Norsk
Gamereactor
forspill
Dead Island: Riptide

Dead Island: Riptide

Gamereactor dro til London for å møte Techland, Deep Silver og en haug med zombier. Vi fikk også prøve Dead Island: Riptide...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Kombinasjonen av udøde og paraplydrinker viste seg å være en god oppskrift da Techland serverte Dead Island for litt over ett år siden. Selv om spillet hadde noen feil i form av klønete nærkamper og tvilsomme våpenegenskaper, så druknet problemene i en fantastisk samarbeidsmodus og massevis av loot. Dead Island ble en suksess, og før noen rakk å si råtten hjerne ble Dead Island: Riptide annonsert.

Da Techland viste fra sitt nye spill i på et hotelltak i London, så måtte vi først adressere elefanten i rommet: Hvorfor ble det ikke Dead Island 2? Svaret vi fikk var at fansen ville ha mer - og det litt brennkvikt - og det var ikke tid til å lage en fullblods toer. Jeg hørte også noen andre få til svar at det vil ta litt tid å finne ut hvor historien skal fortsette etter det første spillet.

Dead Island: Riptide
Nærkamper, trange områder og mye zombiegørr: Riptide gjør seg fortjent til sin 18-årsgrense.

Selvfølgelig er sannheten at det handler om kroner og øre, og at de må holde merkevaren varm. Dette har vi sett i titler som Assassin's Creed: Brotherhood og Fallout: New Vegas, to spill som også nevnes av Techland. En skikkelig oppfølger eller ikke, jeg var uansett spent på å få mer Dead Island. Det er også interessant at det vil bli mulig å importere figuren din fra originalspillet - komplett med den levelen og egenskaper du forlot den med. Styrken til Riptides zombier vil likevel tilpasse seg dette, og de benytter den samme relative vanskelighetsgraden som i enerens samarbeidsmodus.

Dette er en annonse:

Produsenten på spillet, Sebastian Reichert, starter oppdraget Under the Jungle, og lar to kollegaer demonstrere samarbeidsmodusen. Dead Island: Riptide utspiller seg i en oversvømt versjon av forgjengerens spillverden, og akkurat dette oppdraget foregår i en rasert kirke som har blitt en base for overlevende. Under ruinene finnes det en oversvømt tunnel som må tømmes for vann før de kan avansere. Problemet er bare at denne jobben tiltrekker seg zombier.

Når det starter gjelder det å barrikadere alle åpninger før horden med zombier angriper (hei til Call of Duty), og spillerne legger ut hjemmelagde minefeller som virkelig ser hjemmelagde ut - Techland poengterer nytteverdien til gaffateip, og jeg må nikke anerkjennende. Noen bemanner et fastmontert maskingevær, og så ankommer zombiene. Nå skal fortet holdes mens en måler viser at vannet synker i takt med at oppdraget forløper.

Dead Island: Riptide
Sebastian Reichert er kreativ sjef på Dead Island: Riptide. Han er fornøyd med oversvømmelsestemaet i spillet, men skuffet over at det ikke kan slippes i Tyskland.

Det fyres av i øst og vest, og eksplosive tønner kastes mot zombiemøljer før de sprenges av velplasserte kuler. De mange nærkampene fra det første spillet er også til stede. Økser, macheter, balltre, hammere og andre ting svinges konstant, og et spark i skrittet er fortsatt effektivt for å vinne litt tid. Zombiene kommer farlig nærme vår helt, melee-angrep deles ut, kollegaer skriker og må reddes. Som om ikke dette var nok begynner det i tillegg å regne.

Dette er en annonse:

Techland forteller at værsystemet er både regissert og dynamisk. I oppdraget Under the Jungle kommer regnet hver gang man når et visst punkt, men når vi utforsker øya Palanai skal værforandringene skje slik de ville gjort på et virkelig sted av denne typen.

Ifølge Techland skal mange spillere ha klaget på at det ikke hjalp med hodeskudd tidligere, så dette har de tatt tak i. Dette er visst bare én av mange små ting som har blitt forbedret, og vi kan dermed se frem til et smartere minikart, nye fiender, en motorsagdrevet robåt og opplysning om at en av dine venner er i fare.

Dead Island: RiptideDead Island: Riptide
Dead Island: RiptideDead Island: Riptide

Oppdraget er i ferd med å nå klimaks. Såkalte Walkers med level 22 angriper fra alle kanter, en Grenadier får smake et sverd, og rett etter en morsom feil hvor Techland-spilleren uheldigvis dreper sin kollega med et spydkast er oppdraget ferdig.

Studioet innrømmer fadesen med spydkastet, og benytter anledningen til å fortelle om alle mulige scenarier som kan dukke opp i flerspilleren. Det har skjedd uforutsette ting også under utviklingen, og ifølge Techland kan den morsomste feilen tilskrives fysikkmotoren: En zombie snublet i en rot, falt sakte mot bakken og knuste sin egen skalle.

Stort sett føles Dead Island: Riptide som et mer intenst spill enn forgjengeren, men mest av alt er det finpusset. Større og mindre feil fra Dead Island er slepet vekk. Vi trenger likevel å se flere brett og få et bedre bilde av den nye ferieøya, før vi kan si så mye mer om hvordan sluttproduktet blir. Foreløpig virker det i hvert fall lovende.

Dead Island: RiptideDead Island: RiptideDead Island: RiptideDead Island: Riptide

Relaterte tekster

Dead Island: RiptideScore

Dead Island: Riptide

ANMELDELSE. Skrevet av Adrian Berg

Oppfølgeren til Dead Island fører historien videre, nå med enda flere udøde. Adrian har slaktet seg gjennom dem og satt karakter.

9
Vinn fet Dead Island: Riptide-pakke

Vinn fet Dead Island: Riptide-pakke

NYHET. Skrevet av Redaksjonen

Har du lyst til å vinne Dead Island: Riptide til Playstation 3, pluss DLC-koder og en Collector's Edition-statuett? Da bør du delta i ukens fredagskonkurranse.

2
Dead Island: Riptide

Dead Island: Riptide

FORSPILL. Skrevet av Jonas Mäki - GR SE

Oversvømmelse, brennende sol, sand i skoene og zombier. Vi har forhåndstestet Techlands ferieparadis, og det virker ganske lovende...

Techland vil ikke lage spill til Wii U

Techland vil ikke lage spill til Wii U

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Dette er en sorgens dag for alle som hadde sett frem til å få spille Dead Island eller Call of Juarez på Wii U. Dette kommer nemlig ikke til å skje i overskuelig fremtid...

1
Dead Island: Riptide-intervju

Dead Island: Riptide-intervju

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

Vår svenske kollega Mathias Holmberg slo av en prat med Alex Toplanksy fra Deep Silver, for å få en oppdatering på det sol- og zombiefylte actionspillet Dead Island: Riptide.



Loading next content