Far Cry 3

Far Cry 3

Redaktøren har vendt tilbake til det tropiske øyparadiset for sjekke om Ubisofts mest eksplosive spillserie holder mål...

Det er åtte år siden jeg spilte det første Far Cry. Spillet var på mange måter den åndelige forløperen til Crysis. Ikke bare var det laget av tyske Crytek, den samme utvikleren, men det var også relativt likt både i forhold til det visuelle og gameplay. Far Cry var det første spillet som lot oss leke oss i en tropisk sandkasse, der vi kunne kjøre rundt i biler og båter, sveve i hangglider eller svømme under brygger for å angripe intetanende soldater. Det hadde frihet, lekent gameplay og vanvittig vakker grafikk. Far Cry satt standarden på den tiden.

Senere tok Ubisoft over serien og ga ut Far Cry 2. Spillet tok oss med til Afrika og introduserte en rekke spennende funksjoner. Blant annet tørt gress som kunne ta fyr og små tettsteder som fungerte som fredssoner. Ubisofts første egenutviklede prosjekt i serien virket ekstremt lovende, men det ferdige produktet var så preget av bugs og svak kunstig intelligens at opplevelsen endte opp som svært skuffende.

Far Cry 3

Med Far Cry 3 tar Ubisoft serien tilbake til det tropiske øyparadiset, blander ingredienser fra de to første spillene samtidig som de slenger på en strammere historie, enkle rollespillelementer og jakting på dyr. Det er med andre ord et førstepersons skytespill som byr på mer enn kun sikting og skyting á la Call of Duty: Black Ops 2 og Halo 4, og det kan jeg sette pris på. Spørsmålet er vel heller hvor godt spillet er gjennomført.

Far Cry 3

Det viktigste først. Far Cry 3 er engasjerende. Ubisoft har vært ambisiøse og lagt til flere nye funksjoner i serien. Funksjoner som stort sett fungerer bra. Det er alltid et eller annet som fanger oppmerksomheten min, enten jeg får øye på et dyr, blir angrepet av en fiendtlig soldatpatrulje eller befinner meg midt i et oppdrag. Men kanskje mest essensielt er det at spillet som regel er gøy - jeg har det moro når jeg spiller.

Det er en god progresjon i spillet. Du starter opp med relativt få egenskaper, lite helse og svake våpen. Eller rettelse. Du har kun én våpenplass tilgjengelig i begynnelsen, slik at du kun kan bære med deg ett våpen. For å kunne bære med deg flere våpen, større ryggsekk, lommebok og ammunisjon må du ut å jakte. Forskjellige dyreskinn brukes til å produsere utstyr.

Far Cry 3

Spillverdenen er stor, og rundt omkring finnes radiotårn som gjør at du kan se området på kartet. Men først må disse aktiveres. Det gjør du enkelt ved å bestige radiotårnene og fjerne en signalforvrenger, og vips, så har du oversikt. Dette hjelper også for å se hvilke dyr som befinner seg i området, noe som er hendig om du trenger et spesielt dyreskinn. Opplegget med disse radiotårnene sender umiddelbart tankene til Assassin's Creed og aktiveringen av utkikksposter.

Ubisoft har også inkludert oppgraderinger. Du sanker sammen erfaringspoeng ved å skyte fiender, gjennomføre oppdrag og andre gjøremål. Med disse poengene kan du låse opp egenskaper som forskjellige snikmordteknikker, mer helse, bedre sikte, muligheten til å holde pusten lenger under vann og en god del annet. Og jeg liker det. Lærte blant annet å trekke ut splinten på en av fiendenes granat, før jeg sparket han i retning resten av banden. Resultatet var en saftig eksplosjon og piratkropper som fløy til alle kanter. Moro.

