Destiny: House of Wolves Forspill - Gamereactor
Norsk
Gamereactor
forspill
Destiny

Destiny: House of Wolves

Vi tok turen til Bungie i Seattle, for å finne ut om den nye House of Wolves-utvidelsen til Destiny har noe for seg. Svaret var ja, det har den. Definitivt...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Det er ikke hver dag Gamereactor blir invitert til USA for å se på en DLC-pakke, men så er ikke spill flest så store som Destiny heller. Bungie og Activisions gigant er faktisk det mest påkostede spillet gjennom tidene, med utviklings- og markedsføringskostnader hele $500 millioner (godt over 3,5 milliarder kroner).

I tråd med dette er ikke utvidelsene de vanlige små pakkene med et par-tre nye flerspillerkart og noen nye våpen. I stedet minner de om pakkene vi vanligvis får når online rollespill blir bygget ut. I den neste utvidelsen, som bærer navnet House of Wolves, får vi nemlig et helt nytt område å utforske ved The Reef, ved siden av to saftige, nye spillmoduser kalt Prison of Elders og Trials of Osiris. Deretter strøs nye flerspillerkart og våpen på toppen.

Den største bekymringen fansen har hatt siden annonseringen av House of Wolves, har vært mangelen på et nytt raid. Dette er derfor det første Bungie tar opp. De forklarer at House of Wolves er ment å fungere som et alternativ i samme gate som raids, og det er hovedsakelig Trials of Osiris som fyller denne rollen. Det er en PvP-modus (player vs. player) som er ment å bli spilt etter at historiedelen til House of Wolves er avsluttet. Trials of Osiris-utfordringene vil kjøre hver helg, men for å kunne være med, trenger du noe som heter Trials Passage. Dette er en slags amulett du sikrer deg ved å fullføre oppdrag i det nye feltet ved The Reef.

Straks du har denne amuletten bør du definitivt teste ut Trials of Osiris, da det vanker flotte premier hvis du gjør det bra. Vinner du syv av de ni rundene kan du se frem til å kjøpe ukens våpen, mens fem seiere gir deg rett til å handle ukens rustning. Jo bedre du og laget ditt spiller, desto bedre blir premiene. Klarer dere kunststykket å vinne åtte runder tildeles deres Legendary-utstyr, på toppen av alle bonusene for å ha kommet dere så langt.

DestinyDestiny

Opplegget er basert på klassisk eliminering der man spiller tre mot tre. Hvis du dør er du permanent ute av dansen så det er viktigere her enn noensinne å hjelpe venner opp på bena igjen (revive) hvis de har blitt slått i bakken. Å gå løs på oppgaven på egenhånd i Rambo-stil, er sjelden en god strategi. Hvis du møter et koordinert lag betyr dette den sikre død for både deg og vennene dine, og da er moroa fort over. Taper laget ditt tre kamper er nemlig amuletten brukt opp, og du må skaffe deg en ny for å prøve på nytt. Som en vri spilles alltid Trials of Osiris-matchene på samme bane hver helg, slik at opplevelsen både blir rettferdig og belønnende for de som tar seg tid til å lære kartet å kjenne.

Det hjelper naturligvis at kartene i seg selv er godt designet, og som en bonus skal alle Crucible-kartene fra den forrige utvidelsen, The Dark Below, legges til i spillelister for alle straks House of Wolves er ute. Dette for å oppfordre folk til å spille mer Crucible-matcher, samtidig som de tester ut de nye kartene House of Wolves har med seg i sekken sin. Det er snakk om fire ulike kart, Thieve's Den, Black Shield, Widows Court og Time Keeper, men det siste av dem er forbeholdt Playstation-versjonene (PS3 og PS4) av spillet. Du kan lese mer om hvert enkelt av dem i våre inntrykk fra de nye Destiny-kartene.

Ved siden av Trials of Osiris, og de nye kartene, har Bungie også lagt til en Horde-lignende modus kalt Prison of Elders. Der kjemper man mot stadig større bølger av fiender før man møter en enorm boss. Før vi fikk forsøke oss på dette ble vi imidlertid kastet ut i det nye Strike-oppdraget The Shadow Thief. Jeg ble plassert sammen med en journalist som aldri hadde rørt Destiny før, samt en betydelig mer erfaren spiller enn begge oss andre. Veteranen inntok derfor fort rollen som den uoffisielle lederen av jaktlaget vårt, før vi startet reisen inn i en diger grotte på jakt etter loot og andre skatter.

Med jevne mellomrom ble evnene våre satt på prøve mot bosser, som for det meste var inspirert av egyptisk mytologi. Bungie oppga ikke noen spesiell grunn til dette, men de bekreftet at våre inntrykk stemte. Ikke desto mindre klarte vi oss helt greit, frem til vi møtte The Wolf Walker. Han var en tøff nøtt å knekke, men vi mistet ikke hodet av den grunn. Årsaken var nok at han ikke egentlig føltes som noen ny fiende, men heller en til av samme sort man har møtt i Destiny flere ganger tidligere.

DestinyDestiny

Da The Wolf Walker var beseiret var det endelig klart for Prison of Elders og vi skjønte fort hvorfor dette var spart til slutten. Her stod nemlig utfordringene i kø, og man var nødt til å holde konsentrasjonen oppe hele tiden. Bølge etter bølge med fiender veltet mot oss. De ble stadig større og sterkere, men det samme kan sies om belønningene etter hver økt. Det var hektisk og intenst, og ved flere anledninger klarte vi bare såvidt å komme oss helskinnet gjennom til neste runde.

Det er kanskje ikke et veldig original opplegg, men det funker til tusen. Dessuten er alt nøye planlagt og godt designet. Kartene har ingen åpenbare gjemmesteder man kan bruke for å lure seg unna, og god kommunikasjon er derfor essensielt for å lykkes. Til syvende og siste er Prison of Elders sinnssykt underholdende, og dét er jo faktisk det viktigste.

Konklusjonen er at House of Wolves ga mersmak, selv om jeg nesten ikke fikk tid til å besøke det nye området ved The Reef (asteroidebeltet mellom Mars og Jupiter). Det jeg fikk se virket imidlertid lovende, og feltet så ut til å være mist like godt designet som de øvrige områdene i spillet. Før jeg besøkte Bungie i USA hadde interessen min for Destiny dalt betraktelig, men nå ser jeg frem til å beskytte solsystemet vårt igjen. Nå ser jeg frem til House of Wolves-lanseringen den 19. mai...

DestinyDestiny
DestinyDestiny

Relaterte tekster

Destiny: Rise of IronScore

Destiny: Rise of Iron

ANMELDELSE. Skrevet av Kim Orremark

I løpet av de siste to årene har Destiny utviklet seg til å bli en bauta i bransjen. Med den nyeste utvidelsen står imidlertid spillet på stedet hvil...

Destiny: The Taken KingScore

Destiny: The Taken King

ANMELDELSE. Skrevet av Andreas Bjørnbekk

Ett år har gått, men Bungie er på ingen måte ferdig med Destiny. Vi har sett på The Taken King-utvidelsen, som starter Year 2 med en masse forbedringer...

Store Destiny-endringer annonsert

Store Destiny-endringer annonsert

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Bungie annonserte for noen uker siden Age of Triumph-eventen, og bruker tiden frem mot lansering til å fortelle om de utallige endringene som kommer med den. I går kunne...



Loading next content


Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.