Norsk
Gamereactor
artikler
Halo: Combat Evolved Anniversary

Et tiår med Halo: Frank O'Connor

Vi tok en prat med Frank O'Connor i anledning Halos tiårsjubileum, og snakket om hvilken retning han vil gå i med den populære serien...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Halo: Combat Evolved var en stor hit. Hvilke nøkkelfunksjoner mener du sørget for den store suksessen?

Halo CE klarte å få FPS-sjangeren, som tidligere har fungert perfekt på PC med mus og tastatur, til å fungere fenomenalt godt med analoge stikker på konsoll. Det løste masse små, teknisk utfordrende problemstillinger på en veldig god måte. Men prikken over i'en var sandkasse-gameplayet, og dermed fornemmelsen av en åpen verden. Måten spillet vokser og utvider seg når du lander på Haloens overflate var helt majestetisk.

Har dere noen gang vurdert å bruke en annen hovedperson enn Master Chief?

Som sentral hovedperson? Helt sikkert. Det er noe vi vil overveie fremover, men den neste historien vil være fokusert på Chief. Når det er sagt har spill som ODST, Halo Wars, Reach og til og med Halo 3 med de spillbare Elitene vist at de fleste Halo-spillene har hatt andre hovedpersoner enn Chief.

Dette er en annonse:
Halo: Combat Evolved Anniversary
M.C. gjennom tidene: den originale Chief i Combat Evolved...

Kommr vi noen gang til å se ansiktet til Master Chief? Hvorfor ikke vise det frem?

Det er egentlig litt morsomt, siden Chiefs ansikt har blitt nøye beskrevet i fiksjon. Fansen er vant med at vi ikke viser fjeset hans i spillet, men det har blitt en ekte og vedvarende del av myten hans. Vi kunne sikkert ha vist det frem, men om vi skulle gjort det nå måtte vi hatt en veldig interessant grunn til å bryte med tradisjonen.

Halo 2 kom ut i 2004, og satte for mange standarden for nettspilling på konsoll. Hvordan kom dere på ideen om å lage et matchmaking-system fremfor en vanlig server-browser?

Dette er en annonse:

Som med så mange andre Halo-oppfinnelser ble det gjort av nødvendighet. Live ble bygget rundt en peer-to-peer-modell, som på den tiden hadde en spillerbefolkning som var umulig å beregne. Bungie måtte finne en effektiv måte å kombinere de faktorene på, og slik ble matchmaking født. Det gjorde mye innenfor ingeniørarbeid, oppfinnelser og design, og det faktum at det nå regnes som en standard er en hyllest til Chris Butcher, Max Hoberman og hele Bungie-teamet.

Halo: Combat Evolved Anniversary
Til hans debut i den cinematiske traileren, som annonserte Halo 2...

Halo 2 fikk også mye kritikk, spesielt i forhold til kampanjen og den brå slutten. Kan du kaste litt lys over selve prosjektet og hvorfor spillerne ikke fikk avslutte kampen før Halo 3?

Jeg tror du egentlig mener en spennende cliffhanger, men ja - jeg husker faktisk noen dempede samtaler med samtlige journalister etter anmeldelses-events. Da fortalte jeg dem at de ikke trengte å bekymre seg, og at historien ville møte sitt endelikt i Halo 3. Vi visste allerede da at Halo 3 ville komme ut, og at vi kunne runde av historien når det kom. Men jeg ønsket ikke å lyve det vekk.

På Xbox 360 har vi ikke bare sett slutten på Master Chiefs første historie, men også spill som har utforsket nye retninger. Blant eksemplene er Halo Wars og Halo 3: ODST. Er det noe 343 Industries vil fortsette med i Halo 4?

Vi kommer sikkert til å overveie nye prosjekter, men for tiden ligger fokuset mot kjerne-FPSet. Det er nok flere muligheter igjen i Halo-universet, og de kan utforskes i spillsammenheng. Men akkurat nå har vi ikke noe på tapetet.

Halo: Combat Evolved Anniversary
...og hans tilbakevendelse i Halo 4, med artwork av 343, seriens nye utvikler.

Hva kan fansen forvente av Halo 4?

Forhåpentligvis et skikkelig, skikkelig spennende Halo-spill. Og selvfølgelig nytt gameplay, bedre grafikk og nye historiemessige elementer. Vi har mye å si om det fremover, men akkurat nå har vi lagt sjelen vår i å gjøre noe vi kan være stolte av.

Hva vil du si til Halo-fansen med blandede følelser, siden de trodde de virkelig hadde avsluttet kampen?

Jeg vil be dem om å la det nye spillet snakke for seg selv. Jeg tror ingen tviler på vår kjærlighet til Halo, men noen er nok nysgjerrige på å se om vi kan levere varene.

I år feirer Halo: Combat Evolved tiårsjubileum, og spillet slippes som en Anniversary Edition. Hva vil skille dette produktet fra strømmen av HD-utgivelser?

Vi har lagt til masse ting. Vi satte prisen på $40 (300 norske), som er en relativt lav pris for et 360-spill. Vi ville være sikre på at fansen ikke tvilte på pakkeverdien, så vi proppet den full av nye fasetter for å være på den sikre siden.

Du kan eksempelvis skifte til classic mode, få nye evner som endrer på gameplayet, achievements, masse skjulte easter eggs, nye historieelementer via terminaler, Kinect-støtte, 3D-støtte, remastering (og det originale soundtracket) og lydeffekter, samt masse små elementer du ser mens du spiller. Og selvfølgelig ny grafikk.

Vil Halo 2 få samme behandling?

Det er en mulighet, men vi har ikke tenkt på hva innholdet vil bli og hvordan vi i så fall skulle laget det som en pakke med mening. Det er noe vi vil tenke over, men det ville blitt noe annet enn Anniversary.

I forhold til alle oppfølgerne og romanene - var den overordnede fiksjonen allerede uttenkt da det første spillet kom? Og hvordan sørger dere for at alt er tro til Halo-historien?

Vi har en langsiktig plan for fiksjonen og fortellingene. Noen av dem vil utspille seg i romanene og det kommende spillet, men vi må være bevisste på forandringen, evolusjonen og ideene. Visjonen akkurat nå er å holde oss til kjernen i historien, mens vi justerer og endrer det som passer til spillene mens vi bygger dem.

Det har vært mye prat om en Halo-film. Er det noe du fremdeles kunne tenkt deg etter alle problemene? Og hvis den blir laget, vil det være live action eller CG?

Vi har ingen aktuelle filmplaner for øyeblikket.

Hvilke forventninger har du til Microsofts neste konsoll i forhold til kommende Halo-spill?

Halo er et verk og et univers, som ny teknologi kan dra nytte av. Fra vårt synspunkt er fremtidige plattformer bare midler for å levere et univers på flere spennende måter.

Bungie er nå offisielt ferdige med Halo. Bør de inkarnerte Halo-fansene være bekymret?

Nei. Og personlig er jeg spent på å se hva Bungie finner på neste gang.

Relaterte tekster

Halo: Combat Evolved AnniversaryScore

Halo: Combat Evolved Anniversary

ANMELDELSE. Skrevet av Martin Sollien

Master Chief går tilbake til røttene i en fargesprakende nyutvikling av Combat Evolved. Tåler gjenopplivelsen av Bungies mesterverk tidens tann?

Halo vs. Halo Anniversary

Halo vs. Halo Anniversary

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

Hvor mye penere er egentlig Halo Anniversary sammenlignet med originalen? Vi har satt opp veteranen og nykommeren side ved side...



Loading next content