Blog
Star Wars: The Clone Wars  - Anmeldelse

Star Wars: The Clone Wars - Anmeldelse

Skrevet av Tyranus den 23 august 2010 klokken 17:25

Note: Google Chrome har fått influensa i dag så jeg får ikke brukt stavekontroll, så du finner mange grammatikkfeil i teksten. Beklager det.

Jeg har i årevis vært en hardbarka Star Wars fan, da jeg først så The Phantom Menace våren år 2000 har The Froce strømmet gjennom tankene mine hver eneste gang jeg har sett en av de seks mesterverkene. Helt siden A New Hope kom i 1977 har alle har en gang i livet sitt blitt blåst vekk av de fantastiske kampscenene og den ville fantasien, og serien har blitt regnet som stort sett de eneste sci-fi filmene som har appellert til de aller fleste, både nerder og ikke nerder, gamle, unge og de midt i mellom. Men i år 2008 fikk George Lucas og gjengen den supre ideen at de skulle lage en animasjons serie ut av det hele, som skulle fortelle hvordan det var mellom episode 2 og 3, også kjent som The Clone Wars. Denne serien var beregnet kun får de yngste Star Wars tilhengerne, og samme år slapp de også ut filmen med det smarte navnet 'Star Wars: The Clone Wars', og med et åpent sinn har jeg satt meg ned og sett på dette makkverket, eeeeeeh, denne filmen.

Filmen starter med som en helt normal Star Wars film, tittelen ruller opp på skjermen og den kjente melodien begynner og spille. Men melodien er forandret, og ikke på en god måte, langt ifra, de har til og med gått så langt og fjernet den klassiske teksten som ruller opp på skjermen og erstattet den med en chessy stemme som forteller forhistorien for deg. Tor de vi ikke kan lese?. Veldig bra førsteinntrykk må jeg si, men gjett hva! Det blir verre! Når du ser en Star Wars film forventer du et unikt plot som skal dra deg med å filmen og vise deg universets hemmeligheter, krefter og muligheter som den dag i dag er vitenskapelig umulig, dette er også kjent som science-fiction, og har vært hovedmålet for enhver film i serien som til i dag har kommet. Dette er ikke hva vi får servert i The Clone Wars. De klarte å komme opp med det dummeste og latterligste jeg noensinne har sett i en film som dette. Det som skjer her er at Jabba The Hut's sønn har blitt kidnappet, og det er opp til den snille republikken å redde han! Ja, du hørte riktig, den svære kladden Jabba har en sønn, en sønn vi riktignok aldri får høre et pip om i noen av filmene, men en sønn som kan få den lille gangsteren til å alliere seg med de slemme. Hvordan Jabba i det hele tatt har fått en unge en tanke jeg helst vil styre unna. Som om det ikke var nok har også Anakin Skywalker fått seg seg en lærling, som igjen vi ikke får høre et pip om i noen av de andre filmene.

Som du kanskje fikk med deg er historien helt på trynet dårlig, klisjéfylt, og er ikke i nærheten av kvaliteten til det vi er vandt til å Star Wars universet, men filmen er tross alt laget for de yngste younglingene, og de er jo ikke særlig engasjert angående et bra plot. Filmen er som sagt animert, og det er en de få punktene som får filmen til å sanke noen poeng. Men slapp av Pixar-fanboys, den er langt unna kvaliteten til filmer som Up og Toy Story, men animasjonene er allikevel fine og se på, og det har en del fine farger. Men er det noe man uten tvil legger merke til når man ser filmen, er hvor utrolig dårlig designet de fleste karakterene er. Kanseller Palpatine er stygg som juling, verken Anakin eller Obi Wan er i nærheten med å se ut som det de gjør i det virkelige liv, øynene til Yoda er store som hus, og jeg kan ikke huske forrige gang jeg så Count Dooku med nisseskjegg. Stort sett de eneste karakterene som ser bittelitt ut som det de skal forestille er Padmé Amidala, klone krigerne og droidene, resten ser ut som deformerte voksdukker.

Stemmene skuffet meg også, de eneste skuespillerne som faktisk spilte i de originale filmene og har gitt stemmen sin i denne filmen er Samuel L. Jackson (Mace Windu) og Christopher Lee (Count Dooku). Det er mulig det også er flere, men de to er stort sett de eneste du legger stort merke til som original stemme. Droidene høres relativt like ut, men disse stemmene kan ogs¨å lure deg siden dataprogrammer enkelt kan få hvilken som helst stemme til å høres ut som f. eks normale Battle Droids.

