Fire Emblem Warriors

Fire Emblem Warriors

Mange spillserier har fått "Warriors-behandlingen" de siste årene. Nå er det heltene i Fire Emblems tur til å banke løs på hundrevis av fiender om gangen.

De siste årene har flere etablerte spillserier fått den såkalte Warriors-behandlingen, hvor man har tatt hack-and-slash-formelen fra Dynasty Warriors-serien og puttet det inn i konteksten til en etablert spill- eller animeserie. Dermed har vi fått tre One Piece: Pirate Warriors-spill, to Dragon Quest Heroes-spill og det noe uventede Hyrule Warriors, hvor Nintendo lisensierte ut selveste The Legend of Zelda-serien til en tredjepartsutvikler. Mens nesten samtlige Warriors-spill gir deg kontroll over en helt som med enkelhet kan banke 2000 fiender per kamp, har vi også sett spill fra utviklerne i Omega Force som snur litt på denne formelen, slik som fjorårets Attack on Titan: Wings of Freedom.

Nå er det en ny Nintendo-serie som har fått Warriors-overhalingen, nemlig Fire Emblem-serien. Med tanke på at Fire Emblem er en turbasert strategiserie med sverdsvingene fantasy-helter, burde mye ligge til rette for en god match. Det vil si, god hvis du liker Fire Emblem og/eller Dynasty Warriors, selvfølgelig.

Fire Emblem Warriors
Fire Emblem: Awakening er godt representert i spillet. Chrom, Lissa og Lucina er bare noen av rollefigurene derifra du kan spille.

Tittelen på Fire Emblem Warriors lyver ikke: Det du får er nettopp en kombinasjon av Fire Emblem og Dynasty Warriors. Verken mer eller mindre. Om dette ikke høres appellerende ut for deg, kan du egentlig bare styre unna hele greia. Spillet gjør egentlig ikke så mye for å overbevise eller lokke nye spillere, men satser heller på å tilfredsstille fansen eller dem som har likt tidligere Warriors-inspirerte spill. Det er med andre ord ikke en must-have, men det betyr samtidig ikke at det ikke er moro å finne her.

Historien er i det store og det hele ganske grøtete og tullete. Kongeriket Aytolis aner fred og ingen fare helt til mørke portaler åpnes opp og kaoskreftene slippes løs. Kaosdragen er i ferd med å vekkes opp til live igjen, og bare The Shield of Flames kombinert med Gleemstones båret av helter fra andre verdener kan stoppe ondskapen. Det kongelige søskenparet Rowan og Lianna flykter skrekkslagne fra Aytolis på jakt etter de mystiske heltene som kan stoppe kaoset en gang for alle, og det resulterer selvfølgelig i at de møter på både helter og skurker fra Fire Emblem-spill. Mer substansielt er det egentlig ikke, og underliggende motiver for hvorfor Fire Emblem-slemminger som Iago og Validar kjemper på kaosdragens side bør du helst ikke tenke så grundig på. Poenget med spillet er tross alt at helter skal banke opp skurker, det med hvorfor er ikke så farlig ...

Fire Emblem-spillene er en serie med mange gode rollefigurer, som jeg har kost meg med å spille opp gjennom årene, så premisset om et spill som samler heltene til noe mer substansiell moro enn Fire Emblem Heroes virket ikke akkurat feil. Man bør imidlertid være forberedt på at utvalget av rollefigurer er heller begrenset. Ikke i den forstand at det er få figurer, men figurene er hentet fra få spill i serien. Hovedtyngden ligger på Fire Emblem: Awakening og Fire Emblem Fates, med noen få rollefigurer fra det første spillet i serien i tillegg. Spiller du ekstramodusen kan du også låse opp Celica fra Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia og Lyn fra Fire Emblem: The Blazing Blade, men i bunn og grunn føles det altfor begrenset. Hvor er helter som Eliwood og Hector fra The Blazing Blade? Hvor er heltene fra Fire Emblem: Path of Radiance og oppfølgeren Radiant Dawn? Svaret er at de nok venter i en fremtidig DLC-pakke, men her og nå tenker jeg det må oppleves litt stusselig for dem som faktisk ikke likte Awakening og/eller Fates.

Fire Emblem Warriors
Lyn er foreløpig eneste spillbare figur fra Fire Emblem: The Blazing Blade. Det er for lite.

