Norsk
Blog

Sniktitt på The Evil Within 2

Skrevet av Solidus95 den 10 september 2017 klokken 22:56

I går hadde Bethesda en livestream av The Evil Within 2 på den velkjente livestream kanalen, Twitch. Jeg tok annledningen til å følge med og notere nøye ned mitt inntrykk av det nye gameplayet, fra et av nåtidens mest omtalte skrekkspill fra Bethesda.

For de av dere som ikke kjenner til The Evil Within serien så handler 1'ern (uten å prøve å spoile noe for dere!) om en detektiv som heter Sebastien Castellano. Han er hovedkarakteren du styrer i spillet. Historien begynner med at du er sammen med dine samarbeidspartnere, Joseph og Kidman. Det har oppstått en massakre ved "Beacon Memorial Hospital" og du skal prøve å finne ut hva som er årsaken til det blodige massakren. Ferden går videre til å bli mer og mer brutalt, ekkelt og skummelt, og du møter den mest psykopatiske personen i spillet, nemlig en som heter Ruvik. Ruvik vil du bli bedre kjent i spillet med som å være den stillende, avsosiale personen. Han er ute etter å syke deg ut, men ikke for moro skyld. Som jeg alltid pleier å si, så har enhver handling alltid en bakgrunn i seg. I dette tilfelle handler det om Ruvik sitt sviktede barndom, der han mister noen av sine mest nærmeste i familien i en tragedie, samt også at han ikke føler seg støttet i samfunnet. Hans utvikling fører dermed til å påføre skader på Sebastien og hans medpartnere. Uten å røpe noe mer om historien i 1'ern, vil du kunne utforske en meget interessant historie som bygger veldig på det psykiske og det "dumpede" barnet i det sosiale samfunnet. En trist, men også skrekkelig historie som er verdt å oppleve.

La meg nå hoppe over fra min kjappe sammendrag av handlingen i 1'ern, til å snakke mer om The Evil Within 2 fra gårsdagens livestream. Kort oppsummert var det litt av en skrekkelig men også fascinerende opplevelse med mye forbedringer og kule nye elementer som er nytt i The Evil Within 2. For ordens skyld vil jeg aller først si at skrekken jeg satt igjen med i det første spillet, er blitt enda verre i etterfølgeren. Mer om det vil jeg skrive mer om under...

Det hele starter med at man får oppleve det nye dynamiske hovedmenyen. Den er klassisk vist frem med å vise til kontoret til Sebastien Castellano. For dere som tidligere har spilt Splinter Cell Conviction så endret kameravinkelen i hovedmenyen avhengig av om man trykket på f.eks. "Option" eller "New Game", etc. dette konseptet er også å finne hos The Evil Within 2 sitt hovedmeny. Videre er de samme vanskegradene fra 1'ern med i 2'ern. Det vil si "Casual", "Survial" og "Nightmare", og sist som jeg husker fra Evil Within 1, så kan jeg bare nevne at "Nightmare" modusen IKKE er for pyser...

Når man starter spillet får man vite hva Sebastien er ute etter, og ja... Sebastien er også hovedkarakteren i oppfølgeren. Historien bygger på at Sebastien har alltid trodd at hans datter er borte vekk, men så får han plutselig vite av Kidman (hans tidligere samarbeidspartner) at datteren fremdeles er i live. Dette kan nå høres litt ut som konseptet fra Silent Hill 1 & Shattered Memories, der du er ute etter din forsvunnede datter og er mer på jakt etter å redde en del av din egen familie. Enn tidligere i spillet der du prøvde å komme deg ut av det helvetes verdenen til Ruvik...

Livestreamen starter i kapittel 2 av spillet, og du er først i en heis før du kommer ut til et stor mørk rom med døde lik, hengende på hver side av deg. Foran deg i rommet befinner det en dør, og som alle andre vet så er man alltid nysgjerrig på hva som befinner seg bak enhver dør. Unntaket i The Evil Within 2 er at man alltid bør være forsiktig for det er da spillets nye karakter dukker opp og tar et bilde av deg (og antageligvis legges ut på Instagram...), og det er da selve marerittet begynner... Du prøver å komme deg ut av rommet, men ender opp med å se en diger speil foran deg med bildet av deg selv på. Før du rekker å tenke noe særlig over det, dukker det opp en diger skapning med motorsag (hvorfor er alltid motorsag med i enhver skrekkspill? HVORFOR!?). Sebastien gjør det DU også ville gjort i en slik situasjon, nemlig å løpe vekk fra den sultne blodtørste jævelen med en diger motorsag med seg og et langt møkkete hår som ser ut til å trenge et behandling med såpe og vann...

