Norsk
Nyeste
Atrás

Hardware og Mobiltelefoner

Diskuter alt av hardware, software, gadgets og teknologi

Kan jeg bruke amerikansk Pc i Norge?


Er det noen som vet hvorvidt volt-forskjellen mellom det amerikanske og norske strømnettet har noe å si for elektronikk?

Tenker importere en PC fra USA, og merket meg at de bruker 110 V på strømnettet versus 220 i Norge. Laderen har riktignok et adapter, men er jo greit å vite på forhånd om jeg risikerer koke PC'en.

Og lønner det seg å kjøpe elektronikk fra utlandet med kredittkort, mtp. forsikring ved transport? Har lest andre steder at det kan være lurt å bruke kredittkort til betaling, ettersom banken er ansvarlig helt inntil jeg mottar produktet. Her er en liste over noen av kortene jeg har vurdert så langt. Tror det kan være veien å gå...hvis jeg får det innvilget såklart

Er snakk om en PC til verdi av 25 000 kroner + moms. Tenker det gir god grunn til å beskytte seg. Ser også at Komplett har et eget kort med en grei rabatt i nettbutikken. Skulle nesten vurdert det, hadde varene bare vært billigere til å begynne med
  • 0
Selvsagt har voltforskjellen noe å si. Som du sier vil du koke elektronikken dersom du kjører en gjenstand som kun har 110v på vårt strømnett.

Dersom du kjøper bærbar så fungerer det utmerket så lenge adapteren er 110-240v merket. Går selv andre veien og bruker laptopen min i Canada. Kjøper du stasjonær må du sjekke at PSUen har noe lignende, tror enkelte kommer med knapp for max 240v.
Men jeg ville nok sjekket ut dette rimelig nøye før kjøp, når verdien er såpass høy. I tillegg til at jeg tror du ikke er beskyttet av norsk forbrukerlov dersom noe skulle skje med PCen din fra kjøp/innen 5 år slik du er med kjøp innad i Norge.
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
Hei alle sammen

Er du sikker på at dette er akkurat slik det fungerer?
Jeg trodde aldri det ville fungere på denne måten.
  • 0
Hei på deg! Ja jeg er enig med Archana, tror det er en forskjell på hvor mye strøm det går i kablene. Jeg husker selv at jeg skulle på tur over til statene for noen år siden, og da var det bare flaks at jeg ko over https://www.altfordeg.com/ der jeg forstod at man må ha andre innganger i veggen for å kunne lade mobiler og annet elektronikk. Usikker på om dette har noe med strømnettet å gjøre, men det kan jo hende. Hadde jo egentlig vært veldig mye bedre om verden kunne klart å lage en universell standar for innganger på stikkontakter og ladere tli mobil osv. Kan jo ikke være så utrolig vanskelig å få til?
  • 0

Hi!

I have another question because I find Norway fascinating and beautiful and I would like to escape the US someday.

Can an American programmer ever fit into a Norwegian work environment? What should and shouldn't an American do in order to assimilate well?

Bonus question: is there a stigma surrounding female programmers? In the US I am one of only a few female programmers that I know, it would be nice if there was more of a balance in Norway.

Toys R Us Credit Card Login

  • 0

Hi Daphnee!

I've got a friend from Tenesee that moved here last year and is currently working as a React Dev. He's had some adjustment issues (like aknowledging that he can take sick days without feeling guilty) but is otherwise thriving. As far as I know, the biggest hurdle to overcome as an American in Norway is the inherent cold front we put up socially. Making those first few friends can be a bit hard, but after that it gets easier.

As for the stigma. There has been a lot of work put into making the programmer landscape as equal as possible, but unfortunately you'll also find a lot of the same challenges women face on the regular. It's better normal web/backend dev tho, as the field is more developed and has better HR and union rules to help ensure a fair playing field. (Get signed up with an union as soon as you get here!)

If you have any other questions I'll do my best to answer them.

Cheers!

I swear by my pretty floral bonnet, I will end you.
  • 0

Basert på min erfaring. Ja det kan du. Fordi da fetteren min ga meg en ekstra spill -PC, kunne jeg slå den på og leke med den. Jeg paret den med en god skjerm og razer -tastatur og mus. Jeg var så heldig å få den beste verdien for skjermen fordi jeg brukte kredittkortet mitt til det.

  • 0

Hello

You  will need to use a suitable power adapter to fit a US plug into a Norwegian power outlet. It is the only option which can help you to use .

Mybkexperience

  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!