Det startet som et Kinect-spill og endte opp som et vakkert, men lite underholdene (og quick time-fyllt) actionspill til Xbox One. De aller fleste var enige om at Ryse ikke var verdt å bruke hverken tid eller penger på, til utvikler Cryteks (mest kjent for Crysis-serien) store fortvilelse.
De hadde nemlig investert store summer i utviklingen av spillet, og nå har det vist seg at hverken Ryse eller free-to-play-satsningen deres har høstet fruktene de hadde sett for seg på forhånd.
Faktisk hevder ryktene i bransjen at det tyske selskapet står ved konkursens rand dersom de ikke gjennomgår endringer snarest. Videre sies det at de 800 ansatte i Cryteks ulike studioer ikke har fått utbetalt lønn den siste måneden, og at mange av dem derfor har begynt å se etter en ny arbeidsgiver.
Med tanke på selskapets størrelse har Crytek rom for nedskjæringer, men et slikt trekk vil trolig påvikre utviklingen av kommende spill som Homefront: The Revolution og Arena of Fate.
Vi skal følge utviklingen videre. Én løsning kan være et oppkjøp av World of Tanks-utvikleren Wargaming, som allerede skal ha vist interesse for å sikre seg Crysis-studioet.