Etter å ha klart å rømt deg vekk fra den "snille" skapningen, gjennom en lysende dør, havner du plutselig i en helt annen område. Mer presist, inn i et hus langt langt ute i det øde skogen. Det interessante nå er at jeg får sett at enkelte egenskaper og redskaper fra det forrige spillet er tilbake. Det aller viktigste jeg nok vil påstå er at "Medical Syringe" er tilbake her. mer et enda lengre sprøyte! neida... Sebastien er redd for sprøyter.

Videre i livestramen får man opplevd mye unikt og rart. Alt fra ulike måter man selv kan dø på (bl.a. sagd i to deler. EWWW!!!... Sa jeg nettopp to deler?) og ulike måter man kan konfontrere zombiene på. bl.a. kan man kaste glassflasker mot zombiene eller bruke det som er distraksjon for å komme forbi hindringer. Det jeg fikk aller mest øye på må være det enorme området du er i nå, i forhold til det forrige spillet. Der 1'ern bygget mer på smale og trange områder, er fokuset i 2'ern mer og åpne områder. Ikke nok med det så er The Evil Within 2 fullspekket med side-oppdrager som vil kunne være en bit av hele puslespillet i historien. Bruk av slik måte kan få frem tankene om at Shinji Mikami virkelig vil at dette skal være et spill som varer lenge og som er nok utforskende for spillerne. I tillegg ser jeg at han også har benyttet seg av å "låne" mekanismer som har fungert tidligere i andre spill. Som bl.a. i Silent Hill Shattered Memories måtte man bruke mobiltelefonen for å se det ukjente for så deretter fortsette videre for å høre gjemte samtaler eller handlinger. Slike sekvenser finnes også i The Evil Within 2, der man har et slags radiokontroll som mottar signaler fra ulike områder. I en oppdrag der man skal utforske en stemme som Sebastien tror er hans datter, fører til et slags "flashbacks" effekt der man kan se tidligere spor av hender eller fotavtrykk på bakken. Stemningen blir mer stille og du er plutselig i en høyt "detektiv-modus". Slike momenter er utrolig kule å kunne se i spillet, noe som jeg tror mange fans av serien vil glede seg mer av å se.

Et annet eksempel er at når du følger etter en annen radiosignal havner du plutselig over til en annen verden der en skrekkelig skummel kvinne er etter deg. Synger en pent sang med nydelig stemme, men en ting skal jeg love deg. Hun er ikke like hyggelig i nærkontakt som hennes sangstemme tilsier. I det sideoppdraget er du ute etter en gammel film-sekvens på en slags "brikke". Disse brikkene er mulig å finne på ulike steder i spillet, og skal til sammen kunne fortelle mer om Sebastiens liv. En meget interessant trekk i spillet som øker mer lysten av å spille mer.

En annen mekanisme i spillet som mange har lagt merke til er nok måten man kan oppgradere seg selv på i tillegg til våpnene. Våpenmenyen er først og fremst ryddig, og inneholder et stort spekter av ulike ting man kan oppgradere, noe som også var vanlig i 1'ern. Men det er også blitt mulig å oppgradere mens du er på farta, noe som kalles "Field Crafting". Det eneste forskjellen er at man må bruke mer redskaper under bruk av Field Crafting, enn å lage items, etc. på oppgraderingsbenken. Dette er et utrolig kult tiltak, men også et skremmende dum tiltak. Det dumme er at det kan føre til at det blir mer enklere å fullføre vanskelige områder fordi man kan lage div. ting i farta, og at det kan minke ned stresset om å ikke bruke så mye.

Det er utrolig mye mer jeg har på hjertet å fortelle om livestreamen av The Evil Within 2, men jeg prøvde så godt jeg kunne å la være å spoile de viktige delene av spillet (for de av dere som heller vil vente med release av spillet enn å se på video på nettet). For min del tror jeg The Evil Within 2 kommer til å bli årets mest suksessfulle skrekkspill, men selv etter livestreamen ble jeg redd for om oppfølgeren i serien vil kunne bli bedre enn 1'ern. Det nye spillet i serien vil nok kanskje bestemme skjebnen for hva som vil skje videre med serien framover, med tanke på salg av spillet i markedet. Nå må jeg si at skrekk-sjangeren har et tøft marked der spill som: SOMA, Alien Isolation, Outlast, Amnesia, osv. er med på å skape en intenst skrekk-konkurranse.

PS: jeg har hørt rykter om at det vil kunne bli sluppet ut en demo av The Evil Within 2 til PS4 og Xbox One i nærheten av lanseringsdatoen, som er den 13.oktober. Nå har ikke hverken Bethesda eller Shinji Mikami uttalt seg noe som helst om dette her, men med hensikt på hva de gjorde med Prey kan en demo være mulig. Som sagt ta dette med en klype salt.

Jeg håper at lesere vil like denne bloggen her og sist men ikke minst, at den ikke inneholder så mye "skriveleif"... ;)

HQ