Far Cry 3

Det kan lønne seg å plukke med seg ting man kommer over, og tjene penger ved å selge dem i butikken. Du vil sannsynligvis mye heller bruke et rødpunktssikte enn siktekornet på en AK47, og da trenger du penger. Penger til å kjøpe våpen og annet stæsj. For å få tak i de bedre våpnene må du faktisk jobbe litt. Det krever at man har tatt noen oppdrag, jaktet og produsert utstyr. Jeg har nesten kost meg like mye med jakt og meningsløs ferdsel rundt omkring i det vakre landskapet, som selve oppdragene.

Det finnes flere små fiendtlige leir som burde erobres for å ta kontroll over området. Her er det begrenset med fiender som burde knertes raskt og effektivt. Det finnes nemlig en alarm som piratene kan utløse, noe som medfører at forsterkninger dukker opp. Ved flere av disse leirene fungerer actionbiten veldig bra. Det er alltid moro og rekognosere området og angripe etter beste taktiske evne. Gjerne effektivt og nådeløst. Det jeg liker godt her er friheten og muligheten til å være kreativ og leke seg. Man kan for eksempel slippe løs farlige dyr som en fastlåst tiger, for å skape kaos før du angriper - mulighetene er mange.

Far Cry 3

Selve oppdragene er av litt variert kvalitet. Noen ganger føles de litt uengasjerende med en del Call of Duty-ish skyting, mens de andre ganger er mer givende med Uncharted-inspirert tema og mer lekenhet. Heldivis er skytefølelsen ganske god og det skader heller ikke at Ubisoft har plassert ut en rekke med røde tønner, som blir i overkant fristende å sikte mot.

Spillet er vakkert. Det tropiske øyparadiset tar seg utrolig godt ut. Ofte finner man små oaser som nesten er så vakre at de minner om postkort. Fosser faller ned langs fjellsiden, ettermiddagssolen skinner gjennom palmene og omgivelsene er fylt av grønt gress og vegetasjon. Om du befinner deg under vann og svømmer opp mot overflaten eller ser sollyset skinne ned gjennom åpninger i mørke huler så er Far Cry 3 fantastisk vakkert. Spesielt på PC. Jeg har testet spillet til Xbox 360, og selv om det ser bra ut der også er det merkbart at konsollene begynner å dra på årene. Mest merkbart er det når du snur deg raskt mot sidene. Da virker bildeoppdateringen lav mens bildet lugger litt. Ubisoft har flere ganger etterlyst nye konsoller, og grunnen er synlig i Far Cry 3. Men når det er sagt er dette absolutt en god visuell opplevelse, både når det gjelder teknikk og design.

Far Cry 3

Musikkvalget er jeg derimot ingen fan av. Det kler kanskje settingen godt å kombinere reggae med dubstep, men du verden for et kattejammer. Under et oppdrag ble det så repeterende og irriterende at jeg så meg nødt til å skru av musikken! Det gikk heldigvis an. Og det var deilig. Opplevelsen ble mye bedre av å bare høre lyden fra omgivelsene.

Ubisoft kunne kanskje sagt seg fornøyde med enspillerdelen, men har likevel valgt å inkludere både co-op og forskjellige varianter av deathmatch. Grunnet mangel på online-spillere (spillet er jo ikke ute ennå) har jeg ikke fått mulighet til å teste sistnevnte, men co-op-delen har vi fått prøve oss på.

Far Cry 3

Opptil fire spillere kan begi seg ut på forskjellige oppdrag, med en helt egen historie og fargerike hovedpersoner. I motsetning til enspillerdelen er det ikke noe frihet eller mulighet til å vandre fritt omkring, men heller et mer regissert oppdrag. Heldigvis er de gode taktene fra enspillerdelen og actionfølelsen på plass.

Rutinen brytes opp med jevne mellomrom av små eventer, der man konkurrerer innbyrdes. Det kan for eksempel handle om å skyte flest mulige fiender med snikskytterrifle på tid, treffe fiender fra en båt i fart eller kjøre om kapp på firehjulinger, mens man kjemper om hvem som klarer å plukke opp flest bomber fra terrenget og frakter de til området de skal sprenges.

