Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Denne bloggen ble opprinnelig publisert på min blogg http://coollikekimdeal.blogg.no/

Heisann! Nå er tiden inne for å skrive en ny blogg, og da er vel ingen ting mer naturlig enn å skrive om favorittbandet mitt?
Det er ikke vanskelig å finne ut hva som er favoritten min hvis du kikker litt rundt på sida, men det er i hvert fall Pixies.

Første gangen jeg kom borti Pixies var faktisk på norsk radio, uansett hvor uannsynlig det høres ut. Det var sangen "Hey" fra albumet "Doolittle" som ble spilt et par ganger på en eller annen kanal for flere år siden. Jeg husker jeg likte sangen, men tenkte ikke noe mer over saken. Neste gang var da jeg så den glimrende filmen "Fight Club" fra 1999. Jeg skal ikke være kjip og røpe slutten, men det er i hvert fall en spesiell og episk slutt med like episk musikk. "Where is my Mind" fra Pixies er stikkordet her.

Sangen er så bra at den traff meg rett i hjerterota. Det var kjælighet fra første stund, og det var ikke få ganger jeg spolte tilbake og så slutten om igjen på grunn av denne sangen. Etter litt søking på Google fant jeg tittel og artist på sangen, jeg *kremt* "skaffet" meg et par album og hørte på sakene. Først hørte jeg igjennom én gang og ble skuffet. Jeg slettet vel halvparten av sangene fra PC-en. Det var for bråkete og eksperimentelt til at jeg kunne si jeg likte det. Noen sanger ble dog værende og mange av disse digget jeg fra første stund.

Tiden gikk, jeg hørte gjennom platene på nytt og jeg elsket sangene mer og mer. Til slutt gjenopprettet jeg de slettede sangene og fant plutselig ut at jeg likte disse også! Fra dette øyeblikket var jeg solgt. Jeg elsket Pixies og hadde tydeligvis blitt tilvendt den litt rare sounden på enkelte av sangene. Jeg kjøpte EP-en "Come on Pilgrim" og albumet "Surfer Rosa" på én CD og elsket den vilt. Senere fulgte den enda bedre CD-en "Doolittle" som fikk kjørt seg i platespilleren og så "Bossanova" og "Trompe le Monde" til slutt. Bossanovas deilige og avslepne musikk og Surfer Rosas aggressive og eksperimentelle sound står langt fra hverandre reint musikalsk, men utfyller hverandre også. De forskjellige albumene vitner egentlig bare om et band med en svært variert og kreativ merittliste.

I dag er jeg blodfan av Pixies. Jeg ville gjort mye for å få hilse på Kim Deal, Charles Thompson eller noen av de andre i bandet. Jeg har alle platene deres og har lyst til å bestille t-skjorter og plakater på nettet. Det er gøy å se tilbake på hvordan det hele startet, med en film jeg tilfeldigvis så en kveld. Til vinteren skal jeg nok tatovere en hyllest til dette fabelaktige bandet, for eksempel på underarmen, og det blir gøy å gjøre min kjærlighet til bandet permanent. Jeg kommer tilbake med flere blogger om Pixies senere, der jeg går mer inn på historien til bandet og de enkelte bandmedlemmene.

Her er noen linker dere kan kose dere med i mellomtida:

Pixies: Hey/Gigantic Live
http://www.youtube.com/watch?v=nN25sjdy8XE&feature=rec-HM-fr
esh+div


Pixies: Tame live
http://www.youtube.com/watch?v=gcn0f5s-aas

Pixies: Debaser live. Fra reunionturneen
http://www.youtube.com/watch?v=lifUbPEiA0A&feature=fvw
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Hørte nettopp på "Where is my Mind" og den sangen var VELDIG bra. Skal begynne å høre mer på Pixies etterhvert! Veldig bra blogg
Love is our resistance!
  • 0
Kult!

Jeg har bare hørt noe sanger via jon_melon, men jeg liker det jeg hører. Stilig med litt eksperimenterende musikk, og ikke bare pure rock n' roll hele veien.

Jeg må like vel si at AC/DC og Lynyrd Skynyrd er noen hakk fremfor Pixies, men ikke all 80/90/00-talls musikk er like bra som Pixies.

Hvis ikke jeg tar feil må du vel komme deg på konsert en gang?

All hyllest til ikke-main stream-musikk!
"bedre at ingen får kake enn at noen får mer kake en meg." - meg
  • 0
God blogg, Suppeelsker! Er en stor fan av The Pixies selv, min favoritt sang er Hey
  • 0
Det virker som om du har et veldig lidenskapelig forhold til dette bandet!

