F1 2017

F1 2017

Daniel har satt seg i Formel 1-bilene igjen, og kom tilbake med et smil om munnen. Problemet er bare at han stadig blandet årets og fjorårets utgave.

Etter å ha hatt noen skuffende utgivelser i de foregående årene var Codemasters tilbake til toppklassen med F1 2016 i fjor. Står de fortsatt i pole position, eller har de fått en drive through-straff med årets versjon?

F1 2017

Etter at serien tok et stort steg i riktig retning i fjor var spenningen stor da jeg festet setebeltene og satte meg ned i Formel 1-bilen for årets test. I utgangspunktet er jeg ikke superfan av Formel 1, da det blir noe ensformig i forhold til rally og rallycross, men som et bilspill har jeg alltid hatt en fascinasjon for presisjonen og de små marginene.

Fjorårets spill tok meg som en storm med en ny og forbedret karrieremodus, men som jeg bemerket i min anmeldelse den gang, var det et stort forbedringspotensial. Skuffelsen er derfor formidabel når jeg finner ut at det ikke er gjort bemerkelsesverdige endringer i denne modusen, og det hele minner veldig om fjoråret. Noen små elementer som challenges i historiske biler er lagt til karrieren, men ellers er resten likt. Alt fra assistenten vår til hvordan de langvarige og unødvendige samtalene man ikke har noe innvirkning på bygges opp er helt likt fjoråret. At det eneste de endrer er logoen til teamet du blir en del av, ikke de ansatte, begynner å bli latterlig. Det hele får meg til å tro at Codemasters rett og slett er late.

F1 2017

Oppbyggingen av karrieren er i likhet med fjoråret fryktelig kjedelig og ensformig. Man har lagt til smådetaljer med historiske biler, men det er fortsatt mye som mangler for å gjøre det hele mer underholdende. Selv om jeg har forståelse for at spillet skal fokusere på Formel 1-kjøring kan de med hell inkludere små aspekter fra sjåførenes historie, som for eksempel go-cart-kjøring.

Heldigvis har Codemasters skjønt at bilspill fortsatt trenger mye innhold for spillere som gjerne kjører alene. En ny modus de har valgt å kalle Championship gir oss mange nye muligheter til underholdning dersom man går litt lei av karrieremodusen, eller man har fullført den. Her finner man forskjellige konkurranser man kan kjøre med varierende innstillinger og krav. Dette forlenger levetiden til spillet betraktelig, og er et kjærkomment tilskudd.

F1 2017

Utseendemessig er F1 2017 hakket hvassere enn forgjengeren. Bilene og nærområdet ser akkurat like vakkert ut som det gjorde i fjor, men i år har man også brukt noe tid på å finstille grafikken utenfor arenaomådet. Ikke en veldig viktig del av spillet naturlig nok, men samtidig en forbedring av helhetsinntrykket.

Der fjorårets versjon slet litt med bildeoppdateringen under regnvær, har Codemasters funnet løsningen på dette nå, og spillet flyter like godt i solskinn som i øsende regnvær. Uheldigvis for undertegnede blir kjøreforholdene vesentlig vanskeligere med regn på bakken, og nå har jeg ingenting å skylde på lenger. Det dynamiske været og ekstremt presise forholdet mellom veigrep og værforhold, gjør F1 2017 til et spill som fantaster vil elske mens den vanlige bilspillspiller vil like.

I likhet med det gode utseende, leverer Codemasters også i toppklasse for ørene slik de pleier. Selv om det kan lønne seg å justere litt på volum med tanke på motorlyd kontra beskjeder fra mekanikeren, er tilbakemeldingene man får gode og presise. I tillegg er jo motorlyden en nydelig opplevelse for alle som er glad i slike lyder.

F1 2017

Kort oppsummert er årets versjon mye lik fjorårets. Det er små forbedringer som gjør at spillet er bedre enn i fjor, men det er fortsatt ikke nok til å få en bedre karakter enn vi ga sist. Om jeg skal bli begeistret nok til det må de utvide karrieredelen enda mer, og for guds skyld bringe tilbake lokal flerspillermodus. Teknisk er jo spillet nærmest fullkomment, så nå står det bare på innholdet.

F1 2017
8 / 10
+