Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Devil's Third

Devil's Third

Etter seks år med en veldig turbulent utviklingsprosess er Valhalla Games klare til å slippe løs djevelen på Wii U. Vi har satt karakter...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Noen spill har en sørgelig fortelling å dele. En fortelling den ikke formidler gjennom selve gameplayet eller historien, men som du får fortalt ved å se på spillet, finne ut hva det gikk gjennom i utviklingen, og hva sluttresultatet ble. The Devil's Third er et slikt spill.

La oss ta det hele fra begynnelsen. Devil's Third er et tredjepersons hack'n'slash shooter-spill utviklet av Tomonobu Itagaki og hans studio, Valhalla Games. Itagaki var tidligere en ansatt hos Tecmos Team Ninja, og er hjernen bak Dead or Alive og Ninja Gaiden (2004 og fremover). Etter mye krangling frem og tilbake bestemte Itagaki seg i 2008 for å forlate Tecmo, og tok med seg flere andre ansatte som hadde jobbet sammen med han, og i 2009 var Valhalla Games grunnlagt og deres første tittel ble annonsert: Devil's Third. Nesten seks år skulle det ta før spillet så dagens lys.

At et spill ender opp med en alt for lang utviklingstid kan være ødeleggende i seg selv, spesielt når det er snakk om veteraner fra bransjen, men det er ikke bare utviklingstiden som skaper problemer for Devil's Third. Spillet ble først annonsert for PS3 og Xbox 360, og skulle utgis gjennom THQ. Dette gikk selvsagt ikke som planlagt ettersom THQ gikk konkurs, og Itagaki endte opp på bar bakke uten en utgiver.

Devil's Third
Ivan, russisk eks-terrorist med kroppen heltattovert med kinesiske tegn...

Spillet havnet da altså opp i development hell, eller på godt norsk, utviklingshelvete, hvor Valhalla Games stod uten penger, ressurser og samarbeidspartnere til å få utviklet og utgitt spillet de så gjerne ville at verden skulle få oppleve. Helt til Nintendo kom på banen og kjøpte opp rettighetene og sørget for at spillet ble en Wii U-eksklusiv. Nå var vel problemene løst? Nei.

Den originale planen var at spillet skulle kjøres på en egenutviklet spillmotor laget av Valhalla Games. Dette ble en alt for dyr kostnad, så de byttet over til den samme motoren som Darksiders-spillene kjørte på, men da samarbeidet med THQ falt i grus byttet de igjen motor, før de til slutt byttet over til en modifisert utgave av Unreal Engine 3 for Wii U. Hele fire forskjellige motorer har spillet vært gjennom.

Så der har dere det. Alle problemene spillet hadde gjennom utviklingen: Lang utviklingstid, mangel på penger og ressurser, og gått fra spillmotor til spillmotor. Og det merkes på sluttresultatet.

Vi har et spill som virkelig sliter med optimaliseringen. Vi snakker om input lag, bildeoppdatering som hopper opp og ned i takt med actionsekvensene, en stiv og upresis kontroll, et irriterende kamera, middelmådig grafikk, og en hinsides latterlig AI. Og selvsagt, en utrolig teit og kjedelig historie.

Devil's Third begynner med at en gruppe terrorister angriper en rekke satellitter som er i bane rundt jorden. Dette angrepet forårsaker en massiv elektromagnetisk puls som setter store deler av verden ut av spill. USA bestemmer seg derfor for å bekjempe ild med ild, og kontakter den russiske eks-terroristen, Ivan, som sitter dypt inne i et høysikkerhetsfengsel. Selv om Ivan er betegnet som en av verdens farligste terrorister så betyr det ikke at han lider noen nød. Han bruker dagene i cellen til å spille på trommer, trene, og han har en stor flatskjerm TV hvor han kan ha direktesamtaler med presidenten. Jepp, dette er hva vi har å gå på hva historien angår.

Devil's Third
Store åpne områder med masse fiender er det nok av...Fram med hagla.

Deretter blir du kastet fra den ene actionsekvensen til den andre. BAM! Her er det masse fiender du må bekjempe i nærkamp! BAM! Her er masse fiender du må skyte! BAM! Her er en biljakt! BAM! Her skal du stå og forsvare deg mot en endeløs strøm av fiender mens noen bruker latterlig lang tid på å få åpnet en dør! BAM!

For å si det enkelt. Alt som har vært med i et actionspill, både gode og dårlige, er på en eller annen måte dyttet inn i Devil's Third, og det fungerer ytterst sjeldent.