Jeg har hørt en del sanger av de, og må si at jeg likte visse sanger bedre enn andre. Kanskje jeg vil gro til å like det mer etter hvert, i likhet med deg. Dette har jeg opplevd med flere band, så hvorfor ikke dette?
  • 0
en bra blogg om et bra band lastet ned litt pixies nå, hey, where is my ming, debaser og here comes you man ja jeg vet at det er umoralsk å laste ned. Har noen cd-er av dem da, men det er stress å bruke dem.

vær forsiktig med tatovering. Hvis du om ti år vil fjerne den....ja, da har du bæsja på leggen
Jeg glemmer aldri et ansikt, men i Deres tilfelle er jeg villig til å gjøre et unntak.
  • 0
Digger where is my mind! Og "hey" selvsagt Bra band dette!

Lagt til 2009-09-23 22:04:
Var fight club som fikk meg også til å like bandet. Den episke slutten var søren meg god, med perfekt sang.
All work and no play makes zatzinki a dull boy
  • 0
Du er ikke alene om å like, nei digge dette skal vi si geniale bandet. Jeg som deg, og sikkert mange andre oppdaget filmen takket være David Fincher (thank you, genius bastard). Doolittle er garantert det beste albumet til Pixies, har egentlig ikke hørt så mye på de andre platene. Mine favorittsanger er Heres Your Man, Debaser, Monkeys Gone To Heaven, Hey og Where Is My Mind.
"Don't take life to seriously, you'll never get out alive"
  • 0
Evven11: Ja, den sangen virker det som de fleste liker. Jeg har hørt noen som synes den er bare helt grei, men det er liksom ingen som misliker den. Den er skikkelig bra etter min mening!

kris2ffer: Jeg liker Pixies bedre enn AC/DC og Lynyrd Skynyrd, men som du sikkert vet, har jeg hørt mye på de to banda også. Har to CD-er av AC/DC og én av Lynyrd Skynyrd. Jeg MÅ på konsert, men på den turneen de er ute på nå, drar de kun til Tyskland og Nederland og landene deromkring.

Ikke-mainstream eier!

Lebowski: Wow! Jeg må sette deg opp på min liste over Pixies-fans på forumet! ^^
Hey er utrolig bra!

Tradetown: Ja, det er det mest lidenskapelige musikalske forholdet jeg har hatt til nå
Det har bare vokst seg større og større, og jeg har ikke blitt lei. Du må ikke presse deg selv til å like sanger du ikke liker, alle har jo forskjellige musikalske preferanser.

Cosmo-kramer94: Hehe, jeg har tatovering allerede, så gjort er gjort ^^
Neida, selve greia er å velge et gjennomført motiv som du faktisk vil ha der hele livet og ikke angrer på. Jeg er veldig forsiktig med å tatovere bandnavn (og damenavn), men en "skjult" hyllest til Pixies gjør ingen ting.

Jeg synes det er greit å laste ned når det er i det formål å finne musikk man vil kjøpe..
Jeg kjøpte fem CD-er pga. nedlastingen.

Zatzinki: Ja, det er skikkelig rått! Den slutten er så episk at jeg nesten får tårer i øynene når jeg ser den igjen for fjerde eller femte gang. Det er så bra valg av musikk også! Passer perfelt!

The Powner: Where is my Mind er fra EP-en "Come on Pilgrim" så der har du et godt argument til å sjekke ut den
Jeg liker også Doolittle best, men jeg elsker alle de fire andre albumene også. Bossanova er roligere enn Doolittle, Trompe le Monde ganske likt, mens Surfer Rosa og Come on Pilgrim er en del mer bråkete
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Hmm! Har aldri hørt om gruppa, men stilig musikk var det i alle fall
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Det er nok mange som ikke har hørt om dem, så jeg får bare stå på og misjonere videre
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Ja Pixies er bra det. Enkel musikk som er enkel å like. Som med de fleste band kan jeg ikke velge en favoritt plate. Alle har en god del bra sanger.

Siterer Suppeelsker:
Ikke-mainstream eier!


Ja øhmm...*kremt' *host* 35 000 000 ganger spilt på Last FM. Vel det ihvertfall ikke verdens mest kjente band.
This is great banter, it really is.
  • 0
Fanzypanzy: Det er enkel, men genial musikk. Ta "Where is my Mind" for eksempel. Det er rått hvordan de får det til.

Pixies har blitt ganske populære i senere tid, men var aldri store i hjemlandet USA. De kan heller ikke kalles mainstream pga. det faktum at 9/10 jeg snakker med ikke har hørt om dem, og deres musikkstil er jo temmelig spesiell.
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Siterer Suppeelsker:
Pixies har blitt ganske populære i senere tid, men var aldri store i hjemlandet USA. De kan heller ikke kalles mainstream pga. det faktum at 9/10 jeg snakker med ikke har hørt om dem, og deres musikkstil er jo temmelig spesiell.


