Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Deathspank

Deathspank

Hvordan går det når Monkey Island-skaperen lager rollespill? Jo, det blir et latterlig morsomt actioneventyr med bøttevis av minneverdige øyeblikk og replikker. Men det er ikke for alle. Bare nesten.

Ron Gilbert oppfant kanskje ikke spillhumoren, og eventyrsjangeren eksisterte i mange år før han kom på banen, men med spill som Maniac Mansion, Day of the Tentacle og ikke minst de to første Monkey Island-spillene under beltet, er det ingen tvil om at han skal ha mye av æren for pek-og-klikk-spillenes storhetstid på midten av 90-tallet.

Etter suksessen med Monkey Island-spillene trakk han seg tilbake for å jobbe som konsulent for andre spillprosjekter, og med unntak av hans fantastisk morsomme blogg er det ikke mye vi har hørt fra den kanten de siste årene. Det vil si, frem til nå. Deathspank er Gilberts tilbakekomst som sjefsdesigner, og som sin gamle lærling Tim Schafer har han lagt eventyrsjangeren bak seg for å lage et actionspill. Og det er heldigvis fantastisk morsomt.

Møt Deathspank, en klisjéhelt av dimensjoner, som har dedikert hele sitt liv til å jakte på en mystisk gjenstand som kun går under navnet The Artifact. Hvorfor den er så ettertraktet er det ingen som aner, men interessant er den åkke som. På veien støter han stadig vekk på merkelige personligheter som alle trenger hjelp med forskjellige sinnssvake oppgaver, som å renske sumpen for sump-esler for å bygge golfbane, fikse riktig taco til en gammel smed og bokstavelig talt banke dritten ut av demoner for å bruke dem som gjødsel.

Om man er kynisk, kan man si at de fleste oppgavene man får utdelt i praksis utspiller seg nøyaktig som de man finner i spill som World of Warcraft eller Diablo. Åtte sump-esler skal finnes og drepes (selv om det er mange flere der), taco-oppdraget er så og si et standard henteoppdrag, dritten bankes ut av demonene ved å slå på dem med en spesiell hammer, men i bunn og grunn står man bare og hamrer løs på dem som man ville gjort med et vanlig våpen uansett. Deathspank er et spill i Diablo-gata, og spillbarheten følger sjangeren ganske slavisk. Det vil si, med ett unntak: En rekke oppdrag krever at man kombinerer gjenstander med hverandre for å løse gåter, eller at man må "tenke litt utenfor boksen" for å klare å gjennomføre visse oppdrag. Det er en briljant måte å skille seg ut fra sine sjangerfrender, og det tillater eventyr-guruen Ron Gilbert å få utfolde seg helt fritt i sitt rette element.

Det andre som skiller Deathspank fra hopen er den gjennomgående useriøse og selvironiske tonen. Mens jeg gladelig klikker meg forbi hver eneste oppdragsgivers generiske monolog i andre rollespill, er disse virkelige høydepunkt her. Kombinasjonen av skarpe kommentarer, helt hinsides oppdrag og et enormt antall svaralternativer som går helt på siden av oppdragsbeskrivelsene gjør at jeg foretrekker å lese meg gjennom all teksten før jeg nok en gang setter ut for å gjøre den absurde verdenen til et tryggere sted å ferdes i. Tekstmessig er Deathspank et spill i særklasse.

Visuelt er det en mer blandet opplevelse. Det isometriske synsperspektivet hvor man ser handlingen skrått ovenfra er kombinert med 3D-figurer og 2D-kulisser, noe som får det til å virke som at Deathspank løper rundt i en utbrettsbok for barn - en fornøyelig effekt man aldri blir lei av. At skjermen ofte kan fylles med så mange motstandere og litt glorete spesialeffekter at man totalt mister oversikten er derimot ikke like morsomt. Å lære seg å blokkere angrep blir etter hvert helt nødvendig, og når neongrønne giftskyer omgir et tredvetalls minifigurer som alle angriper i forskjellig tempo, skjer det titt og ofte at man må bite i støvet uten å føle at det er helt rettferdig.

Men kampene er for all del underholdende når de fungerer som de skal. Man har til en hver tid opptil fire våpen tilgjengelig, og hvert våpen får tildelt en av de fire knappene på kontrolleren. Det finnes et imponerende antall forskjellige våpen i spillet - nesten alle med hver sin vittige beskrivelse - og selv om spillet absolutt burde inneholdt en funksjon som lot en sammenligne de man plukker opp med de man har utstyrt seg med, bruker man overraskende lite tid på å sortere utstyret. En høyst velkommen funksjon som automatisk tar i bruk den kraftigste rustningen gjør også sitt for å gjøre dette relativt smertefritt. Ved å dælje løs på fiendene bygger man opp et Justice-meter, som gjør det mulig å igangsette spesialangrep som er forskjellige fra våpen til våpen. Hvor strategisk man er i bruken av disse kan utgjøre forskjellen på storslått seier og sviende nederlag.

En annen svært så tidsbesparende funksjon som er lagt inn i spillet er de mange utedoene som er utplassert på kartet. Disse fungerer som både sjekkpunkter og teleporteringsstasjoner, noe som gjør det totalt smertefritt å få utdelt oppdrag som utspilles på andre siden av det etter hvert enorme kartet. Alle spill burde hatt utedoer.

Det er dessverre litt for tydelig at utvikler Hothead Games ikke er særlig erfarne med utvikling av spill i actionrollespillsjangeren. På ett tidspunkt endte jeg opp midt inne i en hule uten mer mat eller eliksirer, og hvor fiendene bak meg hadde blitt vekket til live igjen. Ettersom utedoene ikke lar deg teleportere fra inne i huler, ble jeg stående fast uten å kunne løpe verken frem eller tilbake. Resultatet var å måtte starte hele spillet på nytt. Jeg skal innrømme at jeg ble litt snurt akkurat da.

Men alt i alt er Deathspank et særdeles underholdende actioneventyr med et antall sideoppdrag som overgår så å si alt annet av nedlastbare spill. Om du ikke har spilt lignende spill tidligere er det godt mulig du vil finne noen av oppdragene en smule monotone, og for de som ikke er særlig opptatt av humor i spill finnes det nok bedre alternativer. Men for meg er dette helt ypperlig. Fantastisk dialog, et vell av gode ideer og metahumor i bøttevis gjør dette til et spill som skiller seg positivt ut fra alt annet der ute. Løp og, vel, last ned.

Grunnet dårlig tid ble det ikke anledning til å teste ut spillets samarbeidsdel. Vi kommer tilbake med en blogg om denne delen på et senere tidspunkt.

DeathspankDeathspankDeathspankDeathspank
      7 / 10