Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Fire Emblem Fates

Fire Emblem Fates

Et rollespill som ikke bare består av ett spill, men hele tre. Den slags tar fort noen hundre timer å spille, men endelig er vår dom klar ...

Det er på ingen måter en selvfølge at vi skulle få servert et nytt spill i Fire Emblem-serien i 2016. Lenge så det nemlig ut til at Nintendos fantasy-strategiserie, som har holdt det gående siden NES-dagene i 1990, gikk mot slutten. Salg av spill i serien hadde gått nedover de siste årene på 2000-tallet, og da utviklerne i Intelligent Systems skulle utvikle Fire Emblem: Awakening til 3DS var beskjeden fra Nintendo klar: Dersom spillet ikke selger over 250.000 eksemplar, blir dette det siste spillet i serien.

At de ansatte i studioet ble litt svette i trøya er lett å forstå, men kanskje var det også dette som gjorde at de prøvde sitt ytterste for å lage et så bra spill som mulig. Resultatet var i hvert fall upåklagelig: Fire Emblem: Awakening ble lansert i 2012 (2013 i Europa) til strålende anmeldelser (inkludert fra undertegnede), og salget internasjonalt passerte to millioner eksemplar. Spillet introduserte sårt nødvendige nyheter til serien, og føltes som det mest fornyende og friskeste spillet i Fire Emblem-serien på lang tid.

Med en slik suksess var fremtiden sikret, og det neste spørsmålet for utviklerne var selvfølgelig hvilken retning serien skulle ta videre. Svaret? Ikke én retning, men tre. Nærmere bestemt: Hva med et spill hvor man må velge side i en konflikt, og hvor valget du tar påvirker historie, spillestil og hvilke allierte du har med på laget?

Det er dette premisset som ligger til grunn for Fire Emblem Fates, et spill som i praksis består av tre Fire Emblem-spill i ett. Dette betyr selvfølgelig at ettersom et normalt Fire Emblem-spill fort tar 35-40 timer å spille gjennom, utgjør Fire Emblem Fates en kilde til et hundretalls timer med spilling (hvilket forklarer at anmeldelsen kommer såpass sent etter spillets lansering). Heldigvis snakker vi om en serie som normalt sett holder høy standard, og med tre forskjellige innfallsvinkler til en og samme konflikt føles det nesten som man får tre helt ulike spill underveis.

Fire Emblem Fates
      I Fire Emblem Fates står du ovenfor et avgjørende valg: Skal du kjempe sammen med dine biologiske søsken, eller med familien du vokste opp hos og har blitt oppriktig glad i?

Har du aldri spilt et Fire Emblem-spill før, er det ingenting i veien for å gjøre Fates til ditt første spill. I korte trekk er Fire Emblem-spillene turbaserte strategispill i fantasy-setting, hvor soldatene dine har forskjellige klasser og dermed ulike evner, egenskaper, styrker og svakheter. Det som gjør Fire Emblem ekstra engasjerende er at hver soldat er unik med navn og personlighet, og det er mye historie i spillene. Dette gjør også døden ekstra utfordrende: Hvis en av dine soldater dør i Fire Emblem, er de borte for alltid. Den såkalte permadeath-funksjonaliteten kan du riktignok skru av (en funksjon som ble introdusert i forrige spill), men Fire Emblem er og blir best når man utfordrer seg selv og klarer et kart uten tap på sin egen side.

Dette er første gang du selv utgjør hovedpersonen i et Fire Emblem-spill, og det er nettopp du som er kilden til konflikten som oppstår i Fire Emblem Fates. Du er en prins av kongeriket Nohr, et land som ligger i mørke og hvor estetikken har et gotisk-europeisk preg. Så lenge du kan huske har du vokst opp i isolasjon, kun med besøk av dine søsken, men nå er tiden inne for deg å utforske verden. Det er da du oppdager at din biologiske familie ikke er kongefamilien av Nohr, men snarere kongefamilien i nabolandet Hoshido, et solfylt paradis tydelig inspirert av samuraitidens Japan. Et terrorangrep mot Hoshido fører til at grensetrefningene mellom de to gamle rivalene eskalerer, og du må foreta et valg: Skal du alliere deg med din biologiske familie i Hoshido, eller med din adoptivfamilie i Nohr? Eller skal du rett og slett velge å gå din egen vei og ikke alliere deg med noen?

