Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
artikler
The Beatles: Rock Band

Beatlemania!

Å se og høre John, Paul, George og Ringo spille sammen igjen kan tvinge frem en tåre i øyet hos selv den barskeste av oss. Jon Cato har slått av en prat med Josh Randall fra Rock Band-utvikler Harmonix om deres nyeste spill i serien, The Beatles: Rock Band.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Hvordan kom dere opp med ideen om The Beatles: Rock Band, og hva var de største utfordringene ved å gjennomføre den?

Alt begynte da Van Toffler, sjefen for MTV Networks Music Group, og George Harrison møttes da de begge var på ferie med familiene sine. Georges sønn, Dhani, er en ivrig fan av Harmonix og deres tidligere meritter i musikkspillsjangeren. Etter denne samtalen begynte Paul DeGooyer fra MTV Games og Alex Rigopulos fra Harmonix å samarbeide med Beatles' plateselskap Apple Corps for å gjøre drømmen til virkelighet.

En av de største utfordringene var å få brukt de originale master-innspillingene i spillet. I tillegg til å fjerne alle sekvenser hvor
sangene normalt ender med at volumet gradvis senkes, har vi gått tilbake til flerspors-innspillingene til hver sang for så å isolere hvert instrument for seg. Vi bruker dette til å fortelle deg om du har spilt riktig eller ikke; enten hører du instrumentet ditt, eller så gjør du det ikke. I noen tilfeller måtte Giles Martin hos musikkstudioet Abbey Road utvikle måter å skille instrumentene fra hverandre når de opprinnelig var spilt inn på samme spor - og på den måten konstruere separate spor som tidligere ikke eksisterte.

Den største utfordingen på det grafiske området var å lage John, Paul, George og Ringo - fire av de lettest gjenkjennelige ansiktene i verden. Alle vet hvordan de ser ut, hvordan de beveger seg og så videre, så det var vanskelig å finne den riktige balansen mellom realisme og stiliserte 3D-modeller. Vi studerte timevis med opptak og utallige bilder for å gjenskape dem i spillet.

Et annet problem var å finne ut hva vi skulle gjøre med dem etter at bandet sluttet å turnere. Vi kom opp med ideen om å la bandet reise til imaginære "drømmelandskap" i denne delen av karrieren - surrealistiske landskap inspirert av musikken deres. Dette var helt nytt for oss, men vi tok utfordringen. Vi lagde over 20 komplette musikkvideoer for The Beatles - en bragd i seg selv.

Mange spiller Rock Band for utfordringen. Hvordan vil disse relativt enkle pop-sangene utfordre disse spillerne?

Med hver eneste Harmonix-tittel prøver vi å tilføre innovasjon og utfordring for spilleren. Det originale Rock Band var det første band-baserte spillet som lot spillere traktere bass, gitar, trommer og vokal. Rock Band 2 perfeksjonerte opplevelsen og introduserte eksportering av sanger fra tidligere spill. Det nye i The Beatles: Rock Band er tredelte harmonier, noe som er vanskeligere enn en skulle tro - og selvfølgelig drømmelandskapene.

De band-baserte Guitar Hero-spillene ser ut ti å fokusere mye på å belønne spillerne med videoklipp, intervjuer, konsertopptak og så videre. AC/DC-spillet deres hadde ikke dette. Kommer vi til å se noe slikt i The Beatles: Rock Band?

Når man spiller historiedelen av spillet, åpnes det opp memorobilia i form av eksempelvis aldri før viste fotografier. Flere ting åpnes opp etter hvert som du spiller bedre. Apple Corps og Harmonix ble enige om at spillet ikke skulle føles som en historietime, men vi ville likevel inkludere noen morsomme historiske småting til reisen gjennom spillet. Det er noen virkelig kule ting gjemt bort i spillet.

Hadde noen anelse da du jobbet på Frequency at du mange år senere skulle fortsette med å lage nesten det samme spillet, bare med originale Beatles-innspillinger, instrumentkontrollere og millioner av fans? Hvordan føles det å ha snudd det som begynte som et kultfenomen til en av de største titlene på markedet?