Men hvis man skal slutte å være en sur og pirkete Star Wars fanboy, og heller se på filmen som en animert sci-fi film siktet mot barn, så er den faktisk ganske overraskende underholderne til tider. Humoren ganske basic, mange one-liners som både får deg til å lette på smilet, og noen får deg til å le kraftig på grunn av hvor dumme de var. Kampscene er utrolig nok artige å se på, nok en gang er de ikke i nærheten av like gode som i de originale filmene, men de er allikevel milevis bedre enn de fleste av dagens barnefilmer, mye grunnet at denne filmene har laservåpen, romskip, dueller med lyssverd og ikke minst The Force. Utenom det jeg nettopp nevnte er kampscenene gode, det er Star Wars, så hva kan gå galt?

Det er også mye som vi kjenner igjen fra de andre filmene, både planeter, karakterer, kjøretøy, etc. Men også mange vi ikke har sett før nå, mens jeg så filmen fikk jeg øye på noen skip jeg aldri har sett i verken de eldre eller de nye filmene, og jeg klødde hodebunnen tørr i håp om å komme på hvor i alle dager jeg hadde sett det før, eller om jeg i det hele tatt hadde sett dem før i det hele tatt. Noen av karakterene som også spilte en stor rolle i filmen og overlevde til slutt får vi også aldri høre om igjen noengang, som for eksempel Jabbas sønn og Anakins lærling som jeg nevnte istad, men ikke minst en helt ny kvinnelig sith, som faktisk kunne blitt en viktig brikke i krigen mot republikken.

Da jeg var ferdig med å se The Clone Wars og begynte på denne anmeldelsen/rage-bloggen sto jeg mellom valget å vurdere den som en barnefilm basert på en verdenskjent filmserie, eller hardbarka fan av denne serien som kommer inn med et åpent sinn og tar imot det den får servert. Da jeg var ferdig kunne jeg ikke annet enn å velge sistnevnte.
Plotet er rett og slett bare teit, selve animasjonene er greie nok, men de kjente karakterene er helt ødelagte og nesten ikke til å kjenne igjen, kampscenene er høydepunktet av hele filmen, men det redder ikke filmen fra å bli vurdert som en flopp. Jeg kan skjønne at Georg Lucas ville lage en ny Star Wars film for å tjene en slant med penger igjen, og han tenkte at det ville være en perfekt mulighet til å gi barn en bedre introduksjon til denne fantastiske serien med å lage nettopp denne filmen bare for dem. Men det faktumet å i det hele tatt lage en animert barnefilm (og serie) av Star Wars er noe av det dummeste jeg har hørt. Selv var jeg liten tass på seks år da jeg for første gang fikk øye på Star Wars ved å se en av de ordentlige filmene, og selv om jeg ikke brydde meg så mye om historien, så var det bare så utrolig kult å se filmene. Jeg ble helt fascinert av lydene, skipene, de kreative skapningene, planetene og ikke minst lyssverd, og jeg gikk til og med ned i skogen like ved huset mitt for å finne den perfekte pinne, og late som jeg var en ekte jedi og bekjempet droider og Stormtroopers en etter en. Første gangen jeg så episode 6 for mange år siden jublet jeg av glede da opprørene sprengte den andre Death Star, og jeg felte en tåre da Luke sitter over Darth Vader og de får endelig møtt hverandre ansikt til ansikt for første og siste gang.

Dette er ting jeg veldig sjeldent gjør på grunn av en film, og jeg er ikke sikker på om barn i dag kan gjøre det samme etter å ha sett denne filmen. Kanskje de får feil inntrykk av Star Wars? Kanskje de finner ut at det ikke bare er tull, tøys og masse action, men heller mye, mye mer? Kanskje de syntes det blir for mye, eller kanskje de syntes det er greit, ikke vet jeg, men jeg fikk aldri samme følelse i kroppen da jeg så The Clone Wars som da jeg så de originale filmene. Sure, den hadde litt god action, men utenom det føltes rett og slett mer som en helt vanlig barnefilm pakket inn i Star Wars universet. Nei, jeg føler meg snytt, jeg kan ikke tro at George Lucas ga lov til å lage noe sånt som dette, det føles ikke som Star Wars i det hele tatt, og den eneste grunnen til at jeg så filmen var fordi, ja, nettopp fordi det var Star Wars, en serie jeg elsker med hele mitt hjerte, og en serie jeg rangerer som et mesterverk uten like.

Nei, George Lucas, jeg er dypt, dypt skuffet!

3/10