Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
artikler
Epic Mickey

Epic Spector

Vi møtte Warren Spector for å slå av en prat om hvordan det er å spillmatisere verdens mest berømte mus.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Disneys Epic Mickey vokste frem fra en idé som Disney selv foreslo - hvor mye av spillet stammer fra deres opprinnelige plan, og hvor mye av det er signert deg og dine utviklere?

- Det er noen fundamentale elementer som kommer fra det opprinnelige opplegget - det var geniale ideer, og det ville vært tullete å ikke bruke dem. Helt spesifikt kan jeg nevne ideen om en verden av glemte og forkastede konsepter kalt Wasteland, som Mikke blir trukket inn i av Spøkelseskladden, og den geniale introduksjonen av Oswald the Lucky Rabbit. De var alle sammen en del av den opprinnelige ideen. Man skal dog huske at det er enorm forskjell på en idé og utførelsen av den. Folkene i Junction Point har utarbeidet alle detaljene, selv om vi har fått et fantastisk utgangspunkt av de kreative folkene hos Disney.

Epic Mickey bringer tilbake Oswald for første gang på rundt 80 år. Dere skriver Disney-historie med dette spillet. Som livslang Disney-fan, hvordan føles det for deg?

- Jeg vet ikke helt om jeg kan beskrive følelsen. Jeg føler meg oppriktig stolt hver gang introen ruller og jeg ser Oswald dukke opp på skjermen i en ny Disney-historie for første gang siden 1928. Jeg kan huske da Disney for første gang spurte om jeg var interessert i å lage et Mikke-spill, og jeg tenkte: «da blir vi i hvert fall en fotnote i historien». Det er en stor ting for meg og teamet, vi er beærede.

Epic MickeyEpic MickeyEpic Mickey

Introsekvensen i Disney Epic Mickey begynner med en gjenskapning av Mikke Mus-kortfilmen Thru the Mirror, nøyaktig gjengitt bilde for bilde. Finnes det flere av denne typen hyllester? Og hva er den mest obskure referansen dere har bakt inn i spillet?

- Det er MANGE flere av denne typen hyllester - alt for mange til å nevne her. Men den mest obskure referansen? Hmm. Når jeg tenker meg om er det nok Oswald. Eller kanskje gremlinsene.

Dine tidligere spill, enten det var sci-fi, cyberpunk, steampunk eller fantasy-univers, har alle gått for en mer skitten og realistisk stilart, hvorpå Disney Epic Mickey er et tegneseriespill. Hvordan har denne overgangen vært? Hvordan oppleves forskjellen?

- Jeg har elsket skiftet til en mer ikonisk, mindre realistisk stil. I de dager da jeg utviklet brettspill var jeg kjent som en morsom fyr, en tegneserietype, men jeg har ikke hatt muligheten til å gjengi dette i elektroniske spill. Nå får jeg lov til å vende tilbake til røttene mine. Det har vært et fantastisk temposkifte - og en sårt tiltrengt variasjon etter årevis med alvorlige og realistiske spill. Jeg håper at de av dere som har spilt mine tidligere spill vil se at gameplay-ideene fra mine eldre spill også er tilstede.

Du har tidligere jobbet med rollespill, flysimulatorer, skytespill, snikespill og forskjellige krysninger. Finnes det en sjanger som du ikke føler deg komfortabel i?

- La oss nå se hvordan vi klarer oss med Disney Epic Mickey innen vi antar at jeg kan lage plattformaction Jeg synes det er morsomt å prøve nye ting og utforske hvorvidt det passer med nye tilnærminger til etablerte spillsjangre og stilarter. Det er nok dere som må fortelle meg om sjangrene jeg ikke mestrer, jeg er åpen for stort sett alt!

Slagordet «Playstyle matters!» står skrevet på veggene deres overalt i lokalet. Kan du utdype hva dette betyr? Og hvordan relateres dette til Disney Epic Mickey?

Epic MickeyEpic MickeyEpic Mickey

- Det betyr at spillerne skal få lov til å uttrykke seg selv gjennom sine egne valg i spillet. Hvis du kommer deg igjennom et spill - la oss bare bruke Epic Mickey som eksempel - og ødelegger alt du støter på, skal dette føre til reaksjoner fra figurene i spilluniverset, i motsetning til en spiller som maler alt i ens vei. Spillere som stopper opp for å hjelpe figurer i nød skal få en helt annen opplevelse enn de som ruser videre og tenker «jeg har ikke tid til å hjelpe, jeg skal redde verden!». Ideen bak mottoet er at spill ikke ene og alene handler om hvor snedige og kreative designerne er, men også hvor snedig og kreativ spilleren kan være. Du tar valgene, vi viser deg konsekvensen av disse valgene (helst uten å dømme deg for disse valgene!) og ved spillets slutt skal din opplevelse, din historie, være differensiert i forhold til andre spilleres opplevelse. Du får lov til å fortelle din egen utgave av Mikkes historie om å redde Wasteland og frelse Oswald.

Mekanikken med maling og fortynner er tilsynelatende et splitter nytt spillelement - muligheten for å la spilleren fjerne gjenstander i omgivelsene og rekonstruere. Hvor kom denne ideen fra?

- Vi har i årevis sagt at et av de store problemene som spillutviklere stadig står overfor, er hvordan man begynner å lage spillverdenen. Virkelig interaktive og dynamiske verdener. En av programmørene i Junction Point, en gutt ved navn Matt Baer som jeg har jobbet med i rundt 10 år, kom på tanken om å la Mikke tegne og viske ut. Vi ville minne sjefsmusa om at han er en tegneseriefigur ved å gi ham kontroll over sin egen substans - blekk og maling - hvilket er naturlig. Hvis man vil lage et spill med valg og konsekvens er man nødt til å la spilleren gjøre det motsatte av å skape. Dette førte til (over lengre tid enn det tar å gjengi her) at ideen om å bruke fortynner ble en realitet. All æren går til Matt - han gikk i bresjen for implementasjonen av ideen, og hvorfor det er så viktig for spillopplevelsen som det er.

Hvilken del av Disney Epic Mickey er du mest stolt av eller tilfreds med?

- Jeg synes teamet har gjort et fantastisk arbeid med å fange essensen av Mikke Mus. Hvordan han ser ut, hvordan han beveger seg, alt. Og jeg tror Oswald kommer til å bli stående som en stjerne i ettertid. Det jeg er mest stolt av er derimot hvordan spillet ikke føles som noe annet. Mange vil sammenligne det med Mario, andre med Zelda, og avhengig av hvordan de spiller kan dette vise seg å stemme. Spilleren har en enorm frihet til å velge sin egen opplevelse. Det liker jeg veldig godt.

Til slutt, Disney Epic Mickey har ikke blitt sluppet enda, men om kort tid. Vet du hva neste prosjekt for deg og Junction Point vil være? Har du en formening om et eventuelt neste spill?

- Akkurat nå slapper vi av og prøver å nyte utgivelsen av Epic Mickey, men ikke uten å idémyldre i hensikt fremtidige spill. Hold et øye med oss!

Epic MickeyEpic MickeyEpic Mickey

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Relaterte tekster

Disney Epic MickeyScore

Disney Epic Mickey

ANMELDELSE. Skrevet av Rasmus Lund-Hansen

Mikke Mus må berge en herjet verden med glemte tegnefilmfigurer, og resultatet er hans mest storslåtte eventyr noensinne. Her er dommen...



Loading next content