Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Som kjent fins det mange band som folk mener er Metal-band. Band som Twisted Sister og KISS har jeg allerede analysert, så nå er det tid for at et annet band med den ufortjente tittelen "Heavy Metal-Band" kommer til analyse...

It's:

Er Dette Metal!(?), Episode 3


Denne gangen kommer et band som tror de er verdens mest heavye rockere under radaren. Dette bandet stjeler alt de kan fram Glam-band fra 80-tallet, og er regnet av mange som et Heavy Metal-band. Da kommer spørsmålet: Er det virkelig et Metal-band? Mine damer og herrer, denne gangen under Metal-analyse:

WigWam

Vist du ikke har hørt WigWam, så har du ikke sett mye på TV de siste årene. WigWam er et Norsk band som er mest kjent for sine opptredener i Melodi Grand Prix og Det Store Korslaget, der deres frontmann Åge Sten Nilsen har skaffet bandet utrolig mye publisitet. Hitlåter de står bak inkluderer "In My Dreams" og "Do Ya Wanna Taste It" (eller hva den nå heter). Men er dette virkelig et Metalband?

Image

Atter et band, atter et tonn med sminke og harry klær. WigWam stjeler alt av 80-tallsklær og stiler de finner, og det ender opp med at de ser ut som Motley Crue, blandet med Twisted Sister, Europe og slike "discoløver" man fant rundt om kring på diskoteker før i tiden. Det ser bra merkelig ut når disse folka prøver å være et Metal-band, og de ser ut som et danseband som har gått seg vill i 80-tallet. Det eneste Metal-aktige med imaget deres er at de har langt hår, og det er langt fra nok.

Platecover

Deres førsteplate, "667... The Neighbour og The Beast" ga intrykk om at dette var et humor-band, alla Spinal Tap, men det er helt klart at de snart gikk vekk fra denne måten å være på. Snart ble førstealbumet gjenutgitt med verdens verste cover, og det er lenger ingen tvil om at disse folka bare vil ha penger og oppmerksomhet. Der det første coveret hadde svart bakgrunn med flammer i bakgrunnen, samt hele bandet på motorsykler, er det andre coveret kritthvit med et typisk band-bilde av folka, som viser hvordan de egentlig ser ut. Hadde man ikke vist bedre kunne man ha trodd at de var et danseband fra sørstatene utifra det coveret der!

Musikk

Og så var det musikken da. For å være ærlig varierer Metal-skalaen fra sang til sang, men den stiger aldri over 3/11, det skal du vite. Låter som "Do Ya Wanna Taste It" har et lite snev av Metal i seg, mens andre låter som "In My Dreams" er helt uten Metal, og Metal-skalaen går nesten i minus her! WigWam sin musikk er helt klart Mainstream, med repeterende gitarspill, kjedelig tromming og poppete vokal. Man kan egentlig bedre klassifisere dette bandet som Glam/Pop/Rock, men ihvertfall ikke Glam/Metal!

På Metal-skalaen:

Image: 1/11
Platecover: 1/11
Musikk: 2/11

Min Konklusjon: Aldeles ikke Metal!


Så hva mener du? Er WigWam et Metal-band? Et Glam-band? Et Rockeband? Et Pop-Band? Si din mening i kommentarfeltet under!

Og for dere som ikke tror at noen i hele verden ser på WigWam som Metal, her er noen kilder som tydeligvis mener det motsatte:

http://www.metal-norge.com/?p=band&id=2935
http://www.heavymetal.no/show.article.asp?menuid=&artid=10837
http://mobil.vg.no/artikkel.php?artId=597759

Musikkvideo "In My Dreams": http://www.youtube.com/watch?v=0XIyCKgA8z8
Kan det ikke forklares, er det HAX!
  • 0
HERREGUD hvor jeg hater dette bandet! In my dreams gikk i en periode i loop hjemme hos oss som følge av en lillebror med lite utviklet musikksmak.

Og hva angår vokalisten så ser han ut som naturfagslæreren jeg hadde i syvende. Hun var en dame!

Dette bandet fortjener -10/10 bare for å markere hvor tragiske de er

Men en god og velskrevet blogg var det ;)
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
  • Ine
  • Ine
Så enig, så enig.
Riddle me this
  • 0
Whahahahahahaha!!
  • 0
Haha XD

Kan du lage en liten serie om hvor MYE metal noen band er? (Hadde vært litt fett)
One day, your life will flash before your eyes. Make sure it's worth watching.
  • 0
Åhhh! Jeg hater dette bandet så innmari mye!!! Husker jeg så de på MGP og jeg fikk sååå latterkrampe når de vant. (Så den med noen kompiser) Såå tragisk var det! xD
Shut Up. Kick Ass.
  • 0
Siterer Marki993:
Husker jeg så de på MGP og jeg fikk sååå latterkrampe når de vant. (Så den med noen kompiser) Såå tragisk var det! xD


Wig Wam vant aldri ESC i 2005, de kom på niende plass.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Wig Wam har vel aldri vært metal? Det er vel glamrock?
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
er jeg den eneste som liker "in my dreams"???

