Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

En påstand jeg har hørt flere ganger, og faktisk trodd delvis på selv, er denne: "De selger bare på utseendet". Jeg har også hørt "de er så stygge at det ikke kunne blitt store, uansett hvor gode de er", selv om det er litt mer sjelden.
I dag har jeg lyst til å undersøke litt rundt saken, og finne ut hvor viktig utseende faktisk er for artister som lever av å lage musikk. Er det sånn at bare damer med spretne rumper og store pupper, eller barske og sexy menn kan selge mengder av plater?

For å få en oversikt over hvordan ting henger sammen, har jeg funnet lister over mest solgte plater og mestselgende artister. Mine beskrivelser av emnet kan bære preg av subjektive oppfatninger, men det får så være. Jeg tror i hvert fall noen av dere er enige med meg i at for eksempel Bjørn Eidsvåg ikke ville gjort seg like godt på en plakat som for eksempel Christina Aguilera. Ikke et vondt ord om Bjørn Eidsvåg da, men de av dere som er født etter 1945 skjønner vel hva jeg mener.

Så hvilke artister er det så som kan sies å være svært suksessrike og ganske pene, slik at det stemmer med det bildet mange har? Vel, The Beatles troner jo (selvfølgelig) øverst på listen over mestselgende artister, med ca. like mange solgte album som det er innbyggere i USA (nå kan du angre på at du ikke fulgte med i geografitimen!) Gutta i The Beatles er ikke direkte hunks alle sammen, men fikk jo mange slibrige tilrop fra fjortisjenter. Det er litt både og her, så vi får gå videre nedover lista.

Hold på nesen og hat deres egen hudfarge folkens, for her kommer popens falne konge, nemlig Michael Jackson. Heller ikke i han får vi noen entydig forklaring på spørsmålene som har hopet seg opp, for han var særdeles stygg på slutten av sitt liv, men var jo normalt pen i ungdomstida og opp til 80-tallet. Videre følger de helt normale, men svært så gode, musikerne i Pink Floyd og de to første menneskene på lista som er regnet som pene, nemlig Elvis Presley og Madonna. Førstnevnte var en skikkelig sjarmør før han fikk i seg litt mye kokain og peanøttsmør, mens hun siste gjør sitt beste for å se ut som en femti år gammel tenåring.

En midtveisevaluering er kanskje på sin plass her, men jeg har svært lite konkret å komme med. De bestselgende artistene er ganske forskjellige fra hverandre, i hvert fall hvis du sammenligner de to sjarmørene på bildet nedenfor.

Hvis vi derimot beveger oss nedover på lista over mestselgende artister, så begynner ting å skje.. Eller ikke. Ingen ting skjer. AC/DC dukker opp med sin alkoholiserte bulldogkjake-rytmegitarist Malcolm Young, Pavarotti kommer subbende med fleskemagen sin og Bee Gees så heller aldri spesielt intelligente ut. Det hele er blandet sammen med artister som i hvert fall gjerne blir oppfattet som pene, og gjør både meg og dere enda mer forvirret. Neimen, er det ikke noe sannhet i påstanden om at utseende = suksess?

Hva om vi går litt vekk fra globale salgstall? Hva om vi flytter oss inn mot det mest overflatiske, plastikkansikt-dominerte markedet i verden?

Nei, det er små forskjeller å spore dersom vi flytter blikket over dammen. Jeg har sjekket salgstallene for det amerikanske markedet, og jeg ser lite som vitner om at stygge selger mindre eller pene selger mer. Det at for eksempel Shania Twain er mer populær i USA, går neppe på utseendet. Hun er vel verken spesielt pen eller stygg.

Det kan jo alltids hende at jeg har startet i feil ende da, og heller bør se på de som ikke selger veldig mange plater. Hvorfor var aldri Pixies store i USA? Var det på grunn av at Charles Thompson var svett, feit og hadde begynnende måne, eller at Kim Deal alltid brukte en utvasket t-skjorte i stedet for en eller annen myggnetting som kunne vise fram puppene? Nei. Jeg ville gjerne ha gjort Pixies til utseende-martyrer som solgte dårlig fordi de ikke gadd å løpe på tredemøllen, vise mer hud eller bruke tupé, men sånn er det nok ikke. Amerikanerne syntes nok heller musikken var for sær og annerledes, mens britene og andre europeere var mer mottagelige for alternative impulser.

Et hjemlig eksempel er jo Bjørn Eidsvåg som allerede har fått spalteplass her i bloggen, og nå for andre og siste gang noensinne. Han har ikke vært innlagt på en fancy klinikk i LA og fått flott nese og høye kinnbein, og ikke har han sixpack heller. Det finnes mange menn på hans alder som er penere, men likevel har han solgt relativt mange CD-er her i landet. Folk kjøper musikken hans, ikke kroppen hans.

