De siste ti årene har Thrustmaster vært offisiell partner til Sony og Polyphony Digital, og spesielt med T-serien har de sluppet ratt- og pedalsett for Gran Turismo til alle som ønsket utstyr ferdigkalibrert til Kazunori Yamaguchis superpopulære bilspillserie. Nå er det derimot nye tider, og Fanatec tar over som den offisielle partneren som skal produsere slikt til serien. Dette kommer jo selvsagt svært betimelig ettersom det etterlengtede Gran Turismo 7 er rett rundt hjørnet.
Fanatec Gran Turismo DD Pro er i bunn og grunn det samme produktet som budsjettløsningen CSL DD fra Fanatec som vi i Gamereactor ga høyeste karakter tidligere i år. Det Fanatec har gjort er å kombinere denne rattbasen med de nye CSL-pedalene og et Polyphony Digital-designet ratt som rettes spesifikt mot Gran Turismo Sport og Gran Turismo 7. Det er umulig å ikke anbefale denne pakken som kommer med en pris på rundt 7000 kroner.
Selve rattbasen CSL DD har vi skrevet detaljert om i anmeldelsen som du kan lese her, så jeg skal ikke gå mer detaljert inn på dette her og nå. Som nevnt er selve rattet designet av Gran Turismo-studioet, og det er rimelig likt Thrustmaster T-GT som består av elleve knapper for å navigere rundt om i PlayStation 4/5-menyene samt alle menyene i Gran Turismo Sport og det kommende Gran Turismo 7. Rattet er litt lite med sine 28 centimeter i bredde. Personlig foretrekker jeg ratt som måler 32-33 centimeter så lenge de ikke er rendyrkede Formel 1-kopier. I motsetning til rattbasen i aluminium og pedalene i metall virker det som Gran Turismo-rattet ikke føler seg helt hjemme her. Av naturlige grunner deler det ikke det samme språket som de andre Fanatecproduktene. Det føles lite og mye mer leketøyaktig enn rattbasen, pedalene og selskapets vanlige ratt som Porsche GT3 eller BMW GT-modellene.
Ser vi på CSL-pedalene er det uten tvil de rimeligste og beste kvalitetsmessig i budsjettklassen uavhengig av merke eller produsent. Disse pedalene koster under tusenlappen om du kjøper de uten GT-pakken, og gir en bedre opplevelse enn alt du tilbys fra Thrustmaster og Logitech. Det samme gjelder her. Gasspedalen er flott rett fra esken, men bremsepedalen har litt å gå på, så jeg anbefaler absolutt å bruke rundt tolv hundre kroner på Load Cell-oppgraderingssettet. Dette vil gjøre pedalen konkurransedyktig med pedaler til fem ganger prisen.
En av de åpenbare fordelene med å kjøpe en rattbase, ratt og pedaler i samme pakke som er kalibrert til et spesielt spill er at det selvsagt fungerer veldig bra rett ut fra esken med det spesifikke spillet. Å starte opp Gran Turismo Sport (på PlayStation 5 i mitt tilfelle), koble til utstyret og dra rett på banen for å kjøre er så lett som det høres ut, og det føles fantastisk. Direct Drive-teknologien betyr at rattet responderer kjappere, og du kan alltid justere og rette opp sladder eller manglende veigrep bedre og raskere med denne typen ratt enn med de vanlige beltedrevene rattene. For 7000 kroner er det ingenting på markedet som kan konkurrere med Gran Turismo DD Pro-pakken. Ingenting.