eFootball PES 2020

eFootball PES 2020

Til tross for det nye navnet likner PES seg selv igjen i år. Heldigvis er det fortsatt et solid fotballspill.

Hvert år når de to store fotballspilltitlene FIFA og PES kommer ut på markedet nesten samtidig, er det anmeldelser og analyser som påstår at dette årets utgave av PES vil slå FIFA. Men uansett hvordan du vender og dreier på det, så er FIFA den mest dominerende tittelen av de to.

Også i år har spilljournalister spådd at PES vil slå FIFA, og med en eksklusiv avtale med Juventus og det nye navnet eFootball PES 2020, kan man kanskje forvente at Konami vil ha en offensiv tilgang til dette årets kamp om spillerne. Men forandringene er igjen i år ganske konservative - og det har de tradisjonelt også vært hos konkurrenten. Heldigvis er det fortsatt et virkelig solid fotballspill!

Til tross for det nye eFootball-navnet, så har ikke online-delen fått den helt store overhalingen. Det tar litt tid å finne kamper, uansett hvilken online-del du vil spille, men til gjengjeld er det et bredt og samtidig håndterlig utvalg av onlinemuligheter. Generelt har eFootball PES 2020 nok av muligheter - uten å bringe noe nytt og unikt til bordet - og en håndterlig fremstilling i menyene, hvilket ikke alltid har vært tilfellet.

eFootball PES 2020
eFootball PES 2020

Forandringene er dog tydeligere, og viktigst av alt er de positive. Som vi nå er vant til, så er det ikke snakk om store revolusjonerende ideer, men snarere en finpussing av formelen. Faktisk fremstår PES-formelen en del tydeligere og mer helstøpt enn den gjorde i fjor. I forhold til konkurrentene fra FIFA har PES-serien en del automatiserte handlinger fra spillerne. Eksempelvis må du ikke time et trykk på en tackle-knapp når du forsvarer deg, du skal derimot time ditt angrep mot ballholderen. Det betyr dog ikke at det ikke er utfordrende, for du må i langt høyere grad tenke over om du skal presse ballen, gå til angrep på den som har ballen eller posisjonere deg slik at ballen ikke kan spilles til et farligere sted.

Spillet har blitt litt langsommere i år, hvilket gir plass til at du nå kan fokusere på hvordan du skal håndtere hver av de enkelte handlingene. Når du angriper må du tenke over hvordan din spiller mottar ballen, hvilken vei han vender, og hvordan ballen skal spilles videre. For selv om det går langsommere, så må du kunne raskt omstille tanke til handling. Dine spillere får ikke lov til å varme ballen på motstanderens banehalvdel - i hvert fall ikke på "top player"-vanskelighetsgraden, som jeg spiller på. Det krever en forståelse av virkelighetens spill når du behandler ballen, hvilket jeg virkelig setter pris på. Du bør for eksempel behandle sprintknappen med omhu, da du fort kan tape ballen om du til enhver tid sprinter. Du kan ikke vinne ved å bare ha raskere spillere, for AI-motstanderen forsvarer seg godt og klokt, og hvis du bare hodeløst prøver å løpe fra motstanderen, klarer de fort å håndtere situasjonen. Slik har det også vært i tidligere titler, men denne gangen føles det tydeligere og mindre tilfeldig når de får den riktige flyten i spillet.

Og når du får flyten, så tar eFootball PES 2020 seg meget bra ut. Det ser fantastisk elegant ut når dine spillere får en høy ball ned på gresset og spiller den videre. De største stjernene har også fått spesielle kjennetegnende animasjoner, som er en fornøyelse å se på, om det så er Christiano Ronaldos maskinelle T-1000-liknende løp eller Mohammed Salahs små spirrevipp-aktige bevegelser. Når en spiller skal sende av gårde ballen har det stor betydning hvordan din spiller står på banen, og hvor mye kraft du gir ballen. Selv om ballen til en viss grad blir "guidet", så har du mye kontroll over hvordan ballen blir ført. Det betyr at du faktisk kan sende en pasning i bakrommet hvor medspilleren ikke nødvendigvis er på vei, men du kan derimot styre medspillerens løp i en annen retning. Det gir deg muligheten til å lage noen kreative og uventede pasninger. Det er rene fryden å sende en ball dypt ned i midten av banen, mens din kantspiller trekker skarpt inn og avslutter i det lange hjørnet.

eFootball PES 2020
eFootball PES 2020
eFootball PES 2020
eFootball PES 2020

Spesielt avslutningene må dog times helt riktig både i forhold til spillerens posisjonering og fart, men spesielt også hvor mye styrke du gir den. Dessverre har ballen en uheldig tendens - akkurat som den har hatt i tidligere spill i serien - til å gå fra en gedigen lærkule til en billig plastikkball. Det skjer spesielt ved avslutninger, men det kan være når som helst, og det ødelegger innlevelsen.

