Ettersom karrieremodusen manglet fra fjorårets Formel 1-spill, var det største spørsmålet knyttet til F1 2016 hvordan Codemasters hadde løst denne biten i årets utgave. Det var også dette jeg personlig var mest spent på da jeg fyrte opp spillet, da denne modusen også i mine øyne er det viktigste i Formel 1-spillene. I multiplayer-delen er det vanligvis for mange kollisjoner som ødelegger.
Forventningsfull startet jeg opp en ny karriere, og ambisiøs som jeg er bestemte jeg meg for å være lagkamerat med Lewis Hamilton i Mercedes-teamet. Man starter bak en pult før man blir møtt av en kvinne som viser seg å være din agent og manager. Hun forklarer at hun skal bidra med informasjonsformidling mellom teamet og deg, men jeg finner fort ut at det er rimelig standardiserte meldinger som kommer mellom hvert løp. Det hele kan bli litt langtekkelig og kjedelig i lengden. Dette kunne man fint løst med en popup boks med informasjon fremfor at man sitter der uten noen som helst mulighet til å svare eller bidra i samtalene. Det ser bra ut, men det er kun i begynnelsen at man tar seg tiden til å følge med. Det samme gjelder også når mekanikeren din etterhvert kommer inn i bildet. For moro skyld prøvde jeg å starte en ny karriere for et annet lag for å se om personene forandret seg fra lag til lag, men det er kun bekledningen som endrer seg. Folka er de samme, men logoen er annerledes.
Noe som riktignok endrer seg hvis man bytter lag er både forventningene fra lagets eiere og motorkraften i bilen. Fra å forvente seier i hvert løp, blir presset litt mindre i et ikke fult så ambisiøst team. De nøyer seg med å ønske meg inne blant topp 12. Disse forventningene stiger imidlertid etterhvert som man oppgraderer bilen. Oppgraderingene gjøres på en standard måte som så mange spill før. Man samler opp poeng ved å kjøre løp, og bruker disse poengene til å oppgradere motor og andre deler. Det er gammeldags og litt kjedelig, men det fungerer.
Ellers savnet jeg skikkelig oppbygging frem mot debuten i Formel 1-klassen Jeg skulle gjerne sett at Codemasters hadde latt meg starte som unggutt og kjørt noen løp med Go-cart, Formel 3000 eller lignende, som de fleste Formel 1-førerene gjør i virkeligheten. Ettersom de har en modus som heter Pro karriere også, kunne de fint gitt oss denne muligheten. Så kunne heller de som ønsker å hoppe rett inn blant de store gutta helt fra begynnelsen av, valgt Pro-varianten.
Andre nyheter som er kommet til i årets utgave, er Safety Car (SC), Virtual Safety Car (VSC) og oppvarmingsrunde. Sistnevnte er morsomt de første gangene, og det føles autentisk for Formel 1-opplevelsen å kjøre rundt banen for å varme opp dekk og bremser. Etter hevert blir dette imidlertid mer et tidkrevende onde som man heldigvis kan deaktivere. Det samme gjelder til dels både SC og VSC. De fungerer som i virkeligheten, og man må tilpasse farten om man ligger i safety-sonene. En runde på en formel 1-bane går rimelig fort dersom man får kjøre i full fart, og dermed blir det kjedelig å måtte tilpasse farten. Det er greit at dette skal være et realistisk simulatorspill, men det er ikke denne delen av sporten folk vil ha når du kjøper spillene.
Det viktigste er naturligvis selve kjøreopplevelsen, og her har Codemasters gjort en god jobb. Fra fjorårets versjon har de jobbet mye med hvordan underlaget skal føles opp mot bilen. Forskjellen fra å kjøre på tørr og varm asfalt kontra å ende opp på gresset eller grusen utenfor banen er akkurat stor som den skal være. I tillegg føles dette som et helt annet spill dersom slusene i himmelen åpner seg og gjør underlaget vått og sleipt. Det kan være greit å ha med seg erfaring fra rallyspill dersom disse elementene setter inn.
Så lenge Formel 1-løp foregår inne på en stadion i de aller fleste tilfeller, er det begrenset hvor mye tid Codemasters må legge i å få omgivelsene helt perfekte. I motsetning til rallyspill hvor naturen stråler mot deg på hver etappe, er det mye tribuner og fjern natur som gjelder på de forskjellige banene. Det er ofte kjedelig natur rundt banene i virkligheten, og da blir det jo sånn i spillet også. Dessverre gjør dette at utvikler ser litt for lett på denne delen, og omrisset rundt stadionanlegget kan virke i overkant kunstig. Grafikken på biler, asfalt, depot-stopp og mekanikere er absolutt meget god, men publikum og natur må betale prisen for dette. Med det sagt er ikke dette det viktigste for undertegnede ved en bilsimulator. Selvsagt er det fint med litt ekstra pen grafikk, men jeg starter i hovedsak disse spillene for å kjøre bil. Fort.
Med strålende sol og flott vær flyter F1 2016 usedvanlig bra. Selv de gangene speedometernålen passerer 300 kilometer i timen, henger bildet godt med og lyden fra motoren tilsvarer det jeg hører fra TVen under formel 1-sendinger. Skulle man derimot være så uheldig å komme borti en regnfull dag på banen, sliter spillmotoren mer med å henge med. Forholdende på banen gjør det vanskelig nok å kjøre i seg selv, og derfor er selv ørsmå forsinkelser i bildeoppdateringen et irritasjonsmoment. Faktisk kan de få katastrofale følger hvis man er riktig uheldig.
Alt i alt er F1 2016 likevel et veldig godt racingspill. Det har forbedret seg kraftig fra 2015-versjonen, og mange vil nok føle en lettelse over at karrieremodusen er tilbake. Selv om denne delen kunne hatt ytterligere forbedringer fungerer den godt, og den er vesentlig for å tilby den fulle Formel 1-opplevelsen. Ettersom det var få spillere å finne online før lansering, var det nemlig begrenset hvor mye jeg fikk prøvd multiplayer-delen. De få løpene jeg fikk kjørt endte ofte opp med meg stående i veggen, og i F1 2016 må du vente på at de andre skal fullføre løpet før man kan forsette med nye løp. Virkelighetstro? Ja. Noe for en utålmodig sjel som meg? Ikke like mye...