The Heretic: de vant den norske MGP
  • 0
WigWam har aldri påstått å værra metall. vokalisten går under navnet GLAM for pokker. detta er Glamrock, og de gjør det i grunn ganske bra.

skjerpings mann! alle banda du har tatt for deg i denna bloggserien ER glamrock band, med små inflytelser av metal(rock'n'roll ER tross alt stilforvirring, så det må værra lov). nestegang, ta for deg noen skikkelige juksemetal band, som Def Leppard etc.
an eye for an eye would make the whole world go blind. a tooth for a tooth would make the whole world starve.
  • 0
WigWam er oppkalt etter et telt! Et TELT for crying out loud, det trekker dem langt ned på Metal-skalaen!
  • 0
Det er helt teit å se på Wig Wam som et metal band. det er og blir Glamrock. Jeg kan ikke huske å ha hørt at det er noen som har sett på dette som metal.
  • 0
  • BrUS
  • BrUS
WigWam er bare noe tull. Deltar du for det første på MGP, da mister man retten til å kalle sjangeren sin metall
Beasts all over the shop... Sooner or later you will turn into one of them.
  • 0
Jeg syns forresten og at det er litt rart når du tar glamrockband og skriver hvorfor de ikke er metalband
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Ja, her skulle det egentlig ha hvert en laaaaaaang kommentar, men nettet klikka akkurat i det jeg postet kommentaren, så den forsvant.

Kort sagt:

Takk for alle kommentarene!

Manli: Interesang ide...

_RED_: Merkelig nok blir faktisk både KISS og Twisted Sister sett på som Metal-band. Men ingen dum ide å granske Def Lepard!

kvidogbleg: Kjerpings, det var DU som foreslo å granske dette bandet! Og det er faktisk folk som regner det som Metal, ja. Merkelig nok.
Kan det ikke forklares, er det HAX!
  • 0
Jeg skrev rart, ikke dårlig! Syns ennå det er morsomt å lese slakt

Men at folk kan regne dette som metal... Syke, syke menneske...

Lagt til 2010-02-28 22:27:
Btw, jeg har helt oversett konklusjonen din der det står aldeles ikke metal. Så jeg må bare beklage for misforståelsen
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Det er faen med sant,jeg har sett dem live(ikke stolt ) og jeg lurte på om han åge va enten homo eller kjærring.(å det sier litt)
Hell i spill, uhell i kjærlighet. Hell i Kjærlighet, Uhell i spill. Uendelig Sirkel
  • 0
Jeg liker den nye plata, men metal er de ikke.
Girl, I want to treat you like my favorite Pokemon: put you in a confined space until I need you, and send you to the hospital when necessary.
  • 0
Homserock kaller jeg det
  • 0
Jeg har ikke fått med meg at noen prøver å klassifisere WigWam som et heavy metal band. Gary Glitter har skikkelig glam rock, jeg vet egentlig ikke om jeg ville sagt at Wigwam er glam heller.

Snakker vi kanskje om puddelrock her? Kan ikke si at jeg hører dem akkurat nå, har ikke lyd på jobb. Men spiller de ikke mye musikk litt likt Sweet?
I don't start trouble.. I finish it!
  • 0
Kiss er da heller ikke metal, det er hardrock (selv om de i dag nesten kan klassifiseres som poprock med sanger som Strutter og Crazy Crazy Nights).
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Som sagt: Det fins faktisk noen folk som klassifiserer WigWam som et Metal-band (av alle ting), + at jeg fikk forespørsler om å skrive om bandet, derfor tok jeg å gransket dem i denne bloggen. Neste gang blir det nok Def Lepard eller noe som kommer under analyse.

PS: Og ja, det er faktisk en god del folk som mener KISS er Metal.
Kan det ikke forklares, er det HAX!
  • 0
Bestemødre og toåringer...
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Det hadde vore mykje kulare viss du hadde argumentert for det omvendte
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
Siterer The Heretic:
Citerer Marki993:Husker jeg så de på MGP og jeg fikk sååå latterkrampe når de vant. (Så den med noen kompiser) Såå tragisk var det! xD

Wig Wam vant aldri ESC i 2005, de kom på niende plass.
Litt seint, men.. jeg mente i Norge. Ikke i hele Europa
Shut Up. Kick Ass.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!