Earthlock: Festival of Magic

Earthlock: Festival of Magic

Har du tatt deg selv i å tenke "Hmm, jeg skulle ønske jeg kunne spillet et JRPG, men som hadde en vestlig stil"? Vel, da er Earthlock spillet for deg!

Det norskutviklede rollespillet, Earthlock, har allerede vært å finne på PC i omtrent to år, men nå har spillet blitt sluppet til Switch, Xbox One og PS4, og det med litt ekstra finpuss. Nå får vi se hvordan dette japanske rollespillet med en vestlig twist gjør seg på Nintendos lille vidunder.

Det er lett å se at utviklerne, Snowcastle Games, har hentet inspirasjon fra japanske rollespill fra slutten av 90-tallet og begynnelsen av 2000-tallet. Spesielt Final Fantasy IX ser ut til å ha vært en sterk inspirasjonskilde til spillet, med turbaserte kamper og det hele.

Earthlock er ment til å bli en trilogi, og dette er altså første kapittel i serien. Handlingen er satt til en verden kalt Umbra, en planet som av en eller annen grunn sluttet å spinne rundt for mangefoldige år siden. Dette betyr at den ene siden alltid er lys og varm, mens den andre delen er mørk og kald, så her har vi klisjeen om en lys og mørk verden i behold. Plyndreren Amon er spillets hovedperson, og historien sparkes i gang når han finner en mystisk relikvie dypt inne i noen gamle ruiner. Det viser seg at relikvien er av stor betydning for enkelte onde makter der ute, og en serie med rekke uheldige hendelser sender snart Amon ut på eventyr for å finne svar, og selvsagt får han med seg et par lagkamerater på ferden.

Earthlock: Festival of Magic
Turbaserte kamper, enten så er de artige eller så er de utolig kjedelige

Gameplayet kan fint oppsummeres med «old school Final Fantasy». Tenk et kamera som for det meste holder seg i høyden, et verdenskart hvor alt er i miniatyrstørrelse før du entrer et nytt område, mye dialog, kamper og en god del grinding for å komme opp i nivå.

Kampene kjempes via en ganske standard turbasert oppstilling i en lukket arena, men det er noen moderne elementer med for å piffe dem opp litt. Lagkameratene dine kan settes til å samarbeide to og to, noe om åpner opp flere teknikker og ferdigheter. I tillegg har de forskjellige figurene to forskjellige «stances» som lar dem endre kampstil midt i kampene. Amon kan for eksempel skifte mellom å være en tyv som kjemper i nærkamp med kniver, til å skyte fra avstand med gevær, og på den måten få has på fiender som flyr oppe i luften. En annen figur bytter mellom å være en hardtslående kriger til å bli en standhaftig tank som tar fiendenes oppmerksomhet. Dette gjør at man får litt flere strategier å benytte seg av under kampene, og er ekstremt nyttig under de litt hardere bosskampene. Det er også et slags ferdighetstree med som lar deg oppgradere figurene med nye ferdigheter, forbedre visse stats, og låse opp diverse effekter mellom hvert nivå, så du har faktisk en liten mulighet til å tilpasse figurene slik at de passer bedre til din spillestil.

Som i de fleste eldre japanske rollespill, så blir også kampene i Earthlock ganske kjedelige i lengden, spesielt om du grinder og gjør en del sideoppdrag. Kampanimasjonene er ikke alltid like imponerende, og figurene er til tider ganske statiske føler jeg. Det gjør kampene ganske kjedelige å se på, ja, selv når de kaster magiske angrep er det lite som imponerer. Så er du ikke spesielt glad i denne type kamp i et spill så vil ikke Earthlock gjøre noe for å endre din mening.

Earthlock: Festival of Magic
Dialogen funker best når den er i korte setninger.

Lydsporet er ganske imponert til å være et indiespill, men det er ikke noe stemmeskuespill å skryte av her. Likevel så trivdes jeg godt med musikken som spilte i byene, omgivelsene og i kamp. Jeg klarte ikke alltid sette fingeren på det, men jeg kunne titt og ofte kjenne at det var noe kjent med musikken, og jeg prøvde flere ganger å komme frem til hvilke andre spillåter de hadde hentet inspirasjon fra.

Siden jeg nå nevnte manglende stemmeskuespill så må jeg bare skrive om dialogen. Det er en del tekst å lese, ikke mer enn hva andre spill i sjangeren kaster etter deg, men fortsatt litt å få med seg. Setningsstrukturen og måten figurene prater på føles i enkelte tilfeller litt for stiv eller nøytral, og av og til går den nesten litt for raskt rett på sak, uten at vi helt ser hvordan figurene kom til den konklusjonen. Det gjør at samtalene føles mindre interessante å få med seg, og at man heller bare fokuserer på den biten av samtalen som er relevant for neste del av oppdraget og historien. Ikke akkurat optimalt for et spill der mestparten av historien kommer frem via tekst og dialog.

Earthlock: Festival of Magic
Et fint tilbakeblikk til hvordan JRPG ble laget for ca. 15 år siden.

Men utover dette så er Earthlock et fint lite tilbakeblikk til rollespillenes enklere dager, og det er ikke mange japanske rollespill der ute med en vestlig grafikkstil. Faktisk kommer jeg bare på «Secret of Evermore» og «Silver» nå i farten, så Snowastle Games har definitivt fått til noe, og serien har et godt potensial og utgangspunkt, så det blir spennende å se hva de har lært når neste spill slippes.

Earthlock er ikke noe fantastisk eller revolusjonerende, men er likevel et bra spill. Ikke noe jeg kommer til å spille mer enn en gang, men fortsatt en underholdende og artig spillopplevelse for en som liker rollespill. Her er det omtrent 30 - 40 timer å hente, og Earthlock hører absolutt hjemme på Nintendo Switch, hvor man får den bærbare friheten.

7 / 10
+
Interessant kreativ stil, nostalgisk.