Leser- og redaksjonsblogger. Gamereactor er Nordens største gaming site. Vi står altid klar med de seneste nyheder og anmeldelser af de nyeste spil. Blogs og brugeranmeldelser er også en stor del af siden, og så har vi nturligvis Danmarks bedste gaming forum. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Men i svarte da...

Men i svarte da...

Black Friday har inntatt Norge for alvor. Årets store handledag i USA har fått bedre og bedre fotfeste i Norge de senere årene, og undertegnede har i flere tilfeller benyttet seg av tilbudene som er å finne denne dagen. Nå har det hele mistet sjarmen, grunnet handelsstandens evne til å overdrive så til de grader.

Det finnes mange teorier på hva Black Friday egentlig er, men de fleste ser på dette som begynnelsen på julehandelen. Andre mener navnet kommer fra at butikker denne dagen går fra røde (negative) til sorte (positive) tall i regnskapet, og med dette gjør at flere butikker kan overleve. I tillegg indikerer også salgstallene fra denne dagen hvor bra julehandelen blir for butikkene, da man får et bedre innblikk i hvor løst pengene sitter i lommene til folk.

Konseptet er genialt. Butikker får solgt ut "ukurante" varer, og vi som kunder får kjøpt gode varer til lave priser. Tilbudene blir bare bedre og bedre for hvert år etter at det startet litt forsiktig her til lands. Nå ser man gjerne mange med tilbud på 50% og mer, mot rundt 20% før.

Tilbake til innledningen min med at det hele har mistet sjarmen. Nå er det ikke lenger snakk om Black Friday. Mange butikker annonserer nå "Black Week", eller enda verre, "Black Friday - hele uken!". Det siste får det til å knyte seg ordentlig i magen min ved å lese det. Hvorfor skal alltid nordmenn melke alt til det kjedsommelige?!

Vanligvis er jeg som sagt glad for denne dagen, og gjør flere innkjøp. I år har jeg bestemt meg for å være prinsippfast. Selv de beste tilbudene skal få gå forbi meg så lenge de kommer fra aktører som annonserer på ovennevnte måte. Black FRIDAY skal være denne ene dagen eller til nød kvelden i forveien slik de fleste butikkene i USA gjør det (etter middagen på Thanksgiving). Unntaket i USA er ofte bilforretninger, men det har jeg noe mer forståelse for.

Så får jeg heller se om noen av disse flotte tilbudene jeg går glipp av fra de som overdriver blir tilgjengelig på netthandelens store handelsdag, Cyber Monday førstkommende mandag.

Er du også lei overdrivelsen?

HQ