Better Call Saul

Better Call Saul: Sesong 1

Har du abstinenser etter siste episode av Breaking Bad? Da bør du ringe James McGill...

Breaking Bad var en slem serie. En morbid serie. En «ligge våken om natten fordi man får vondt i magen av å tenke på den ene tingen Walt gjorde og hvor forferdelig det var og man vil helst drømme om noe helt annet, for eksempel at man flyr over et varmt og koselig øylandskap, men det kan egentlig være hva som helst så lenge det overhodet ikke er relatert til Breaking Bad»-serie. Walter Whites reise til den mørke siden var både banebrytende og enormt spennende, men den hadde høy sjokkfaktor og var overhodet ikke hverdagskost. Til tirsdagskvelder holder det kanskje med en mer lettfordøyelig serie som har litt spenning, en god dose humor og et likandes karaktergalleri; Better Call Saul.

Better Call Saul er en Breaking Bad spin-off fra serieskaper Vince Gilligan og et samarbeidsprosjekt mellom Netflix og den amerikanske TV-kanalen AMC. Denne gangen er det ingen Walt eller Jessie i hovedrollen, men snarere Saul Goodman, som i Breaking Bad var en slu advokat som fungerte som sjeldent komisk avbrekk.

Men Saul, eller James «Jimmy» McGill som han egentlig heter, er ikke lenger bare et avbrekk. Han er riktignok utstyrt med kjappe replikker og obskure referanser, men denne gangen er han også en mann med ansvar, ambisjoner, venner og fiender. Vi møter en Jimmy som fortsatt har til gode å møte sin første kreftsyke narkotika-klient, og som i stedet er opptatt med å hjelpe advokatbroren som lider av elektromagnetisk hypersensitivitet (han tåler ikke elektrisitet), og som standhaftig forsøker å få endene til å møtes som advokat. Du skal imidlertid ikke tro at han bare har rent mel i posen. Snarere er han på bedringens vei etter at broren hans reddet ham fra et liv som småkriminell svindler og fengselsfugl.

Better Call Saul
Aliaset Saul Goodman er et spill på frasen "It's all good, man". En vits som gikk over hodet mitt i store deler av Breaking Bad.

Det skal vise seg at advokatyrket er det perfekte yrket for å bygge videre på Breaking Bads New Mexico, der også Better Call Saul finner sted. Som en ekstrovert og oppfinnsom forsvarer omgås Jimmy med både Albuquerques lovlydige og mindre lovlydige borgere, noe som gir oss et galleri av nye, fargerike skikkelser, samtidig som Breaking Bad-fansen får gjensyn med noen kjente fjes.

Av disse er kanskje fjeset til eks-politimannen Mike det flest vil dra kjensel på. Mike er mindre snakkesalig, men vel så fascinerende som Jimmy, og inntar etter hvert en slags visekapteinsrolle i Better Call Saul. Sammen styrer de to serien fra noen underholdende, men ikke grusomt spennende åpningsepisoder til flere timer med TV av ypperste merke i sesongens andre halvdel. De kunne ha kalt det «Better and Better Call Saul», hvis de ikke hadde vært for en litt slapp finale.

Better Call Saul
Før Mike ble livvakt for Gustavo Fring i Breaking Bad var han parkeringsvakt. Før det var han politi.

Hovedrolleinnehaver Bob Odenkirk får dessuten demonstrert langt flere skuespillerferdigheter enn han fikk sjans til i Breaking Bad. Jeg kjøper at den litt useriøse og klovnete Jimmy har en dyp respekt for broren sin. Jeg kjøper at han er bitter på den glatte Ken-dokken Howard. Jeg kjøper til og med den korte scenen av skillingsbollebaker-Jimmy med Super Mario-bart. Den eneste jeg sliter med er «skurke-Jimmy».

De gangene vi får et innsyn i Jimmys fortid som småsvindler blir han fremstilt som en slags ung jypling, som fester og går ute sent på natten og lager ulvelyder. I mitt hode ser Jimmy litt for gammel ut for at den rollen føles spesielt troverdig. Det slår meg heller ikke som om vi er tilbake til fortiden når skuespilleren ser nøyaktig like gammel ut som han ellers gjør. Dette er 2015! Bruk dataanimasjon for å gjøre ham yngre, Hollywood. Dere viste oss med plakatene av Sex and the City at det ikke er grenser for hva dere kan utrette.

Det skal sier at Better Call Saul ikke er noe spesialeffekt-fyrverkeri. Ei heller utspiller mesteparten av handlingen seg i fancy kontorlokaler eller majestetiske rettsaler som vi er vant med fra advokatserier som Law and Order og Boston Legal. Jimmy finner bolig i mørke hus, besøker slitne politistasjoner og kjører en nedslitt gammel kjerre. Fargene i intro-sekvensen skjærer ut i en grell gulfarge, og enkelte av scenene føles kronisk tilstøvede. Det hele gir bilde av et mindre glamorøst advokatliv, som man får ørkensand mellom tærne bare av å se på.

Better Call Saul
Jimmys bror, Chuck, er en ekstremt dyktig advokat som hevder å være allergisk mot elektromagnetisk stråling.

Selv om Vince Gilligan har laget enda en serie med skitt, smuss og kriminalitet, er det en slags eleganse over det hele som ikke fantes i hans forrige drama. Better Call Saul følger et avslappet tempo og har flere scener med få ord, men mye handling. Det er sjeldent hektisk eller rotete, og henter spenning fra ordvekslinger i stedet for eksplosjoner. Et prima eksempel på hvor stilig serien kan føles er en lengre innbruddsscene satt til New Mexicos midnatt og Tune down av Chris Joss. Der Breaking Bad tvang seeren til å spørre seg om de egentlig kan holde med Walter, tvinger Better Call Saul deg til å lure på hvorfor du ikke ser serien med solbriller på. Det ville i hvert fall stått i stil til den herlige, døsige atmosfæren.

Better Call Saul er ikke som Game of Thrones eller The Walking Dead, som morer seg med å ødelegge alt du elsker. I stedet er det et nesten nostalgisk tilbakeblikk til en svunnen tid der man kunne se på en TV-serie, peke på skjermen og si «den person holder jeg med» uten å måtte bite i seg ordene tjue minutter senere. Jimmy er kanskje ingen Clark Kent, men han er vel så sjarmerende og mye lettere å føle med. Du trenger ikke å ha sett Breaking Bad - hvis du ikke behøver høy sjokkfaktor for å se på TV, ring Saul.

Better Call Saul
Noen ganger er det godt å ikke sitte på setekanten.
8 / 10