Dance Central 3

Dance Central 3

Dance Central er tilbake med seriens klart beste spill så langt. Vi har inntatt parketten og satt karakter på Dance Central 3...

For to år siden endret Dance Central vår oppfatning av dansespill. Dance Dance Revolution hadde vist at det fantes et stor marked for disse, særlig i Asia, men satt opp mot store og presise arcade-maskiner kunne ikke de tynne plastmattene måle seg.

Ubisofts Just Dance brukte Wii for å vise veien mot en helt ny frihet i dansen. Her benyttet du en Wii-mote mens du viftet og danset deg til seier. Det funket til festlige lag, men det var fortsatt noe som manglet. Det var mulig å bli revet med og danse som besatt, men med tanke på at dommerne kun baserte seg på hvordan du svingte din Wii-mote, så ble det aldri danse for andre en casual-spilleren.

Dance Central 3

Men med Microsofts bevegelsesfølsomme kamera Kinect, Xbox 360, og Dance Central ble det slutt på slinger i valsen. Konkurransen hadde blitt vesentlig hevet, ekte koreografer ble hyret for å lage trinnene, og musikken var god.

Likevel var det primært pressen som gledet seg over spillet og den nye graden av presisjon i sjangeren, for det manglet et veldig viktig element: Flerspiller. Med Dance Central 2 fikk to spillere endelig mulighet til å danse samtidig, og dermed var grunnlaget for konkurranse mellom de to store dansespillene på plass. Dance Central 3 tar dansen noen trinn videre, og satser i større grad på god feststemning. Bare utvalget av sanger er fantastisk.

Tidsmaskinen tar oss med på en reise som fokuserer på de tre tiårene 70-, 80-, og 90-tallet, men det er også gjort plass for noen av dagens hitlåter. Klassikeren YMCA kan sikkert samle familien på tvers av aldre, I Will Survive og Backstreet Boys' Everybody (Backstreet's Back) - inkludert zombiebevegelser og herlige poseringer - sørger nok for at selv de minst erfarne spillerne vil få lyst til å prøve seg på gulvet.

Spillet har også fått en ny vanskelighetsgrad, så i tillegg til de tre vanlige (Beginner, Normal og Hard) kan man nå velge Easy. Den fjerner kravet til hyppig bruk av beina, og lar spilleren konsentrere seg hovedsaklig om å få til fete moves med overkroppen. Med andre ord: Dance Central gjør alt det kan for å by opp helt ferske spillere.

Dance Central 3

For erfarne spillere finnes det mange solide tilføyelser. Hvis du eier de gamle Dance Central-spillene, så trenger du ikke å bekymre deg for ripete skiver etter festen. Dance Central 3 lar deg importere alle dine gamle sanger (også de du har lastet ned), og dermed er det nok med én disk til alt. Sangene er markert slik at du enkelt kan se hvor de opprinnelig stammer fra. Smart.

Dance Central 3

I stedet for å nøye seg med to spillere mot hverandre, kan man nå spille opptil åtte spillere i en slags party-battle. Du kan også velge en samarbeidsmodus som øker antall spillere til hele 16. Det er med andre ord ingen grunn til å være veggpryd. Jeg har dessverre ingen fest for hånden, så jeg banker på hos naboen for å invitere henne - som er en dansespill-fan - over på en runde dance-battle.

Hennes første kommentar er at det finnes mange nye figurer, men noen av hennes favoritter er enten borte eller må åpnes ved å spille. Til gjengjeld finnes det nok av muligheter for å kle figurene etter eget ønske. Etter å ha valgt våre respektive lag, og selvfølgelig disset hverandre, så er kampen i gang. Det er jevnt. Når vi begge har rundet millionen og sangen er over, ligger hun et hestehode foran, men så skjer det noe: Spillet ber oss posere i et hav av blitz, og for hver stilling vi klarer stiger poengsummene. På denne måten vinner jeg på overtid. Dette er en nyvinning etter min smak.

Etter fire timers dansing har vi hatt nok av muligheter til å nyte Dance Central 3s virkelig vellagde dansetrinn. Selv om vi har hygget oss med den nye Easy-modusen, så er vi så garvede DC-fans at vi må teste ut dansen på Hard. Her er kravene så høye at undertegnede ikke kunne annet enn å le mens poengtelleren sto stille. En av de andre i konkurransen vant denne runden.

Det er kort sagt noe for enhver, både når det gjelder smak og ferdigheter. Moderne poplåter som Boyfriend, Mr. Saxobeat, Stronger og Ushers Scream (med skremmende lik koreografi) gjør pakken komplett.

Dance Central 3 er det beste Dance Central til dags dato. Det er riktignok ikke en revolusjon, men hvis du er en nybegynner eller fan av spillene så er dette et selvfølgelig valg.

8 / 10
+