Norsk
Gamereactor
forspill
FIFA 18

En forsmak på FIFA 18

Gamereactor var i England før E3 for å få en første smak av FIFA 18. Kan serien utvikle seg enda mer? Vi har testet...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Denne uken fikk vi se coveret til FIFA 18, men vi hadde allerede fått en liten forsmak på en tilstelning EA hadde før E3-messen begynner. Der fikk vi se nærmere på spillet, samt en innføring i nyhetene fra kreativ sjef, Matthew Prior.

Den største nyheten ifølge Prior er at spillet tar i bruk Dice' grafikkmotor Frostbite, og vi kunne se at de visuelle (særlig lyset) hadde fått seg et løft. Forgjengeren hadde på ingen måte dårlig grafikk, men her ser vi at spesielt spillernes ansikter har fått en overhaling via bedre lys- og skyggeeffekter.

FIFA 18

Gameplayet er naturligvis det viktigste i et fotballspill, og der kommer det en rekke oppdateringer. EA fortalte om deres fire søyler: personlighet, eksplosivitet, kontroll og flyt. En stor del av dette er bygget på deres Motion Technology, noe de sammenlignet med overgangen fra HD til Ultra HD. I FIFA 17 var hvert skritt en animasjon, mens i FIFA 18 er hver billedrute en animasjon. Dette har dessuten sørget for at de har trengt mindre motion capture-arbeid. Vi ble fortalt at dette forbedrer følelsen av kontroll, og forklaringen ligger i at man ikke er nødt til å vente på en animasjon skal fullføres før man kan endre retning. Resultatet skal bli mer flyt og presisjon.

Våre journalister som fikk teste spillet, var imidlertid ikke helt enige i hvor mye det har forandret flyten og presisjonen. Begge forteller om en forbedret opplevelse, men der den ene merket en markant forskjell syntes den andre at det var mer marginalt.

FIFA 18

Som vanlig var det mye fokus på de store fotballprofilene, og EA fortalte at de hadde gjort mye for å gjenskape løpestiler og bevegelsesmønstre hos spillere som Ronaldo, Sterling og Robben. Det skal altså være fullt mulig å skille de ulike spillerne fra hverandre uten å måtte lese på ryggen deres.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Foruten de mest kjente spillerne har også resten fått en overhaling. EA har nemlig laget seks ulike typer som alle spillerne passer inn i, som eksempelvis at høye spillere vil ta lengre skritt. Animasjonene for ballbehandling vil også skille seg fra spiller til spiller, så fintene til Lionel Messi vil se bedre ut enn eksempelvis Bendtner sine. Dette systemet var dog ikke godt nok polert i den koden vi fikk teste, men EA forsikret oss om at det ville være på plass innen lansering.

Den kunstige intelligensen har også fått en oppdatering siden sist. I FIFA 17 regnet spillerne ut hvor faren var, og løp dit uten å tenke over lagets posisjon. I FIFA 18 skal AI-en koordinere seg i mellom i forhold til taktikk, forsvar og angrep, noe vi fikk se under testingen. Kampene føltes mer dynamiske og levende. Denne oppdateringen gjorde det også morsommere å spille mot AI-en, for det føltes mer menneskelig og mindre mekanisk.

En annen stor endring fra EA var dramatic movements, hvilket betyr at det vil bli flere spektakulære mål (det er eksempelvis større sjanse for at et volleyskudd går i mål enn at det går over). Det gjenstår dermed å se om slike skåringer blir vanlig kost, eller om EA finner en riktig balanse.

FIFA 18

Vi fikk også beskjed om at crossballene skulle bli mer presise i år. Dere som har spilt FIFA 17 har sikkert erfart at pasningene ble for svake eller for harde, men i år lover EA at dette har blitt adressert. Våre tester under tilstelningen viste imidlertid at de føltes trege og svake, så foreløpig er vi ikke overbevist om noen forbedring.

Det er fortsatt mye fokus på atmosfæren rundt kampene, og dette kommer til uttrykk gjennom en mer levende tribune. Her var det snakk om detaljer som mer realistiske tilskuere, mer varierte flagg og tydeligere effekter som konfetti og lignende.

Vi fikk også se noen nyheter knyttet til kontrollen og brukergrensesnittet, som at man kan bytte ut spillere ved å trykke på kun én knapp. Dette får spillet til å regne ut hvilken spiller som er mest sliten, har gult kort og så videre, og vedkommende blir byttet ut ved første mulighet.

FIFA 18

Totalt sett var våre utsendinger imponerte av hva de fikk se og teste, og det til tross for at den tidlige versjonen av spillet hadde nok av feil ved seg. Det virker som om EA har endret mye av det som føles viktig i et fotballspill, og det skader ikke at den visuelle biten har fått seg et realt løft.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Relaterte tekster

FIFA 18Score

FIFA 18

ANMELDELSE. Skrevet av Ricardo C. Esteves

FIFA 18 knuser alle andre fotballspill, og vi skulle gjerne gitt spillet 18 av 10, men må nøye oss med den høyeste karakteren vi kan gi. Dette er det beste FIFA-spillet noen sinne.



Loading next content


Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.