Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Doom 3 BFG Edition

Doom 3 BFG Edition

Åtte år etter lanseringen av Doom 3 kliner Id Software til med en samlepakke med de tre klassiske spillene. Vi har satt karakter...

Jeg skrek første gang jeg spilte Doom 3, skrek høyt og ofte. Spillet var både pent og skummelt, og det var umulig å ikke like det. Jeg er vanligvis veldig lettskremt, og noen ganger er det så ille at jeg skvetter bare på grunn av at innboksen lager et pling når det kommer en e-post. Jeg er på mange måter det man kan kalle en pyse, og derfor har dette vært ublidt gjensyn - men dessverre ikke på den skrekkelig gode måten.

Doom 3 BFG Edition
      Fiendene dukker som vanlig plutselig opp fra ingen steder, og kaster seg mot spilleren med stor fart. Som i alle Id Softwares spill handler det om å skyte og rygge samtidig for å overleve.

BFG er i følge ryktene en forkortelse for Big Fucking Gun, og er samtidig navnet på en av de mest ufyselige og verste skytespillene i hele actionsjangeren. Id Software har alltid vært svake for å klemme inn en diger skyter i alle Doom- og Quake-spill, og Doom 3 er selvfølgelig intet unntak. Doom 3 BFG Edition er en slags halvveis meningsløs Doom-samling hvor de har finpusset litt på Doom 3, The Lost Mission og Resurrection of Evil, i tillegg til å konverterte Doom og Doom II til å passe i widescreen-formatet. Dette har de presset inn i én boks, og den selges til en redusert pris på omtrent 300 kroner - to gamle pikselerte spill, og ett halvgammelt som ikke har tålt tidens tann så veldig godt.

Jeg er jo nødt til å være ærlig. Doom 3 BFG Edition er velfylt, men det føles ikke som noe fansen har ønsket seg. I stedet virker det som om de prøver å klemme ut de siste kronene av Doom-serien. De to første spillene har vi i flere år kunnet laste ned på Xbox Live, og Doom 3 finner du til 29 kroner i hvilken som helst billigkurv. Dessuten har flinke PC-spillere moddet Doom 3 i årevis, og nå er 2004-grafikken strammet opp til uante høyder. Nettopp på grunn av dette er det også en anelse rart at det eneste nyhetsverdige som tilbys her er støtte for widescreen i Doom og Doom II, en oppgradert lommelykt, og stereoskopisk 3D i Doom 3.

Doom 3 BFG Edition
      I tilleggspakken Resurrection of Evil roter man rundt i en underjordisk kjempepyramide.

Likevel finnes det flere forbedringer. Kontrollen til Playstation 3 og Xbox 360 er litt mer presis, uten at det merkes i noen spesiell grad. Det har fått hyppigere og bedre lagringspunkter, noe som fjerner det problematiske lagringssystemet i den gamle konsollkonverteringen, og grafikken er litt penere. Bedre lyssetting og penere teksturer er det som skiller seg mest ut, og da snakker jeg om konsollutgivelsene.

Doom 3 la på mange måter lista for hele sjangeren, og jeg merker at jeg kan fremstå litt schizofren i min uttalelse. Jeg elsket det for åtte år siden, og da ga jeg spillet 9/10 i tillegg til at jeg spilte gjennom eventyret fire ganger i løpet av lanseringsåret. Jeg liker (og har alltid likt) den skumle atmosfæren, de ekle lydeffektene, de agressive fiendemonstrene, og de glatte overflatene i romkorridorene. Jeg føler også at store deler av spillet i dag virker mer som en grafikkdemonstrasjon enn et spill, ettersom det har ensformig brettdesign sammen med ensporet fiendeoppførsel, og nærmest ingen variasjon i spillets tempo.

Doom 3 BFG Edition
      Selv om grafikken er polert litt, så er karaktermodellene veldig like sine 2004-utgaver.

