Dragon Quest VIII: The Journey of the Cursed King

Dragon Quest VIII

Dragon Quest er en av de mestselgende spillseriene i Japan. Etter 20 år kommer det endelig til Europa, og vi har anmeldt det åttende spillet i den eventyrlige serien!

Det er ikke helt lett å forklare hvorfor Dragon Quest: Journey of the Cursed King har trollbundet meg fullstendig flere sene kvelder og netter de siste ukene. Hele spillet går ut på å redde en konge som har blitt forvandlet til en krysning mellom Kermit og Yoda med en stemme hentet fra en av Little Britain-komikerne. Jeg kødder ikke. Kongen og hans datter (som nå er en hest) har blitt forvandlet av den tvers gjennom onde narren Dhoulmagus, og ferden gjennom eventyret går i kjølvannet av narrens ugjerning. Du var den eneste som unnslapp forhekselsen da Dhoulmagus stjal en meget kraftig magisk stav, og nå gjelder det altså å stoppe ham, knekke staven og heve forhekselsen.

Det finnes ikke mye mer å si om handlingen egentlig. Den følger malen for japanske rollespill til punkt og prikke, og karakterene er også typiske for denne typen spill. Den forheksede kongen har vi sett før, sammen med den snobbete aristokratiske ridderen og den klønete, råsterke kjempen. Du tar deg fra sted til sted, fra grotte til grotte - og innimellom handler det om å ferdes rundt på kartet og samle erfaringspoeng i hopetall. For i Dragon Quest handler det hele tiden om å øke i level. Det første du må gjøre når du starter spillet er å komme deg opp fire, fem nivåer med både helten din og den storvokste og litt klumpete følgesvennen Yangus. Ellers blir den første grotten altfor vanskelig. Nevnte jeg forresten at du skal bringe en krystallkule til en russisk spåmann? Den er hos en snakkende salamander i den første grotten. Sånt må man regne med i Dragon Quest. En froskekonge og hans hestedatter, en ondskapsfull narr, klassiske slim-monstre, en maskert mann som distraherer deg med dukketeater, gigantiske ringeklokker og snakkende salamandere. Det er vanskelig å ikke le av galskapen. Alle monstre og karakterer er for øvrig designet av Dragonball-pappa Akira Toriyama, og de passer utrolig godt sammen med den spesielle grafikkstilen.

I Japan er det tre rollespill som får folket til å stå i kø for å tømme lommebøkene. Pokémon er det ene, Final Fantasy er det andre - de to er nesten er like populære her i Europa - og det tredje er Dragon Quest, som etter nesten 20 års ventetid nå kommer hit for første gang. Om hvert nye Final Fantasy byr på spill- og gameplaymessige nyheter, kan det motsatte sies om Dragon Quest. Det har alltid holdt seg nært opptil den opprinnelige oppskriften, og selv om det åttende spillet byr på en del nyheter, kunne Journey of the Cursed King like gjerne kunnet vært et spill til Super Nintendo - om man ser bort fra grafikken, selvsagt.

Alle som har spilt skikkelig gamle japanske rollespill vet at det ikke fantes særlig mye variasjon i kampene. Angrip, angrip, angrip til du må lappe deg selv sammen. Det høres ut som Dragon Quest, i hvert fall i løpet av de første timene. Men når flere karakterer slutter seg til gruppen din, og du låser opp nye magier og spesialangrep, da vokser kampene. Likevel er det langt fra like dynamisk som for eksempel i Grandia-spillene.

Møtene med fiender er tilfeldige og akkurat tette nok. Så tette at du ikke kan ferdes lange strekninger uten å tenke på helsen din og helbredende urter, men ikke så frekvente at det føles som om du ikke kommer noen vei. Spillets enorme mengde gjenstander (som også kan kombineres til nye gjenstander med froskekongens alkymikittel) byr også på en hel del variasjon, og det kommer til å få deg til å lete etter resepter i bokhyllene, knabbe melk fra kasser og knuse hver enkel krukke eller tønne du kommer i nærheten av. Den mest inspirerende delen av spillet er poengene du selv får fordele hver gang du når et nytt level. Du kan velge å legge disse på noen av våpenklassene for å gi deg bonusangrep, eller kanskje du vil bygge opp mer mot, eller bygge på Jessicas sensualitet. Alt påvirker dine egenskaper i de kommende kampene, og dette er noe som minner om det vi forventer i moderne rollespill.

Dragon Quest: Journey of the Cursed King byr ikke på spesielt mange uventede nyheter, kreative designløsninger eller en nyskapende handling, men jeg fanges av den strålende atmosfæren, den fantastiske musikken, jakten på erfaringspoeng og viljen til å utforske verdenskartet. Dragon Quest er ganske enkelt en veldig bra sammenfatting av det som alltid har fått meg til å elske japanske rollespill.

Men uansett hvor mye jeg elsker dette kan jeg ikke skjule det faktum at det er noen brister. De irriterende og latterlig urbritiske stemmene og de mange unødvendige tekstlinjene man må klikke seg forbi etter hver kamp (og som egentlig er litt standardiserte), samt det noe langsomme og bedagelige fortellertempoet hindrer Dragon Quest: Journey of the Cursed King fra å bli en ordentlig klassiker. Men gutta i Level 5 vet hva de driver med, det så vi sist i det fabelaktige Dark Chronicle. Så for alle som lengter etter et langt og hardnakket tradisjonelt japansk rollespill som i tillegg er forførende vakkert, kan jeg sterkt anbefale Dragon Quest: Journey of the Cursed King.

Dragon Quest VIII: The Journey of the Cursed KingDragon Quest VIII: The Journey of the Cursed KingDragon Quest VIII: The Journey of the Cursed KingDragon Quest VIII: The Journey of the Cursed King
8 / 10
+