Disse tre valgmulighetene utgjør de tre delene av Fire Emblem Fates. Birthright lar deg spille på lag med Hoshido, Conquest lar deg spille med dine søsken fra Nohr, og Revelations er den tredje vei hvor du går alene. Valget påvirker som sagt det meste: historien, hvilke soldat-klasser du har til disposisjon og hva slags type oppdrag du får og hvilke allierte du får med deg på lasset.

Fire Emblem Fates
      Den mystiske Azura spiller en viktig rolle i Fire Emblem Fates, skjønt man må få med seg alle tre delene før man egentlig får taket på hvem hun er og hvilken rolle hun har.

Uansett hvilken retning du velger, anbefales det for historiens skyld at du spiller gjennom alle tre (og ideelt sett også enkelte av DLC-kartene). Løsningen med tre innfallsvinkler fungerer svært godt, og det kan nesten være hjerteskjærende å først kjempe på lag med noen for deretter å spille den andre siden av konflikten og oppleve at dine tidligere allierte nå er dine bitreste fiender. Man kan i teorien spille én av tre deler og gi seg der, men man merker at historien da har noen meget åpenbare hull som man ikke får tettet med mindre man pløyer gjennom alt av historie. Spesielt Revelations føles som en avgjørende del for å vite hva som egentlig ligger bak konflikten mellom Hoshido og Nohr.

Ulempen med dette er selvfølgelig at det hele fort kan bli en dyr affære. Med mindre du slår kloa i spesialutgaven av spillet (og det gjør du ikke, for den er sjelden) må du kjøpe de to andre delene av historien gjennom Nintendo eShop. Skal du i tillegg ha DLC-kartene, kan det hele fort ende opp rundt 700-800 kroner. Joda, det er fortsatt billigere enn Star Wars Battlefront, og du får faktisk tre spill i ett, men det er en merkbar utgift. Samtidig er de tre delene såpass varierte at man får valuta for pengene. De tre forskjellige delene gir deg ikke bare forskjellige historier og allierte, men også forskjellige spillestiler og utfordringer.

Hvor begynner man i Fates? For dem som ønsker en enklest mulig inngang til spillet og som likte muligheten for å ta små treningsoppdrag mellom hovedoppdragene i Fire Emblem: Awakening, anbefales det å begynne med Birthright (hvor du velger å alliere deg med Hoshido). Birthright er også et ideelt sted å begynne dersom du er ny til Fire Emblem-serien, og tilbyr dessuten oppdrag som er litt mer varierte av natur. Er du derimot av den gamle skolen som syntes Fire Emblem: Awakening ble for enkelt når man bare kunne trene seg fritt opp i level mellom slagene, er Conquest (Nohr-siden) ditt spill. Conquest er mindre variert enn Birthright når det kommer til typen oppdrag, og her er det stort sett snakk om å rydde kartet for fiender. Jeg må imidlertid advare: Conquest er meget vanskelig, selv på normal vanskelighetsgrad. Og det kommer fra en som er godt kjent med Fire Emblem-spill av den gamle skolen. Her er det ikke bare manglene på treningsoppdrag som gjør spillet utfordrende, men også det at man til enhver tid kjemper mot overveldende odds mot fiender som nesten alltid er betydelig sterkere enn deg. Revelations bør uansett spilles sist, og ligger på mange måter tettest opp til Birthright i spillestil og vanskelighetsgrad.

Vanskelighetsgraden er mulig å justere underveis, noe som er et pluss, men kun nedover, hvilket er et minus. Klok av skade etter å ha spilt Conquest begynte jeg å spille Birthright på normal vanskelighetsgrad, men da dette ble for lett var det ingen mulighet for å skru opp vanskelighetsgraden, uten at det gis noen god forklaring på hvorfor det er slik. Et annet problem knyttet til vanskelighetsgrad-justering er tilgangen på battle save, altså muligheten for å lagre midt i et slag. Dette er mulig, men kun dersom du skrur av funksjonen for at soldatene dine dør permanent. Dette oppleves bakvendt. Er det ikke nettopp når soldatenes liv står på spill at behovet for battle save er størst?

Fire Emblem FatesFire Emblem Fates
      I hver kamp har man et oversiktskart over slagmarken, og når man sender soldatene i kamp ser man kampene fra et mer detaljert perspektiv.

De tre forskjellige delene og spillestilene gjør selvfølgelig også at Fire Emblem Fates ikke bare tar lang tid å spille gjennom, men at det også har en enorm gjenspillingsverdi. Hvilke soldater skal du prioritere? Finnes det en bedre måte å komme seg gjennom det kartet på? Hva hvis man oppgraderer den soldaten til klasse A i stedet for klasse B? Hva hvis jeg gifter avataren min med en annen?

