Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Startsiden
forspill
Far Cry: New Dawn

Far Cry: New Dawn

Sam dro tilbake til et Hope County som begynner å komme seg til hektene igjen etter Far Cry 5. Man kan trygt si at ikke alt er som før.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Det er alltid gøy når The Game Awards går av stabelen, og Far Cry-fans har hatt en ekstra grunn til å glede seg helt siden Far Cry: New Dawn ble annonsert. New Dawn kommer til å fortsette på historien til Hope County, som vi ble introdusert for med årets spill. Ubisoft inviterte oss til en presentasjon sist uke hvor de gikk litt mer i detalj om det kommende spillet, men for ordens skyld: Hva går New Dawn ut på, egentlig?

Før dere fortsetter på denne sniktitten vil vi bare påpeke at New Dawn finner sted direkte etter hendelsene i Far Cry 5, og kommer til å inkludere spoilere for de av dere som ikke har fullført spillet.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Kort oppsummert er spillet en oppfølger til Far Cry 5. Litt lengre oppsummert så er det en direkte fortsettelse av hendelsene i Hope County. Som du sikkert husker om du fullførte spillet så resulterte den globale konflikten i spillet i at en rekke atombomber jevnet alt med jorden, inkludert de menneskelige samfunnene som vi kjenner de. I New Dawn befinner vi oss fremdeles i Hope County, bare 17 år etter de første bombene smalt. Hope County er fremdeles uten en regjering eller annen form for styre, men etter 10 år har den flående vinden stilnet, det døde jordsmonnet våknet til, og støvstormene som blokkerte solen har roet seg ned. Det som følger er en kjempeoppblomstring, hvor floraen og faunaen kommer sterkt tilbake og tar over ruinene menneskene har etterlatt seg.

Ubisofts Jean-Sebastien Decant går litt mer i detalj om settingen, og forklarer at det på mange måter er det nye ville vesten - men istedenfor revolvere og hester har nybyggerne nå AR-15 maskingevær og pickup-biler. Mye av fokuset blir på at folk klarer seg med det de har, og gjerne gjenbruker eksisterende gjenstander på nye måter, men frodigheten som naturen bringer med seg er minst like viktig, da en gjenfødsel av naturen betyr en overflod av blomster og slyngplanter som klatrer inn, over og gjennom alt.

Far Cry: New Dawn

Når det kommer til karaktergalleriet så kommer vi til å møte både nye trusler og nye allierte, men det kommer også til å dukke opp noen velkjente fjes; Carmina, for eksempel, som noen av dere husker som babyen dere hjalp til verden i Far Cry 5. Disse blir delt inn i forskjellige faksjoner. Vi er en av de såkalte Survivors, som har opplevd positiv vekst en stund siden de har hatt tilgang på drivstoff og etanol - hvor sistnevnte fungerer som den ultimate valutaen i denne nye verdenen.

På den andre siden har du the Highwaymen, som er banditter i bunn og grunn. De sanker sammen det de klarer, men skyr ikke unna det å ta det de trenger fra andre overlevende. To kvinner, Mickie og Lou, leder the Highwaymen, og bygde formuen sin ved å stjele ressurser fra havnene i vest da bombene falt, for så å bruke denne formuen til å samle makt og folk. De har dermed blitt lederne for en formidabel gjeng hvis rekkevidde dekker flere områder. Ikledd motorsport-utstyr for beskyttelse er dette en brutal gruppe mennesker som terroriserer, brutaliserer, og stjeler fra alt og alle som har noe de har lyst på.

Et nytt spill betyr også en ny protagonist, og vi inntar støvlene til en person som ønsker å gjenoppbygge samfunnet slik vi kjenner (eller kanskje "husker" er rett ord) det. Gruppen du er en del av hopper om bord på et tog vestover for å fortsette arbeidet sitt, men i løpet av spillets åpningssekvens blir gruppen delt etter at toget deres blir angrepet og avsporet. Protagonisten blir dermed etterlatt i Hope County helt alene. Prioriteringen din endrer seg dermed fort til å samle andre overlevende i dette lovløse grenselandet slik at du har en sjanse til å overleve, og dermed fortsette siviliseringen av den nye verdenen.