Så hva skal vi konkludere med da? Har Madonna solgt mye fordi hun på skamløst vis viser så mye av den femti år gamle ræva si som mulig ved en hver anledning, eller liker folk musikken hennes? Er bassisten i The Breeders så bleik at folk tror hun har tuberkulose og ikke vil kjøpe musikken til bandet? Nei!

Dette gjelder kanskje enkelte fjortisband eller kvinnelige popartister, som får kortvarig suksess og blir såkalte døgnfluer, fordi de presser ræva ned i halsen på kameramannen på MTV og stiller opp på tøsete bilder i lugubre magasiner, men det er heller unntaket enn regelen. Musikken har mer å si enn utseendet, og jeg ble positivt overrasket da jeg fant det ut. Mange band blir aldri oppdaget fordi de ikke er ordinære nok til at alle kan like dem (The Killers er et eksempel på et band som omtrent alle kan like), mens andre er på topp fordi de spiller populærmusikk som har et stort publikum. Musikken står nok i fokus, uansett hvor uenig jeg er med VG-lista og de øvrige topplistene.

Takk og pris for det.
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Det er kanskje slik i musikk-businessen, men statistisk er det lettere å få jobb hvis du er pen. Det vil alltid lønne seg.
Jeg glemmer aldri et ansikt, men i Deres tilfelle er jeg villig til å gjøre et unntak.
  • 0
Cosmo-kramer94: Lettere å få platekontrakt? Det kan hende, men det er tydeligvis ikke lettere å bli virkelig stor og kjent bare fordi du har utseendet med deg! Heldigvis!
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Finfin blogg!

Eneste artisten jeg vet som selger KUN på utseende (sex, om du vil) er Linni Meister. Hun eier ikke talent, og det eneste "pene" ved henne er brystene.

Jeg må si at jeg skuffet over bildet ditt. Forventet fullt av halvnakne - kvinnelige - vokalister og trommiser
Daylight come and we wanna go home.
  • 0
For å bli virkelig, virkelig stor, må du ha talent, og dessuten øve som faen. Men se på Britney Spears for 8 år siden. Da var hun digg, men relativt talentløs. Beyonce er også ganske pen.
De fleste fjortisidol, med andre ord.
Jeg tenkte faktisk på å skrive noe lignende. Det sto om dette i Illustrert Vitenskap.

Bra blogg, som alltid!
Jeg glemmer aldri et ansikt, men i Deres tilfelle er jeg villig til å gjøre et unntak.
  • 0
Innenfor musikken er bloggen din eksempel på at utseende kanskje ikke har så mye med salgstallene å gjøre. Men sosialt sett har utseende mye å gjøre. Hvis du kunne velge mellom å snakke med en generell pen jente, og en med regulering, briller og masse kviser, ville du trolig gått for førstnevnte, selvom den kvisete jenta kanskje er ti ganger greiere.
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
Det å ha talent er bedre enn å være pen, spesielt i musikkbransjen. Såklart, du har jo sikkert fått flere jente-fans hvis du har vært pen.
  • 0
Helt grei blogg.

Jo, det er lettere å bli virkelig stor og kjent når du har utseende med deg. La oss ta Beyoncé. Hun hadde aldri i verden vært like populær om hun ikke hadde vært pen. Hun er utrolig flink til å synge, men det er helheten som får henne til å skinne som en av verdens desidert mest populære artister. Med helheten mener jeg da utseende, stil, utstråling og danse-moves.
I'm timeless..
  • 0
Matscoolio: Hun selger jo ikke akkurat mange plater da, men utysket er en skam for bransjen!
Bildet er da meget bra ^^

Cosmo-kramer94: Ja, Britney Spears er et godt eksempel. Hun var pen, men jeg liker ikke musikken.

JtLoC: Briller, regulering og kviser trenger ikke være så negativt, finnes fine jenter med i hvert fall én av hver (de nevnte er ikke særlig negative hver for seg), men alle tre sammen er vel kansje litt tvilsomt med tanke på førsteinntrykk. Hadde jeg derimot kommet i prat med en slik jente og likt henne, så hadde det vært noe annet. Da ser man jo forbi utseendet (til en viss grad).