Noe som dog ikke bare ødelegger opplevelsen, men som også er en skikkelig bommert, er at PES fortsatt ikke har fått styr på at spilleren skal oppsøke ballen når den plutselig endrer retning. La meg forklare problemet: Når en pasning blir sendt mot en medspiller, men treffer en med- eller motspiller på veien og dermed endre kurs, så opplever jeg altfor ofte at mine spillere ikke reagerer naturlig og oppsøker den. Du styrer fortsatt den spilleren som "skulle" ha mottatt ballen, mens en av dine andre spillere, som står en meter fra ballen, bare står og ser ut i det blå. Når du så endelig har fått klikket deg til den spilleren, så har motstanderen allerede tatt ballen, selv om vedkommende var lenger vekk.

eFootball PES 2020
eFootball PES 2020

Det er ergerlig at de ikke har fått endret på disse feilene, som også har vært i tidligere spill i serien, for det er ellers ikke mye som kan ødelegge spillopplevelsen underveis. De har fortsatt plassert "skip animation" og "pause" på samme knapp. Til gjengjeld er de flytende byttingene bedre enn dem i FIFA, for her får du ikke bare én bytting, som du blir foreslått, men du kan bla igjennom hele laget og bytte ut akkurat de du vil. Dét er lekkert. Spillet føles flytende og realistisk, samtidig med at det ser vanvittig bra ut - i hvert fall når spillet på banen er i gang. Når det er jubelscener eller replays dabber spillets utseende litt av, for ansiktsanimasjonene rangerer fortsatt mellom å være fremragende og marerittsinngytende. Det er rett og gåsehudsfremkallende når en spiller med helt døde og oppblåste øyne kikker direkte inn i kameraet.

Det har også kommet nye tiltak til min personlige favoritt-gamemode Master League, hvor du som trener skal føre ditt lag gjennom flere sesonger og forhåpentligvis få en masse trofeer i samme slengen. Det har kommet flere cut-scenes, hvor det blir lagt noe narrativ inn i sesongen. Heldigvis virker det som at det ikke bare er en masse påfyll. Når Master League leverer en cutscene er det stort sett for å sette deg overfor noen valg, som har betydning for din neste kamp eller hele sesongen. De kommer i relativt begrensede mengder. Det betyr nemlig at det ikke går lang tid fra en kamp er avsluttet til du kan sparke igang den neste. Det er selvfølgelig masser av muligheter for å leke med oppstilling og se nærmere på de enkelte spilleres styrker. Det er alt sammen virkelig fint utført, og det gir noen nye dybder til gameplayet når du begynner å kjenne laget ditt, men det er også en fornøyelse å bare kunne spille en masse kamper.

eFootball PES 2020
eFootball PES 2020

eFootball PES 2020 er slett ikke feilfritt, men det er på mange måter et virkelig godt gjennomført fotballspill, som setter en ny standard for serien. Om serien noensinne kommer til å slå FiFA er faktisk vanskelig å forestille seg. Selv hvis PES lagde bedre spill enn FIFA flere år i strekk, så har ikke FIFA bare et større merke, men også overtaket i lisenser og en onlinedel i FUT, som er helt uhyre populær og vil sikkert være det i lang tid. Jeg synes det er litt synd for PES at det konstant skal kastes i kamp mot FIFA, for det er et virkelig solid fotballspill med særegne mekanikker og flotte animasjoner. Er man i forveien glad i PES, tror jeg man vil være ganske begeistret for eFootball 2020, så lenge man er oppmerksom på at de nye store tiltakene ikke står i kø. Og dersom man vurderer å hoppe på i år, så er eFootball PES 2020 et bra sted å starte.

8 / 10
+
Flotte animasjoner, Fett særegent gameplay, Bra flyt i kamper og menyer