Giftemål, ja. Du leste riktig. Tradisjonen tro kan to soldater utvikle vennskap dersom de kjemper nok sammen på slagmarken. Dette åpner dialoger mellom de to figurene, som styrker vennskapet dem imellom, som igjen styrker de tos kampevner når de kjemper i nærheten av hverandre. I noen tilfeller kan vennskapene bli såpass sterkt at giftemål blir neste steg, som igjen resulterer i barn man takket være tidsparadokser kan rekruttere til hæren (en funksjon introdusert i forrige spill). Disse er ofte noen av de sterkeste soldatene du kan få, så det gjelder å leke Kirsten Giftekniv. Det er også i disse dialogene rollefigurene imellom man ofte finner de beste dialogene og mest humor, og det er i seg selv er ofte verdt arbeidet med å utvikle vennskap. Samtidig er det ikke å stikke under en stol at oversettelsen i Fire Emblem Fates er noe svakere enn i forgjengeren (til gjengjeld var oversettelsen i Awakening fenomenal). Oversettelsen mangler det lille ekstra, og i tilfeller hvor man også får stemmeskuespill på kjøpet er skuespillet ikke av det beste. Savnet etter å kunne velge japansk stemmeskuespill er til tider stort.

Et lite minus er at selv om spillet introduserer deg for mange nye rollefigurer, er det også noe gjenbruk fra Awakening. Noen av rollefigurene ser kliss like ut som noen i forgjengeren, der det eneste man har gjort er å endre litt på fargesammensetningen og navnet - noen ganger er navnet til og med bare et anagram av Awakening-navnet - Gaius fra Awakening har denne gangen blitt til Asugi, Tharja har blitt til Rhajat osv.

Heldigvis er det også mye nytt i Fire Emblem Fates, som mer enn nok veier opp for gjenbruket. Det er for eksempel flere nye klasser å velge blant, hvorav de fleste er forbeholdt enten Hoshido eller Nohr. De kongelige figurene i spillet er også i stand til å bruke noe som kalles Dragon Vein, hvor man kanaliserer naturens krefter til å påvirke slagmarken, og riktig bruk av dette kan snu kampen til den ene eller andres fordel. Det er også foretatt justeringer av samarbeidsfunksjonen mellom to soldater på slagmarken, en funksjon som også fienden denne gangen benytter til det fulle. En av de største nyhetene er slottet ditt, hvor du kan bygge nye bygninger og slappe av eller gjøre nødvendige innkjøp mellom slagene. Det høres ikke all verdens ut, men det er overraskende hvor mye tid man ender opp med å bruke på denne delen av spillet, enten i sitt eget slott eller andres.

Etter det glimrende lydsporet i Fire Emblem: Awakening var det vanskelig å se for seg at Fates skulle klare å overgå dette. Her vil nok fansen og de lærde strides, men en ting er i hvert fall sikkert: Fire Emblem Fates er et spill du bør spille med lyden på og et godt headset, slik at alle detaljer og nyanser kommer til sin rett. Musikken i Fire Emblem Fates fortjener å bli hørt, ikke minst finalesporet som lett overgår forgjengerens.

Fire Emblem FatesFire Emblem Fates
      Hva slags våpen du og fienden din bruker, samt hvilken klasse soldaten din er, spiller ofte en avgjørende rolle i hver konfrontasjon.

Overgangen fra forrige spill føles kanskje ikke like monumental som det den gjorde da Fire Emblem: Awakening kom ut. Samtidig er det tydelig at utviklerne i Intelligent Systems har gjort mye for å videreutvikle konseptet og bygge på det gode grunnlaget. Som et resultat er Fire Emblem Fates et spill man lett kan bruke opptil et hundretalls timer på. 3DS-eiere kan lett unne seg denne perlen, og tilhengere av turbaserte rollespill som ikke eier en 3DS bør snart revurdere sine prioriteringer nå som man har to gode Fire Emblem-spill til konsollen.

9 / 10
      +
      I praksis tre spill i ett, konseptet med tre forskjellige innfallsvinkler til historien fungerer veldig godt, mye variasjon, høy gjenspillingsverdi, mange nye klasser, mer moro å bygge sitt eget slott enn man skulle tro, glimrende musikk.
      -
      Dyrt å få med seg hele spillet, kun engelsk stemmeskuespill og noe slapp oversettelse, noe gjenbruk av avatarer fra forrige spill, battle save kun tilgjengelig når permadeath skrus av.

• Xtord