en ha mange titalls ganger sterkere hardware enn det vi har i dag. Jeg tror vi alle kan være enige om at det er langt fra Uncharted til Avatar, og fortsatt et godt stykke fra Avatar til virkeligheten, og så lenge det er tilfelle er det ingen grunn til å stoppe utviklingen. En gang vil vi kanskje nå et punkt der videre utvikling ikke vil gi mening, men dagens grafikk er strengt tatt ikke særlig virkelighetsnær så det er nok fortsatt en stund til.


Jo da, det er et stykke igjen. Men det virker som om den eneste forskjellen fra generasjon til generasjon er at grafikken er forbedret.

Spillgleden øker ikke proporsjonalt med grafikken. Dét er det mange som har glemt.
Jeg glemmer aldri et ansikt, men i Deres tilfelle er jeg villig til å gjøre et unntak.
  • 0
Siterer cosmo-kramer94:
Spillgleden øker ikke proporsjonalt med grafikken. Dét er det mange som har glemt.


Nå har det jo i det siste blitt et mye større fokus på nyskapende konsepter, både nye kontrollere og spillkonsepter. Fokuset på grafikk er tross alt mye mindre nå enn det var for noen år siden, og plattformer som ipad/iphone, DS, move, Kinect, x-boxLive butikken, og PSN store har ført til et hav av nye muligheter for utviklere der de ikke trenger å tenke på grensesprengende grafikk.

Dette har dog ikke ført til noe særlig med nye spillkonsepter som greier å leve etter gimmickstadiet. Det er vanskelig å finne mer enn 5-10 spill til Wii og DS som er direkte nyskapende, iPad har bare masse småspill som for det meste kun er basert på variasjoner av gamle konsepter ispedd litt touch, og Move og Kinect er knapt nok hvert og nevne. Det er heller ingenting som tilsier at dette er konsepter som i framtiden vil skyte fart eller utvikle seg i en mer nyskapende retning (selv om mobilspill sikkert vil forbli en populær dille en god stund framover). Så for meg ser det ikke ut til at å glemme grafikken har ført til noe nevneverdig positivt.

Derfor er det veldig naivt å tro at en bare kan trappe ned den grafiske utviklingen for og ende opp med en mer nytenkende industri. Grafikkutviklingen bør få gå sin vante gang, jeg tror ikke det er der problemet ligger. Mange av de aller værste melkespillene som CoD har uansett knapt nok hatt noe grafisk utvikling siden serien gikk "next-gen", mens f.eks. Uncharted-serien har gitt mange spillere to (snart tre) av generasjonens flotteste opplevelser, mye pga. den nydelig presentasjonen og grafikken, som bare blir mer og mer imponerende i hvert kapittel.
This is great banter, it really is.
  • 0
Fanzypanzy: Er det ikke greit å ha et grafisk skille mellom spill og vreklighet? Vil vi la folk styre en fotorealistisk karakter som knerter fotgjengere med balltre.

Jeg er ikke av dem som mener dataspill er direkte "skadelige" på menneskesinnet, men en viss grafisk distansiering mellom spill og virkelighet tror jeg er bare bra, uansett sjanger.

Jeg tror dessuten tydeligheten av at dette er et spill gjør det hele mer underholdende. Selvfølgelig higer vi etter bedre grafikk, men higer vi etter fotorealisme? Fotorealisme er ikke imponerende, egentlig. Er det? Vi ser det jo hver dag. Tilnærming av den derimot... Cutscenes, kjør på, men la spillet se ut som et spill, gjerne anti-aliased og silky smooth, men... Ja, du ser poenget mitt?
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
Fotorealisme er ikke imponerende, egentlig. Er det? Vi ser det jo hver dag.