Hovedbasen din blir sentral i kampen for overlevelse i New Dawn, siden valgene dine om hvordan du oppgraderer den avgjør fremgangen din i spillet. Du kan rekruttere spesialister innen for eksempel medisin eller skytevåpen (det er i skrivende stund visstnok noen som holder på med å lage en Wiki over hvordan oppgraderingene dine påvirker basen din), og du kan hyre både mennesker og dyr til å kjempe sammen med deg direkte. Med andre ord er alliert-mekanikken tilbake, og kommer til å by på både menneskelige kumpaner som skarpskytteren Nana, men også firbente hjelpere.

Decant måtte dessverre informere oss om at Boomer måtte ta turen til en gård ute på landet for å bo sammen med bestemor og bestefar, men i hans sted finner vi en Akita ved navn Timber, en bjørn kalt Horatio og fler. Men ikke bare det, for nå kan alle dine allierte kjøre sammen med deg i kjøretøy uavhengig av antall bein. Vi fikk til og med se Timber hoppe opp i en motorsykkel-sidevogn (som også er ett nytt kjøretøy forresten!) som var nusselig som bare fy. Alle disse leiesoldatene (leiedyrene?) har også unike spesialferdigheter - Nana kan for eksempel skyte gjennom dekke med riflen sin.

Far Cry: New Dawn

Selvfølgelig kan en ikke ha et Far Cry-spill uten tonnevis med våpen og kjøretøy å velge mellom óg, og for å passe temaet så er det et ganske variert utvalg i denne utgaven. Decant forklarte at de ønsker at spillerne eksperimenterer mer med våpnene istedenfor å velge seg en favoritt og bli ved den, så hvert enkelt våpen har sin egen appell. Dette inkluderer den splitter nye (gamle?) sag-kasteren som skyter i vei sagblader som rikosjetterer rundt i omgivelsene, og selvfølgelig kan alle våpnene bygges og oppgraderes slik at for eksempel sag-kasteren skyter mer enn ett blad om gangen.

Det høres kanskje litt overdrevent ut, men du kommer til å få bruk for de grove (og uvanlige) kalibrene etter hvert som du kommer deg videre i spillet. Vi ble presentert med et bilde av en av de tidligste fiendene, som rett og slett så ut som en skjorteløs fyr lik de vi så mange av i Far Cry 5. Etter hvert får fiendene dog mer beskyttelse og bedre rustninger, så vel som kraftigere våpen, så du må tilpasse deg om du ønsker å overleve i New Dawn.

Om du ikke ønsker å fortsette på hovedoppdraget kommer det, i ekte Far Cry-stil, til å være nok å henge fingrene i. Aktiviteter, objekter du må ødelegge, skattejakter, fauna som har utviklet seg (men ikke mutert, presiserte Decant) og så klart utposter som må kapres. De har blitt endret litt på dog, siden det ikke lenger er nok å bare drepe alle fiendene som oppholder seg der for å overta posten. Nå kommer the Highwaymen til å sakte ta tilbake og oppgradere utpostene så du må jobbe hardt for å beholde de. Men, belønningen ligger i utfordringen!

Far Cry: New Dawn

Elementet som uansett fanget øyet vårt mest var Expeditions, som er helt nytt. De er oppdrag som tar deg med rundt omkring i USA - som sørstats-sumpene, vestkysten, og en viss stor dal - for det Decant kaller "snatch and grab"-oppdrag. Disse må du komme deg inn, ta ressursene så fort du klarer, og komme deg ut. Ekspedisjonene er co-op fokusert, og byr på isolerte og spennende utfordringer.

Apropos co-op, dette er et spill hvor en kompis bare kan hoppe inn og spille sammen med deg uten at det påvirker historien. Dere kan spille sammen fra begynnelse til slutt, så om du likte det i Far Cry 5 kan du glede deg til mer av det samme i New Dawn. Liker du å spille solo best trenger du ikke å bekymre deg, for ekspedisjonene kan også spilles helt alene - og de allierte du kan skaffe deg hjelper deg nok til at du ikke føler at spillet er ubalansert i de samarbeidendes favør.