Vel, jeg husker å ha spøkt med Harmonix-sjef Alex om at vi en dag ville lage et Beatles-spill. Jeg lo av det da, for jeg trodde aldri at det skulle skje. Jeg tror han lo fordi han visste at det VILLE skje.

Vi har lært masse siden Frequency, og vi har brukt årevis på å forbedre håndtverket vårt og finpusse ideene våre. Det tok mange år med hardt arbeid å ende opp der vi er i dag. Jeg er utrolig takknemlig for muligheten til å jobbe med The Beatles: Rock Band. Det er en drøm som har kommet i oppfyllelse for hele firmaet.

Hva er ditt beste minne fra utviklingen av The Beatles: Rock Band?

Det var fantastisk å jobbe med medeierne i Beatles-konsernet og høre dem fortelle historier og opplevelser fra livet bak kulissene. Det var fascinerende å skjønne at dette er vanlige mennesker som jobbet knallhardt for at disse låtene skulle bli en realitet. Jeg tror det hele toppet seg da jeg dro på Paul McCartney-konsert, og han viste bilder fra spillet på storskjerm mens han spilte "The End". Det ble nesten for mye.

Klarer du fremdeles å høre på Beatles-låtene etter å ha delt dem opp og trolig hørt dem millioner av ganger under utviklingen av spillet?

Hehe, absolutt. Jeg elsker dem fremdeles, og det er bra, for musikken dukker opp hvor enn en beveger seg! Det var faktisk en av mine største bekymringer før vi begynte å jobbe på prosjektet. "Kommer dette til å for alltid ødelegge The Beatles' musikk for meg?". Svaret er NEI! Etter å ha hørt de oppdelte sporene har jeg nå en dypere forståelse for musikken. Den er mer fascinerende enn noensinne.

Har du noen favorittsang?

Min personlige favoritt er nok Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band. Jeg har elsket den låta - hele albumet, for så vidt - siden jeg var barn.

Har Paul McCartney og Ringo Starr vært direkte involvert i utviklingen av spillet?

Tilgangen Harmonix har fått på kildemateriale gjennom hele utviklingen har vært overveldende, og vi er uendelig takknemlige for støtten, entusiasmen, tilbakemeldingene og visjonen Paul McCartney, Ringo Starr, og også Yoko Ono Lennon, Olivia Harrison og hele Apple Corps har bidratt med.

Hvilket Beatles-medlem er du?

Hmmmmm....Jeg kan ikke sammenligne meg med de folka, så det tør jeg ikke svare på.

Mange unge klager hver gang dere legger ut 70-tallsrock eller country for nedlasting til spillene deres. Tror du yngre Rock Band-spillere ønsker å spille Beatles-sanger, eller er de bare interessert i emo og nu-metal?

Vi passerte nettopp svimlende 800 sanger i Rock Band, med over 55 millioner betalte nedlastinger! Med så mange sanger, i tillegg til egne country-, metal- og classic rock-pakker - og nå også The Beatles: Rock Band - er Rock Band noe som har noe for så og si alle.

The Beatles: Rock Band
The Beatles: Rock Band
The Beatles: Rock Band
The Beatles: Rock Band
The Beatles: Rock Band
The Beatles: Rock Band
The Beatles: Rock Band
The Beatles: Rock Band
The Beatles: Rock Band
The Beatles: Rock Band
The Beatles: Rock Band
The Beatles: Rock Band
The Beatles: Rock Band
The Beatles: Rock Band
The Beatles: Rock Band
The Beatles: Rock Band
The Beatles: Rock Band
The Beatles: Rock Band
The Beatles: Rock Band
The Beatles: Rock Band
The Beatles: Rock Band

Relaterte tekster

The Beatles: Rock BandScore

The Beatles: Rock Band

ANMELDELSE. Skrevet av Jon Cato Lorentzen

Jon Cato er så gammel at han påstår han har sett The Beatles spille live. Gjett hvem som anmelder Harmonix' nyeste spill?

Beatlemania!

Beatlemania!

ARTIKKEL. Skrevet av Jon Cato Lorentzen

The Beatles: Rock Band ble belønnet med en nier her på siden, og har introdusert The Beatles til en helt ny generasjon. Jon Cato slo av en prat med Josh Randall, creative director i Harmonix.



Loading next content