Nei.. Pixies fans er en heller sjelden rase, og framstår etter hva jeg har erfart som tidligere pønkere i 50-åra og alternative ungdommer i kjellere..

er ikke helt med på å kalle musikken enkel heller, med tanke på at de kjører veldig mye med flerstemt vokal, en ekstremt genial bruk av støy og skriking(klarte ikke forklare helt, hør på "Tame" og "Bone Macine" for å få en idé om hva jeg mener) og ikke minst de geniale bassgangene til Kim Deal.

Det faktum at hele bandet er stygge som nøkken gjør jo også at de aldri ville blitt populære blant et mer kommersielt publikum.

men, det aller mest geniale med bandet er alikevell tekstene; de er mer depressive enn tekstene til Nirvana, dypere enn Bob Dylans, og Mer kryptiske enn flere av låtene til The Doors. De handler jo for eksempel ofte om ting som selvskading (Wave of Mutilation") og incest("Bone Machine" og "Holliday Song")(!).... temmelig sjuke greier, men sinnsykt genialt. og ganske ekkelt.
an eye for an eye would make the whole world go blind. a tooth for a tooth would make the whole world starve.
  • 0
Siterer _RED_:
Nei.. Pixies fans er en heller sjelden rase, og framstår etter hva jeg har erfart som tidligere pønkere i 50-åra og alternative ungdommer i kjellere..


De er faktisk kjent på universiteter rundt om i det norske land (og utenfor) også, men da er det snakk om kjennskap til bandet og ikke blodfans. Blodfans er alternative, for jeg kjenner bare én av dem og han er skikkelig musikalsk av seg og elsker slik musikk, sånn som meg.

Siterer _RED_:
er ikke helt med på å kalle musikken enkel heller, med tanke på at de kjører veldig mye med flerstemt vokal, en ekstremt genial bruk av støy og skriking(klarte ikke forklare helt, hør på "Tame" og "Bone Macine" for å få en idé om hva jeg mener) og ikke minst de geniale bassgangene til Kim Deal.


Er enig i at quiet-loud ikke alltid kan kalles enkel musikk, men bassriffene og gitargrepene er gjerne ganske enkle, men geniale sammen!

Siterer _RED_:
Det faktum at hele bandet er stygge som nøkken gjør jo også at de aldri ville blitt populære blant et mer kommersielt publikum.


Hehe, nå tuller du vel? Evt. overdriver veldig?

Pixies anno 1986:
- Kim Deal: Sexy etter min mening
- Charles Thompson: Helt normal, litt lubben med tida
- David Lovering: Litt rar hårsveis, men ellers helt normal
- Joey Santiago: Normal

Pixies anno 2004 (reunion):
- Kim Deal: Preget av alkoholisme, litt overvektig, men ellers normal 1961-modell
- Charles Thompson: Veldig feit og skalla, men er ikke spesielt utpreget stygg
- David Lovering: Skalla (etter at raka vekk det fæle håret), men helt normal
- Joey Santiago: Helt normal, har holdt seg godt etter min mening.

Ikke så ille vel?

Siterer _RED_:
De handler jo for eksempel ofte om ting som selvskading (Wave of Mutilation") og incest("Bone Machine" og "Holliday Song")(!).... temmelig sjuke greier, men sinnsykt genialt. og ganske ekkelt.


"Wave of Mutilation" er vel mer suicidalt tema enn selvskading. "Holiday Song" er helt riktig om incest, "Bone Machine" visste jeg faktisk ikke. Må sjekke ut! "Where is my Mind" er en skildring av en merkelig følelse under snorkling i Karibia, "Nimrod's Son" er også incest, "Allison" er en hyllest til en jazzmusiker, "Motorway to Roswell" handler om aliens osv. Det er skikkelig variert og bra! Elsker tekstene!

Takk for en flott kommentar forresten!
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Du har i alle fall smittet meg, sitter å hører på Doolittle nå!
"Ocean is more ancient than the mountains, and freighted with the memories and the dreams of Time." - H.P Lovecraft
  • 0
Doolittle er fantastisk! Jeg elsker alle albumene, men Doolittle er blant topp tre eller topp to av de fem synes jeg
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Strålende blogg dette her Pixies har jeg aldri hørt om før nå

Hmm... jeg skal være ærlig med deg. Prøvde å høre på Hey som du lenktet til, men vet ikke helt. Ble litt spesiell for meg...

Det er da flott å se at du storkoser deg med deres musikk da Skal for all del ikke hindre deg i å fortsette med det
"The human race has one really effective weapon, and that is laughter." Mark Twain
  • 0
Hehe, da er vel ikke Pixies noe for deg, din tøysekopp "Hey" er nok en av de mest radiovennlige låtene. Jeg elsker bandet, men jeg syntes selv de var sære første gangen jeg hørte dem. Hehe, ja, man får høre på det som "funker"
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!