Norsk
Gamereactor
forspill
Prey

En siste sniktitt på Prey

Gamereactor ble invitert til en siste kikk på Prey før det skal slippes i mai, og det er absolutt et lovende spill Arkane Austin har på gang...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det er en skummel atmosfære ombord på romstasjon Talos 1, og det går langt forbi det som finnes i de mørke krokene av Dunwall eller Karnaca, byene hvor handlingen i Arkanes Dishonored-spill er lagt til. Alle forskjellene til tross, det er ingen tvil om at dette er laget av de samme folkene; den samme stilen, den samme underliggende følelsen av korrupsjon, og det samme fokuset på detaljer. Men selv om spillene kanskje deler DNA, er det noen små forskjeller som skiller Prey fra sine søsken.

Den mest åpenbare er science fiction-settingen. Vi har dekket bakgrunnen før, så denne gangen vil vi være korte: En forsker med hukommelsestap kjemper mot formskiftende romvesener om bord en romstasjon som går i bane rundt jorden. Du kan velge kjønn på din Morgan, men det er kun et par en subtile forskjeller (som at du for eksempel for en kvinnelig AI-stemme til hjelp hvis du velger en kvinnelig Morgan).

PreyPrey

Under vår siste runde med Prey før det slippes neste måned spilte vi gjennom åpningen av spillet, og deretter hoppet videre til en ny seksjon, satt et par timer lenger inn i historien. Det var tidlig nok til at Yu fortsatt hadde mye å lære om veien fremover, men med nok av opplåste evner til å leke oss med.

Dette er en annonse:

Det første som imponerte oss (og som fortsatte å imponere oss hele veien) var hvordan Arkane har klart å forsvare spillmekanikkene ved å forankre dem i spilluniverset. Vi har spilt som en glemsom helt mange, mange ganger før, men sjelden har vårt hukommelsestap blitt forklart så inngående. Fortellingen passer til gameplayet som hånd i hanske, og alt har en slik troverdighet at det fører til stor innlevelse.

Prey

Den andre store forskjellen mellom Prey og Dishonored kommer i form av stemningen. I Dunwall følte vi at vi var jegeren, men på Talos er det vi som blir jaktet på. Vår fiende er en formskiftende, fremmed rase kalt Mimic. De større variantene kan anta former som monstre, mens mindre fiender har muligheten til å gjenskape dagligdagse gjenstander og gjemme seg i miljøet. Dette har en stor effekt på spilleren, fordi du aldri kan stole på at verden rundt deg ikke plutselig angriper. Alt og ingenting kan være en fiende.

Bioshock-i-verdensrommet-sammenligningen har blitt nevnt før, og det med god grunn. Ser vi forbi likhetene i gameplayet, for også dette spillet oss til å stille spørsmål samt utfordre moralen vår. I Rapture fantes det Little Sisters og Big Daddies, mens på Talos finner vi skumle kriminelle og vitenskapelige eksperimenter. Vi kan ikke si sikkert hvor ofte det kommer til å skje, men vi fikk et klart inntrykk av at det fra tid til annen vil dukke opp valg hvor vi må utøve rollen som dommer, jury og bøddel.

Dette er en annonse:

Når vi ikke tar moralske valg, skal vi takle romvesener og løse puzzles. Arkane har sørget for at det vil være flere løsninger for ethvert problem. I kamp kan du kombinere GLOO Gun (som gjør akkurat det du tror den gjør) med nærkamp og skytevåpen og evner, for å ta ned en Mimic-fiende. Det er også alternative ruter å utforske når det kommer til å navigere rundt på romstasjonen. Du kan komme deg inn i et rom ved hjelp av en kode, eller du kan finne en et knust vindu og fyre av en bolt med armbrøsten for å treffe på knappen som åpner døren fra innsiden. Som du har sikkert allerede sett, kan du også bare gjøre deg om til en kaffekopp, rulle inn gjennom en liten åpning før antar at menneskelig form igjen. Det finnes alternativer som venter på å bli oppdaget overalt hvor du ser, og det ser ut som Texas-grenen av studioet har laget et spill som gjør at spilleren har mange valgmuligheter.

Prey

Valg er et sentralt tema i Arkane-spillet, og du vil få mange mulige veier å gå når det gjelder oppgraderinger - slik det også fungerer med eksempelvis Bonecharms i Dishonored. Du vil kunne utvikle alt av tilgjengelige evner hvis du har lyst, eller du kan droppe det fullstendig. Her vil det imidlertid få en mer direkte påvirkning om du oppgraderer Mimic-evene dine, ettersom du da blir et mål for også andre fiender.

Vi har så langt bare fått røre ved overflaten til de ulike evnene, og vi har fortsatt mye igjen å lære i forhold til bruk og ulike kombinasjoner. Dette er noe vi gleder oss enda mer til etter å ha testet spillet i et par timer. Det blir spennende å se om Arkane har designet et spill som klarer å engasjere hele veien gjennom, for det har unektelig en spennende start. Nå venter vi bare på at det skal slippes til PC, PS4 og Xbox One 5. mai.

PreyPrey

Relaterte tekster

2
PreyScore

Prey

ANMELDELSE. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Når alt er stille og rolig er Prey virkelig et spill som bare må oppleves, men så snart slåssingen starter viser det svakhetene sine.

0
Klokken 16 på GR Live - Prey Mooncrash

Klokken 16 på GR Live - Prey Mooncrash

NYHET. Skrevet av Suzanne Berget

Det kom som litt av en overraskelse da Bethesda kunngjorde at det kommer en utvidelse til Prey, og overraskelsen ble bare større da de avslørte at den ble lansert samme...



Loading next content