Når man først begynner å spille, er det derimot mye moro å hente i Fire Emblem Warriors. Det vil si, så lenge du ikke spiller altfor lenge om gangen. Selve kjerneformelen i spillet hvor du løper rundt på slagmarken, banker hundrevis av fiender egenhendig og inntar fiendtlige fort er uforandret. Knappekombinasjonene er enkle, og med jevne mellomrom kan du bruke både spesialangrep og det som kalles Awakening, som i praksis gjør deg enda mer uovervinnelig. På slagmarken samler du dessuten våpen, penger og ressurser, og disse bruker du mellom slagene til å forbedre heltenes evner og egenskaper. Det fungerer på sitt vis og har absolutt sin underholdningsverdi, og noen ganger er det befriende å spille spill som ikke krever altfor høy konsentrasjonsevne. Samtidig er ikke formelen særlig slitesterk i lengden, og det er etter hvert på tide for utviklerne i Omega Force å prøve noe nytt. Det blir spennende å se hva Dynasty Warriors 9 med sine lovnader om åpen verden og snikeelementer makter å prestere til neste år.

Fire Emblem Warriors
Hvis du tenker å spille Fire Emblem Warriors, håper jeg du likte Fire Emblem Fates. Det er nemlig svært mange helter fra Fates med i dette spillet.

Selv om grunnstrukturen er uforandret finnes det noen nye elementer i spillet, og det er her fusjonen mellom Fire Emblem og Dynasty Warriors kommer til sin rett. Fire Emblem er blant annet kjent for våpen-triangelsystemet, hvor sverd, øks og lanse har sine styrker og svakheter mot hverandre etter stein-saks-papirmodellen. Dette er implementert i Fire Emblem Warriors, og du må derfor tenke taktisk i forhold til hvilke helter du velger og hvem du beordrer å sende hvor. Dette gir Warriors-formelen et taktisk element som gjør det til noe mer enn bare tanketom knappemosing, og dette er faktisk med på å øke underholdningsverdien betraktelig. Det samme kan sies om levelsystemet og permadeath, den overhengende faren for å miste heltene for godt dersom de dør (dette kan skrus av hvis man ønsker det). Et annet element hentet fra Fire Emblem er at to helter kan knyttes sammen for å forene sine krefter på slagmarken. Dette gir deg fordeler som beskyttelse mot skade og sterkere spesialangrep.

Remikser av kjent Fire Emblem-musikk er også med på å sørge for at fansen går rett inn i riktig stemning underveis. De fleste originale stemmeskuespillerne er også tilbake (japansk er ikke valgbart språk her), med et par unntak som på ingen måter kan sies å gjøre en bedre jobb enn sine forgjengere. Et plagsomt element spillet kunne spart seg for er hvordan rollefigurene kommenterer absolutt alt du gjør i menyene mellom slagene. Om jeg hører Lissa rope «Wo-ho!» én gang til når jeg oppgraderer noe, kommer jeg til å bli gal!

Warriors-spillene er spill hvor det skjer fryktelig mye på slagmarken på en gang, og det skal litt datakraft til for å skildre hundre soldater bli banket på en og samme tid mens mange flashy sverdanimasjoner ruller over skjermen samtidig. Heldigvis sliter ikke Swich-versjonen nevneverdig med dette. Noen ørsmå fall i billedhastigheten merker man, men det er interessant nok mest i filmsekvensene når en ny fiende presenteres eller når kampen er vunnet. Utover det kjører spillet ganske godt rent teknisk sett, både i og utenfor dokkingen, og noe småplukk i animasjonene som at noen fiender blir slått inn og ut gjennom vegger når du bruker spesialangrepet på dem betyr ikke så mye for helhetsopplevelsen.

Er det derimot én ting Omega Force aldri ser ut til å få ordentlig til, så er det en brukbar flerspiller i historiedelen. For eksempel var flerspillerdelen i historieoppdragene i Dragon Quest Heroes II veldig begrenset. Denne gangen lokker spillet deg med at spiller nr. 2 kan plukke opp kontrollen når som helst. Dette medfører imidlertid til to svært alvorlige mangler som gjør flerspilling uaktuelt for de fleste. For det første kan spiller nr. 2 kun spille som én helt, mens spiller nr. 1 kan sirkulere mellom tre (normalt kan en som spiller alene rullere mellom fire helter). Det andre og langt mer alvorlige er at billedhastigheten synker noe kolossalt, godt under 30 bilder per sekund, slik at hele spillet får en hakkende presentasjon som i verste fall kan gjøre deg skikkelig ukomfortabel.

Fire Emblem Warriors
Flashy effekter hører liksom alltid med i et Warriors-spill.

Med Fire Emblem Warriors får du til syvende og sist akkurat det du blir lovet i tittelen, og sluttresultatet er også deretter. Våpensystemet fra Fire Emblem sørger for et lite friskt pust inn i formelen, og selv om Warriors-formelen begynner å bli oppbrukt er den fortsatt underholdende. Med større variasjon i spillestil, flere rollefigurer fra flere spill og bedre teknisk ytelse i flerspillerdelen kunne dette spillet blitt en enda mer solid opplevelse, men det er fortsatt nok her til å tilfredsstille fansen.

Fire Emblem Warriors er tilgjengelig på Nintendo 3DS og Switch. Anmeldelsen baserer seg på Switch-versjonen.

7 / 10
+