Jeg har sett folk bruke en slik sammenligning ofte, men jeg ser ingen logikk bak den. Greit nok, jeg kanskje se en et norsk fjell eller skog, et høyhus, et annet menneske, et dyr osv. Så dette er ikke ting jeg har noe stort behov for å se i en datagenerert verden sånn i seg selv. Men så er det jo mange ting jeg ikke har muligheten til å se å oppleve i den virkelig verden, enten fordi de ikke finnes eller fordi de av. div. grunner er vanskelig å få å oppleve.

Det er fra min side uansett ikke snakk om å kutte ut spill med en grafisk egenart. Jeg er ikke noen realisme-fanatiker, men det er likevel mange typer spill (ikke bare realistiske) som vil ha godt av en videre grafisk utvikling, ihvertfall enn så lenge. Dessuten er det nok lenge før en eventuelt kommer i en situasjon der fotorealisme er et faktum, og eventuelle følger av fotorealisme blir uansett en litt annen diskusjon. Det er heller ikke bare voldsspill som vi ha gleden av fotorealisme.
This is great banter, it really is.
  • 0
Folk som gidder å lete etter bra spill til Wii, finner det. Little Kings Story, Red Steel 2, Madworld er eksempler på noen av de 3.partsspillene som holder en viss kvalitet. De som ikke gidder lete opp titlene er de som taper. Det er en billig konsoll med nok spill til å gjøre opp prisen.

Etter min mening er ikke Wii en konkurent til PS3/360. Selv eier jeg både Big N's og Sony sine konsoller. Det eneste ordentlige valget jeg sto ovenfor var PS3 vs. 360. For meg ble det lett match etter en barndom med Ratchet and Clank(og se hvor bra valget var nå )

Ingen burde uttale seg om hvor god maskinvaren til Wii U er. Ingen vet det enda, tviler på at selv Nintendo gjør det. Dev. kits som er gitt ut er nok svakere enn det man kan få ut av maskinen.

PS. Jeg syns i mange tilfeller GR er dårlig oppdaterte/bryr seg lite om Nintendo. Just sayin'
PPS. Du som sa at Wii er svakere enn PS2. Gamecube hadde bedre grafiske spill enn PS2. Wii er dessuten sterke enn den gamle Xboxen.
  • 0
Siterer fanzypanzy:
Nå har det jo i det siste blitt et mye større fokus på nyskapende konsepter, både nye kontrollere og spillkonsepter. Fokuset på grafikk er tross alt mye mindre nå enn det var for noen år siden, og plattformer som ipad/iphone, DS, move, Kinect, x-boxLive butikken, og PSN store har ført til et hav av nye muligheter for utviklere der de ikke trenger å tenke på grensesprengende grafikk.

Dette har dog ikke ført til noe særlig med nye spillkonsepter som greier å leve etter gimmickstadiet. Det er vanskelig å finne mer enn 5-10 spill til Wii og DS som er direkte nyskapende, iPad har bare masse småspill som for det meste kun er basert på variasjoner av gamle konsepter ispedd litt touch, og Move og Kinect er knapt nok hvert og nevne. Det er heller ingenting som tilsier at dette er konsepter som i framtiden vil skyte fart eller utvikle seg i en mer nyskapende retning (selv om mobilspill sikkert vil forbli en populær dille en god stund framover). Så for meg ser det ikke ut til at å glemme grafikken har ført til noe nevneverdig positivt.

Derfor er det veldig naivt å tro at en bare kan trappe ned den grafiske utviklingen for og ende opp med en mer nytenkende industri. Grafikkutviklingen bør få gå sin vante gang, jeg tror ikke det er der problemet ligger. Mange av de aller værste melkespillene som CoD har uansett knapt nok hatt noe grafisk utvikling siden serien gikk "next-gen", mens f.eks. Uncharted-serien har gitt mange spillere to (snart tre) av generasjonens flotteste opplevelser, mye pga. den nydelig presentasjonen og grafikken, som bare blir mer og mer imponerende i hvert kapittel.