Svænni: Og flere gutte-"fans" som ikke liker musikk..
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
God blogg! Om et sant tema, jeg misliker det virkelig når noe selger på grunn av utseende

Best bilde
"Ocean is more ancient than the mountains, and freighted with the memories and the dreams of Time." - H.P Lovecraft
  • 0
"Bildet er da meget bra ^^"

Bildet ER bra, men jeg påpekte bare dens mangel av åpenbare kvinnelige figurer

(Nei, nå føler jeg det som om jeg bruker bare de ordene for å virke smart )
Daylight come and we wanna go home.
  • 0
Veldig god blogg. Jeg må si meg enig i konklusjonen, sånn som det ser ut nå så virker det som om den er rett.
Rett meg om jeg ikke tar feil...
  • 0
Det er kanskje sånn at spiller du dritt musikk må du være pen for å slå ann. Har alltid holdt meg til den påstanden.

Men jeg må være en utenfor omtrent alle. Jeg hater ikke The Killers, men sangen "human" er pain, Pain, PAIN! Hater den sangen!
  • 0
Jon_melon: Ja, det er teit..

Matscoolio: Kim Deal var hot en gang i tiden da

http://electricityandlust.files.wordpress.com/2007/12/the-breeders.
jpg


Nintendodude: Heldigvis! Takk

RexRuudy: DET er en påstand med litt mer hold i tror jeg. "Human" er grei, akkurat som The Killers. Har en CD av dem, ikke favoritten min, men grei
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Spørs litt på personen må som er der eller skal få deg til å lykkes men musikker har det ikke noe med utsenne. Bare sjela. Se på Angus Young. Ikke serlig pen men en kjempe sotr musikker

God blogg med bra tema
"I'll rather be hated for who i am, than loved for who im not" Kurt Cobain
  • 0
Utseene innenfor musikk sjangeren har bare blitt viktigere og viktigere de siste årene. Det har faktisk blitt så ille at små fjortis band faktisk får platekontakt bare pga sitt utseene og ikke sitt musikalske tallent (host* Jonas Brothers *host). Ikke bra..

Vis dette var off topic, sorry - har ikke lest sammenhengen i bloggen
"Don't cross the crooked step"
  • 0
69 Big Boss 69: Det samme gjelder broren hans ^^ Takk!

Crazy Eyed Gamer93: De fjortisbandene blir døgnfluer da, og kommer aldri opp på en platesalgliste sammen med Michael Jackson eller AC/DC.
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Utseende har ikke noe å si for meg, men jeg antar at mange som ikke er fullt så interessert i musikk, har en tendens til å gå for utseende framfor musikken.
En Fuego!
  • 0
Jeg synes trollet Janis Joplin er et godt eksempel, hun var kjent på sin tid, og det med god grunn. Hun lagde masse fin musikk, hadde en flott stemme og dype tekster, men pen var hun ikke.

God blogg.
Jævelhøns
  • 0
Tror det har en viss effekt, men det er grenser for hvor langt du kommer med et pent fjes og fin kropp... Men Elvis ble jo veldig popul?r pga utseene..
Decyfered!
  • 0
Gamer123: Ja, men de som ikke er så interessert i musikk, men foretrekker å gå etter utseende, er de som står og hyler foran en plakat, men aldri har kjøpt en CD i sitt liv

Baardern: Hun tenkte jeg ikke på Takk!

Faunvik: Elvis lagde også god musikk, det gjør ikke for eksempel Miley Cyrus etter min mening. Elvis var en liten frekkas han ja
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Har de en bra stemme og en bra tekst så hører jeg på
I am a Spøkels for svingene! bare se hvor hvit je er!
  • 0
Lord boms: Ja, det er jo bra at det er de kriteriene som ligger til grunn Jeg vil ha et godt band også jeg da, men de to er viktige
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Siterer Suppeelsker:
Faunvik: Elvis lagde også god musikk, det gjør ikke for eksempel Miley Cyrus etter min mening. Elvis var en liten frekkas han ja


Elvis lagde bra musikk, det er sant... Han hadde både skills og looks! Miley Cirus er jo rene parodien da...

Tror ikke dårlig utseende hemmer de fleste... Iallefall ikke når det kommer til metal og rock og sånt... Men hvis det er sånn pop, blir det jo mer hud enn synging...
Decyfered!
  • 0
vel... Utseendet har alltid vært en god "ice-breaker" i det vanlige livet. Skal du ha deg dame, bør du ha et relativt godt utseende, for uansett hvor snill du enn måtte være, så må jentene KJENNE deg før de vet hvor snill du er. Og for at jenter skal ønske å bli bedre kjent med deg, hjelper utseendet.

Vel, uansett. I musikkbransjen er det talent som selger for meg. Hvorfor? Fordi jeg seriøst nesten ikke aner hvordan noen av mine "idoler" ser ut. Jeg hører for det meste på radio, eller bruker spotify.
Hva er det egentlig som definerer deg?
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!