Far Cry 3

Hvert oppdrag byr på varianter av disse eventene, og oppdragene har en typisk spilletid på mellom tre kvarter og en time. Det er seks oppdrag totalt sett, og ja - de er også morsomme å spille gjennom flere ganger. Spillet gjør også en formidabel jobb med å justere vansklighetsgraden etter både antallet spillere og suksesser eller fiaskoer underveis, og selv om det starter litt rolig, blir du virkelig satt under press etter hvert. Konsollutgavene av spillet byr også på splitscreen i co-op.

Far Cry 3

Far Cry 3 er et actionspill jeg lett kan anbefale. Det er ganske enkelt en komplett underholdningspakke. Om ikke kombinasjonen av vakkert landskap og eksplosiv action er nok, fungerer også jaktinnslagene og oppgraderingssystemet. Det er moro å utforske verdenen, det er hele tiden noe som fanger oppmerksomheten og det kjennes herlig å kaste seg utfor en fjellkant i hangglider.

Spillet har sine svakheter i noen uengasjerende oppdrag, vanvittig teit oversetting til norsk språk og noe surrete kunstig intelligens. Men ikke noe av det ødelegger totalinntrykket. Ubisoft leverer et strålende comeback til serien, og de skal ha all honnør for at de tør å gjøre nye ting i en sjanger som i stor grad er preget forutsigbarhet. Far Cry 3 er akkurat så lekent og morsomt som jeg hadde håpet at det skulle være.

9 / 10
+
Spennende verden, vakkert design og grafikk, lekent gameplay, føles friskt, jakt og oppgraderingsinnslag fungerer, mye innhold, co-op
-
Elendig oversettelse til norsk språk, noen småfeil og svak kunstig intelligens

En annens mening

Robin Høyland
Jeg var en av de få som faktisk likte Far Cry 2. Til en viss grad, i alle fall. Spillet slet med bugs og dårlig AI, og det ble fort kjedelig å skulle kjøre frem og tilbake gjennom Afrikas savanner.

Det var derfor jeg satt meg ned med PC-versjonen av Far Cry 3 med blandede forventninger. Men Far Cry 3 er ingen skuffelse. Her får vi servert lekker grafikk, spennende omgivelser og gameplay som kan måle seg med fantastiske skytespill som Crysis.

PC-utgaven av Far Cry 3 kan også by på funksjoner som støtte for DirectX 11, og grafikken er tydelig forbedret i forhold til konsollversjonene, og spillet er bare enda mer fornøyelig når det kjører i 60 bilder i sekundet. Spillet er heller ikke spesielt sulten på maskinens kraft, så du trenger ikke en rådyr maskin for å få en knallgod opplevelse ut av Far Cry 3.

Det er rett og slett noe avhengighetsskapende ved å ta over fiendtlige baser, aktivere radiotårn og slakting av dyr for å forbedre utstyret ditt. Det har hendt flere ganger at jeg har satt meg ned for å slå av en halvtime i Far Cry 3 sin jungel, men jeg ender alltid opp med å sitte foran skjermen i timesvis.

Jeg er en person som er glad i variasjon når det kommer til spill, og det er derfor Far Cry 3 passer midt i blinken for meg. Sniking er alltid morsomst, men noen ganger er det bare så deilig å holde avtrekkeren inne mens fiendene faller foran meg. Like morsomt er det ikke når en sinnssykt stor tiger biter av meg huet i det jeg planlegger tidenes bakholdsangrep, men spillets mange dyr er likevel bare med på å styrke opplevelsen (selv om jeg blir like trist hver gang jeg kjører over en hund ved et uhell. Sorry!).

Ja, jeg er imponert. Jeg er imponert over at Ubisoft gang på gang har levert knallgode spillopplevelser i år, den ene bedre enn den andre. Far Cry 3 er et fantastisk actionspill, og enhver gamer med sansen for slikt har ikke råd til å gå glipp av denne bomben.
9/10

• A to the H
    I 2012 slapp Ubisoft den tredje utgaven av Far Cry-serien deres. Denne gangen skulle de bytte den andre utgavens savanne med en tropejungeløy midt... 9/10