Du har tydeligvis mer greie på dette enn jeg har. Men synes du ikke det er litt trist at den eneste utviklingen vi har sett hos Sony og Microsoft, har vært grafisk? Det må da finnes andre måter å bli bedre på.
Jeg glemmer aldri et ansikt, men i Deres tilfelle er jeg villig til å gjøre et unntak.
  • 0
Siterer cosmo-kramer94:
Men synes du ikke det er litt trist at den eneste utviklingen vi har sett hos Sony og Microsoft, har vært grafisk? Det må da finnes andre måter å bli bedre på.


Jeg synes ikke det er trist i det hele tatt. Det jeg derimot synes er trist er at bransjen i større grad ser ut til å gå i en retning der gammel teknologi ispedd gimmicker går foran ny teknologi. Slik jeg ser det er det ikke så mye annet konsollprodusentene kan gjøre enn å innføre ny sterkere maskinvare. Det er utviklernes ansvar å lage gode spill.

Men altså, grafikk betyr ikke alt. Det er ikke det jeg sier, og det bør være åpent for spill som ikke strekker de grafiske grensene. Likevel er spill med flott grafikk en del av mediet. Akkurat som simple 2d spill og alle andre former for spill er en del av mediet, og alle sammen bør få en sjanse til å utvikle seg
This is great banter, it really is.
  • 0
Driter ærlig talt i den politiske korrekte uttalen om at "grafikk ikke betyr alt" og "Nintendo leverer når det gjelder eksklusiver". De har med Wii gitt oss en failure spillkonsoll som duger bedre til å underholde bestemor, enn å få en skikkelig spillopplevelse av. Med Wii U kjører de på den trenden de fleste følger; lage produkter som ser ut som en iPhone/iPad/iPod. Holder meg heller til de konsollene jeg har foreløbig...
:D <3<3<3
  • 0
Siterer Joeminator:
Driter ærlig talt i den politiske korrekte uttalen om at "grafikk ikke betyr alt" og "Nintendo leverer når det gjelder eksklusiver". De har med Wii gitt oss en failure spillkonsoll som duger bedre til å underholde bestemor, enn å få en skikkelig spillopplevelse av. Med Wii U kjører de på den trenden de fleste følger; lage produkter som ser ut som en iPhone/iPad/iPod. Holder meg heller til de konsollene jeg har foreløbig...


Det var et reflektert innlegg.
Jeg glemmer aldri et ansikt, men i Deres tilfelle er jeg villig til å gjøre et unntak.
  • 0
Svært så skeptisk og bekymret folk er da, slappav og koz dere med produktet istedenfor å tenke på at det kommer en bedre maskinvare hele tiden.

Bare for at Nintendo Wii U har svak maskinvare så skal ingen kjøpe eller like den?
Skjønner ikke at det går ann å vær sånn en gang jeg.
Nintendo er = Zelda, Mario, Metroid, Kirby osv.

Men en ting skal jeg vær Uenig med Nintendo???
Hvorfor bruker dere navnet Wii U Nintendo???
Det blir no sammenkobling med dagens Wii med det navnet, Nintendo håpte på at ikke folk skulle tro at Wii og Wii U skulle sammenligns med dagens Wii. Jo Nintendo med dette navnet så blir den sammenlignet. Hallo Nintendo hvor er den sprøe tankegangen om å gi konsollen et helt annet navn??? arrrrggg!!!!

Tror nye konsollen som kommer i 2012 blir konge jeg, men hater desverre navnet mye mer en dagens konsoll Wii...

Håpløst navn Nintendo :/
  • 0
Gleder meg. Tror jeg ivertfal
Play chess and win. The intermediate
  • 0
Synes bare navnet er heilt teit, faktisk det mest idiotiske navnet jeg hittil har hørt på en konsoll eller uansett ei spill maskin.

Håper for guds skyld at de døper den om til noe annet. Dette navnet låter og klinger nok bra for Nintendos ører her og nå. Tror nok de lytter til publikum og skifter navn god tid før release.
My Enemy's went to Heaven, I still stand in Hell.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!