Det er ikke til å stikke under en stol at Doom 3 hadde fantastisk grafikk da det ble sluppet. Jeg husker hvor ekstremt lekre de stålblanke rombasemiljøene var, og særlig ble jeg imponert av de vakre lyseffektene på de blankpolerte metallveggene den første gangen jeg gjorde meg kjent med marerittet på Mars.

Åtte år senere har selvfølgelig ikke Doom 3 noe å stille opp med mot sjangerens visuelle giganter. Det er fortsatt tidvis lekkert, men lider samtidig av ustabil bildeoppdatering og det faktum at Id Software måtte stenge spilleren inne i klaustrofobiske miljøer for å vise frem alt av moderne grafikkeffekter. Noen steder er bildeoppdateringen så uakseptabelt lav at Doom 3 går fra å være en supersmidig grafikk fest, til en forferdelig lysbildefremviser.

Doom 3 BFG Edition
      Hodeløse fiender er minst like farlige som andre...

John Carmack er drivkraften bak Id Softwares grafikkjag, og han har i lengre tid uttrykt en fascinasjon for 3D-spill. Hans siste utspill gjaldt en hjemmelaget VR-hjelm som vi i Gamereactor fikk mulighet til å teste på årets Gamescom-messe. Hjelmen fungerte overraskende bra, mens den mer vanlige 3D-effekten i Doom 3 BFG Edition ikke imponerer like mye (Obs! Årets underdrivelse).

Jeg er en aktiv motstander av alt som heter stereoskopisk 3D. Å spille (eller se film) med solbriller på nesa, og forsøke å lure hjernen til å tro at to varianter av det samme bildet skal skape en fantastisk 3D-opplevelse med massevis av dybde og dynamikk... selv på papiret er det ikke særlig imponerende. Og det er svært sjeldent det fungerer i praksis - uansett spill. Det er kun Crysis 2 jeg har testet i 3D, og det er takket være Cryteks egenutviklede spesialteknikk. 3D-støtten i Doom 3 BFG Edition er ok på sitt beste, men har ingenting som gjør at jeg fortrekker den fremfor originalspillet.

Doom 3 BFG Edition
      Lommelykten lyser litt sterkere, og nå kan man holde den opp mens man skyter.

Det beste kortet til Doom 3 BFG Edition er hverken 3D, eller widescreen-støtte. Nei, det beste flerspillermodusen, som forøvrig fungerer som et velkomment avbrekk fra sjangerens Perks-inflasjon som råder i dag.

Jeg er glad for å slippe unødvendig innviklede belønningssystemer, og applauderer Doom 3 for dens tilgjengelige enkelhet. Det å få spille litt gammeldagse dødsmatcher hvor kun dyktighet, presisjon, og kunnskap om brettenes utforming spiller inn - dette er ting jeg ofte savner. Id Software var tidligere mestere på denne typen flerspillerunderholdning, og selv om Doom 3 BFG Edition aldri når opp til eksempelvis Quake III Arena, så er det et deilig gjensyn med den gamle skolen og et hyggelig avbrekk.

Doom 3 BFG Edition
      Denne bossen er skrekkelig - ikke like skrekkelig som spillet 15 minutters innledning, men fortsatt skrekkelig.

Doom 3 BFG Edition er ikke et dårlig spill. Doom flyttet grensene i sin tid - kjempegøy og brutalt. Doom II var en fantastisk oppfølger som jeg spilte i hundrevis av timer. Doom 3 var stemningsfullt, beksvart, og utrolig pent for åtte år siden, og står seg som ett av underverkende som drev grafikkutviklingen fremover. Det som gjør meg negativ til BFG Edition, er at det i all hovedsak er de samme gamle spillene og få nyheter. Widescreen-støtte på de gamle klassikerne, og muligheten til å kunne spille Doom 3 i 3D er i mine øyne ikke verdt 300 kroner.

Id Software burde heller brukt utviklingstiden på Doom 4.

6 / 10
      +