Dead Rising 2: Off the Record

Dead Rising 2: Off the Record

Capcoms beste zombieslakter, Frank West er endelig tilbake, og det i et gammelt eventyr. Jonas har satt karakter...

Jeg er omringet av zombier. Ikke bare noen få heller. 200 zombier. En skulle anta at jeg kun har sekunder igjen å leve. Her skal man vanligvis bryte sammen og begynne å gråte, men det er ikke den fila Frank West kjører i. Nei, istedenfor smetter han inn på dametoalettet, bytter om til en bluse, plukker frem et spikerbelagt balltre og går siden løs på det vandrende dødkjøttet.

Jeg kunne fylt hele anmeldelsen med å forklare hvor utrolig glad jeg er for at Frank West er tilbake igjen. Han er tross alt mister Dead Rising, og ingen kan krøste en zombieskalle med samme råbarske finesse, og ingen nedlegger damer like elegant. I voyeuristisk ånd og med kamera i hånd runder han av det hele med sitt alltid like kyndige øye for vold, skandale og erotikk.

Problemet er at jeg får voldsomme dejá vu-vibber hele tiden. Har jeg ikke gjort dette før? Jo, det har jeg faktisk. Dead Rising 2: Off the Record er samme spill som Dead Rising 2, bare med ny hovedperson og noen tillegg. Det finnes noen store forskjeller, men det er ikke alle jeg har lyst til å avsløre her. Ett eksempel er at Chuck Greenes intro på motorsykkel har blitt byttet ut med noe som passer Frank West mye bedre, nemlig fribryting. Her får man sjansen til å gå skikkelig løs på zombier, og det føles langt mer som et freakshow enn Greenes eskapader.

Dead Rising 2: Off the Record

Noe som merkes gjennom hele spillet, er at Capcom Vancouver (tidligere Blue Castle) og japanske Capcom selv ser på Frank West som et større ikon, et ikon som gir dem større kreativ frihet. De har våget å lage den zombie-slakteren som alle egentlig vil ha. Mer humor, mer galskap og et lavere krav til historiefortelling. Og allerede kort tid etter den nevnte wrestling-kampen får vi tilbake Franks varemerke (nei, ikke potetnesen), kameraet.

Med ett blir det interessant å få vite hvorfor zombier er i ferd med å ta over Fortune City, og man setter igang med å avsløre en stor konspirasjon. Det er likevel morsomst å benytte kameraet til å forsøke å knipse spesielt voldsomme scener eller en uvanlig stor mengde zombier. Dette er enklest i det nye Uranus Zone, et fornøyelsesområde i amerikansk 50-tallsstil hvor slike hendelser står i kø for å gi deg fantastiske poengrekorder med kameraet.

Faktum er at ikke engang Frank West kan få meg til å oppleve dette som noe annet enn melking av en populær serie. Off the Record føles som en utvidelse mer enn et eget spill, og man har ikke tatt seg bryet med å forbedre bristene som tross alt fantes i Dead Rising 2. Når man må spille lange strekninger om igjen på grunn av den lange avstanden mellom lagringspunktene, må jeg holde meg fra å le.

Dead Rising 2: Off the Record

Man slipper ikke engang unna Chuck Greenes irriterende datter. Eller...det gjør man, men det samme elementet er tilstede, for Frankie blir infisert og må jakte på Zombrex som han er nødt til å ta til faste tider. Dette blir et minus i mine øyne, og ikke et element som tilfører noe - snarere tvert imot.

Det er ikke nok å slippe det som et separat spill. Jeg vet hva som skal skje, og etter å ha spilt gjennom Dead Rising 2 flere ganger, kan jeg snakke med i mye av den identiske dialogen. Det virker som om Capcom angret etter toeren, og nå har de laget det spillet de, innerst inne, ønsket at dette opprinnelig skulle være.

Dead Rising 2 føltes litt gammelt da det kom ut ifjor. Grafikken var primitiv, spillmekanikken likeså. Grunnen til at jeg likevel spilte, og elsket det, var den fundamentale underholdningsverdien i å få drepe en bråte zombier på en så fantasifull måte som mulig. Når det forventes at jeg skal gjøre alt på nytt i Dead Rising 2: Off the Record, blir selv en tilhenger som meg irritert.

Dead Rising 2: Off the Record

Den primitive grafikken, den stivbeinte spillmekanikken, og mangelen på andre nyheter enn at de har hentet en funksjon fra den første spillet - det provoserer meg, helt enkelt. Som nedlastbart hadde dette vært en interessant og underholdende pakke som jeg kunne anbefalt. Som separat spill (dog til redusert pris), er det kun hardcore-fans av serien som har grunn til å kjøpe dette.

Mange mente Chuck Green var en tørrpinne, men det er først når man får tilbake Frank at man innser hvor tørr han egentlig var. Men det hjelper ikke. Visst er Off the Record på flere måter det spillet jeg ønsker Dead Rising 2 hadde vært, men å utforske samme verden igjen med alle de verste bristene intakte og grafikk som var foreldet allerede for ett år siden får meg til å tenke at Capcom burde ha investert tid og ressurser på noe bedre. Som Dead Rising 3. Og da selvfølgelig med Frank West i hovedrollen.

6 / 10
+
Frank West er tilbake, enorme mengder zombier å drepe, herlig humor.