Tilbake til ekspedisjonene. I demonstrasjonen vi fikk se etterpå (Ubisoft sa den var en sniktitt på den fullverdige opplevelsen istedenfor en tilpasset demo) kunne vi se en ekspedisjon utfolde seg hvor spilleren tok turen til fornøyelsesparken The Five Stars. Decant fortalte oss at ekspedisjonene er omtrent en kvadratkilometer store, og på grunn av disse og andre begrensninger kan de tilby forbedret grafikk og flere fiender samtidig sammenlignet med vanlig gameplay.

Etter at de kom seg inn for å hente ut pakken med ressurser ble en alarm utløst og målet ble å vente til helikopteret ankom for å hente dem ut. Spilleren måtte forsvare posisjonen sin mot angrep fra Highwaymen som var mer enn middels interesserte i å beholde ressursene sine. Vi ble fortalt i etterkant at hver ekspedisjon også har tre forskjellige nivåer som innebærer forskjellige møtepunkter og ressurspakker med mer.

I denne seksjonen så vi også en del andre forandringer. Skaden du gjør på fiender blir indikert med nummer som popper ut fra hvor du traff, mye likt Borderlands. UIen er også forenklet, og alt du trenger på våpenhjulet er på ett plan slik at du slipper å navigere deg gjennom flere lag med UI for å gjøre valget du ønsker. Ressurser for bygging og matlaging finner du til venstre, mens våpnene er på hjulet, så du kan lage ting samtidig som du bytter våpen om det trengs. Vi får også tilgang til flere klær og drakter om du liker å spille i 3.-person, og de brutale knivangrepene som mange husker fra tidligere Far Cry-spill er tilbake (dog, du må oppgradere de om du ønsker å drepe de tøffeste fiendene).

Far Cry: New Dawn

Utenom ekspedisjonene fikk vi se litt av basen og en kjapp titt på et oppdrag hvor vi måtte infiltrere en Highwaymen-slåssegrop (tenk Fight Club, bare med mer jord og gjørme) og det slo oss hvor mye jobb Ubisoft har lagt i stilvalget for spillet. Selv om den klassiske Hope County-estetikken fremdeles er å finne har de bygget på lag med ødelagte fasader og det som bare kan beskrives som post-apocalyptica (du ser nok ikke den stilen i Hjem & Design med det første, dog). Biler stikker opp av bakken i områder kontrollert av the Highwaymen, og estetikken deres minner litt om Raiders fra Fallout-universet.

Når det er sagt så skiller to andre elementer seg ut. De sterke fargene som preger alle Highwaymen-bygningene, samt grafittien som Ubisoft kunne fortelle er produsert av en lokal Montreal-basert grafitti-artist. Disse fargene minner oss svært mye om stilen til Rage 2, og blir påvirket av den røffe stilen til Highwaymen-gjengen. Men du finner også en kontrast i at naturen går sin gang, og tvinger seg inn i sivilisasjonens rester. Decant brukte ordet "frodig" mye, noe som minner oss om naturen i Fallout 76. Det er en bissarr men nydelig kombinasjon, og disse to stilene samarbeider om å gi New Dawn variasjonen det trenger for å skille seg fra Far Cry 5.

Siden vi ikke fikk spille spillet selv er det vanskelig å si noe om hvordan det fungerer rent spillmekanisk, men siden det bygger på grunnlaget nummer 5 har lagt, inkludert kartet og mekanikken derfra, så lover det godt. Spillet er litt lysere, og UIen lyser neon-rosa for å komplimentere dette, som er nok til at vi tror dette blir en annerledes og unik opplevelse sammenlignet med den vi fikk tidligere i år. Alt som gjenstår nå er å vente til 15. februar når spillet kommer ut, med en veiledende pris på €45/~430 NOK.

Far Cry: New Dawn

Relaterte tekster

Far Cry: New DawnScore

Far Cry: New Dawn

ANMELDELSE. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Ubisoft har gjort mange interessante endringer for å kunne bringe den populære serien til postapokalypsen. Dessverre er noen av seriens velkjente problemer til stede også.



Loading next content