Norsk
Blog
Medal of Honor Beta -  Førsteinntrykk

Medal of Honor Beta - Førsteinntrykk

Skrevet av Tyranus den 6 juli 2010 klokken 03:50

Dette er en kort titt og mine tanker rundt Medal of Honor's lukkede beta

Det er mange som vet at jeg gleder meg noe enormt til dette spillet, og foreløpig er det blant mine topp 5 mest etterlengtede spill i år. Jeg ble da sendt rett til himmels da jeg fikk en kode til den lukkede multiplayer betaen til PS3 tidligere i dag av vår alles fantomena. Og nå har jeg altså sittet i noen timer og spilt livskiten ut av det.

Med en gang jeg hørte at det var skaperne av Battlefield serien, DICE, som skulle stå bak flerspillerdelen, fikk jeg blandede følelser. Jeg visste da med en gang at den kom til å bli bra, siden DICE er kongen av online FPS spill på PC, og de har aldri utgitt et dårlig Battlefield spill, verken på PC elller konsoll. Men da begynte jeg å tenke etter, og etter å ha sett gameplay på E3 messen, så var som de viste frem Bad Company 2.5.

Men da jeg fikk spille det for meg selv, skiftet jeg straks mening. Dette føltes ikke som Bad Company. Joda, kontrollene er ganske like, de bruker samme grafikkmotor, og animasjonen når du lader om en RPG er så og si identisk, men overall gameplay var ganske så annerledes. På denne betaen får man spille på to kart, en som tar plass i gate i Kabul, og i fjellene i Afghanistan. De store og åpne kartene som vi er kjent med i Battlefield, var mye mere lukket, og de føltes mer som en blanding mellom Battlefield og Modern Warfare. Jeg er ikke sikker på om hele fjellbanen er det, men det jeg spilte av den var ihvertfall så og si mer lukket. I Kabul ble det en del "run and gun" som man gjør i Modern Warfare, men samtidig blir du ofte nødt til å bruke lagarbeid for å vinne matchene.

Akkurat som i Battlefield er det et klassesystem her i Medal of Honor. Her var det Rifleman, Sniper og Special Ops, og alle klassene har sine egne våpen og opplåsbart tilbehør som du låser opp mens du spiller. Akkurat som i Bad Company og Modern Warfare er tilbehør viktig, det ekstra magasinet kan hjelpe deg å overvinne fienden, og selv som Kalashnikoven ser helt latterlig ut med rød-punkt sikte, så kan det hjelpe deg å skyte mer presist. Selv om jeg aldri har skutt et våpen i virkeligheten, så kan jeg si at de føles realistiske. Noen av våpnene høres ganske tåpelige ut, men de gir et stort trykk når du løsner en kule, og de føles tunge og riktige.

Medal of Honor's multiplayerdel kjører på Frostbite motoren som også blir brukt i Bad Company. Den tilbyr utrolig fin grafikk, og dette spillet er intet unntak. Både bygninger og karakterer er godt detaljerte, og eksplosjons og røykeffektene fra granater er helt fantastiske å se på. Men dessverre møtte jeg på en del problemer med frame rate/bildeoppdatering. Mens jeg gikk i fjellene merket jeg at gresset poppet opp mens jeg gikk forbi, og i gatene i Kabul kom det stein som teleporterte seg rett foran meg. Jeg møtte også på noen få bugs mens jeg gikk, som at en TV sto stille i luften uten noe under seg, eller at en granat jeg nettopp har kastet ikke fløy dit den skulle. Om dette er dårlig internett tilkobling eller om spillet er sånn, vet jeg ikke, men jeg håper ihvertfall at DICE finner en løsning innen utgivelse.

Medal of Honor er hva du får hvis Battlefield og Modern Warfare hadde giftet seg og fått barn. Det er det beste fra begge verdener, og alt jeg kan si er at jeg gleder meg enda mer, og 14. oktober sammen med 2. november er de datoene jeg ser mest frem til i år. Om jeg gleder meg mer eller mindre er vanskelig å si, med tanke på at siklefaktoren min allerede var på topp, men jeg gleder meg ihvertfall ikke mindre. Men nå begynner det snart å bli sent, jeg burde legge meg og lade opp batteriene mine til nye runder med ass-kicking i morgen.


Hypo-meter

5. Mest etterlengt
-4. Gleder meg mer-
3. Har ikke endret mening
2. Gleder meg mindre
1. Mistet troen

HQ