Det aller største problemet jeg hadde med spillet, var AIen. Både lagkameratene og fiendene i spillet har IQen til et gresskar, og det gjelder også bossene. Fiendene er i fleste tilfeller så dumme at de vil løpe rett inn i skuddene dine, enten du sikter eller ei, og i enkelte situasjoner var det faktisk fult mulig for meg å løpe inn i en hel gruppe av dem og gjøre kort prosess uten at de i det hele tatt gjorde stort for å skade meg. Gjennom hele den første bosskampen er det nok at du sitter på samme sted og skyter mellom angrepene hans, fordi han selv står på nøyaktig samme sted...

Bosskampene senere i spillet blir noe mer intense og vanskeligere (et kjennetegn fra Ninja Gaiden), og jeg ble til tider meget frustrert over enkelte av kampene, mest fordi at det endte opp med å være kontrollen og kameraet som var min verste fiender, og ikke selve bossen.

Det er alltid trist når jeg ender opp med å spille slike spill. Spesielt når jeg vet at utviklerne kan bedre. Dette er samme fyren som skapte de nye Ninja Gaiden-spillene, for pokker! Et skikkelig actionspill burde jo absolutt være hans forte! Selv sier han at Devil's Third kommer til å være et friskt pust for bransjen, men jeg kan virkelig ikke se hvordan. Har den lange utviklingen gått til hodet på ham?

Først trodde jeg at jeg kanskje misforstod spillet. At dette kom til å være et spill som er så dårlig at det blir bra. At det skulle gi meg en Deadly Premonition-aktig aha-opplevelse og briljere så godt på noe at alt det elendige ble irrelevant. Slik er det ikke, og Devil's Third er hva det er. Et dårlig spill.

Devil's Third
Et av spillets lyspunkter. *Kremt*

Joda, det var enkelte lyspunkter i spillet hvor jeg opplevde å ha det litt gøy med å kutte opp fiender og mose skaller. Og av og til kan jeg få fornemmelsen av at dette kunne blitt et bra spill, hadde det bare ikke vært gjennom alle hindringene og problemene under utviklingen.

Flerspillerdelen er et potensielt lyspunkt i spillet, hvor du faktisk kan få en utfordring fra de andre spillerne fremfor AIen. Jeg fikk ikke testet flerspilleren så mye ettersom det var faste tidspunkter hvor serverne var oppe, men av det lille jeg fikk testet var det absolutt potensial til å ha det litt moro. Om ikke kun for å dele frustrasjonene med andre spillere.

Devil's Third har forandret seg mye fra da det først ble annonsert. Tar man en titt på tidligere trailere og bilder så ser vi at de har byttet ut hovedpersonen, og at det på et tidligere punkt var snakk om å ha med en kvinnelig hovedperson også. Faktisk vil jeg si at den tidligere versjonen av spillet ser bedre ut. Det overrasker meg faktisk litt at Nintendo ville gå med på å sponse utviklingen av dette spillet. Var de virkelig så desperate etter en litt mer «voksen» tittel til Wii U?

Devil's Third er virkelig ikke actionspillet Wii U trenger eller fortjener. Det er et spill plaget og hjemsøkt av sin fortid, og det er ikke noe som vil bedre seg med det første. Det er faktisk nesten på nivå med Sonic Boom: Rise of Lyric. Nesten.

04 Gamereactor Norge
4 / 10
+
Av og til dukker det opp situasjoner du kommer til å le av, bare at du ler av spillet, ikke med det.
-
Grafikken, animasjonene, klønete kontroll, uinteressante miljøer, forferdelig AI, dårlig optimalisering, umotiverende historie.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

Devil's ThirdScore

Devil's Third

ANMELDELSE. Skrevet av David Selnes

Etter seks år med en veldig turbulent utviklingsprosess er Valhalla Games klare til å slippe løs djevelen på Wii U. Vi har satt karakter...

Stopper onlinespilling i Devil's Third

Stopper onlinespilling i Devil's Third

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Valhalla Studios' beinharde actionspill Devil's Third hadde ingen enkel start. Kritikerne slaktet spillet og spillskaperen (Tomonobu Itagaki) slaktet kritikerne, men...

Itagaki i varemerketrøbbel

Itagaki i varemerketrøbbel

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Skaperen av Ninja Gaiden og Dead or Alive, Tomonobu Itagaki, er nå i trøbbel med sitt utviklerstudio Valhalla Games. Det viser seg nemlig at filmstudioet Valhalla Motion...



Loading next content


Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.