Norsk
Gamereactor
artikler
Battlefield V

Battlefield V - Våre inntrykk etter alphaen

Vi viet V en visitt (h)vor vi fikk se (h)vilke valg Dice har begått, og vi vurderer (h)vordan om de fungerer eller ei.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Nok et år, nok et Battlefield. Battlefield V følger 2016s Battlefield 1, og du er ikke alene hvis du føler at du kanskje har gått glipp av et par ledd. Som vanlig kjører utvikler Dice onlinetester av spillet i forkant av lanseringen i oktober, så Odd Karsten og Robin har kastet seg ut i slagmarken for å ta tempen.

Robin mener:

Battlefield V tar for seg andre verdenskrig, noe som for min del var en liten demper på stemningen da jeg som fan av serien egentlig hadde håpet på et spill satt til litt nyere tider. Da Dice viste frem den første traileren satte jeg nærmest tunga i halsen. Dette så da ikke ut som Battlefield, tenkte jeg.

Traileren kunne hinte til enda raskere gameplay og det smakte ikke godt her i gården. I alphatesten har min skepsis for det meste fordampet. Fra første sekund er det åpenbart at Battlefield V er noe helt annet enn forventingene hadde lagt opp til.

Dette er en annonse:

Det første som stikker seg ut er kontrollen av soldaten din. Vi er nå blitt betydelig mye tregere enn vi var i Battlefield 1, noe som påvirker nesten alle sider ved spillet. Nå er det en reell risiko å ta seg over en eng uten dekke, og det at soldaten er litt mindre akrobatisk fører til en litt tregere spillopplevelse som krever mer av oppmerksomheten din.

Når det er sagt er ikke fjorårets forbedringer lagt på hylla. Det strøkne animasjonssystemet er fortsatt på plass, og figuren din har flere bevegelsesmuligheter enn noensinne. I likhet med Max Payne 3 - et spill som også hadde som mål å la spilleren avfyre våpenet uansett hvilken posisjon man skulle befinne seg i - er muligheten til å kaste seg på rygg en funksjon som tilbyr overraskende mye.

For eksempel kan man ta i bruk frekke knep som å slenge seg på rygg i det du blir jaget rundt et hjørne - folk flest vil ikke være helt klare for den vinkelen, i alle fall til å begynne med. I alphaatesten var det uansett en sikker vinner for min del.

Skitne knep er sleipt, men jeg trengte sårt en liten fordel. Alphaatesten har nemlig vært plaget av ganske mye hakking. Det er noe uklart for meg hvor dette stammer fra, om det er maskinvaren min eller om det ligger et annet sted. Slike problemer er ikke akkurat ukjent for de av oss som har vært borti tidligere tester av Battlefield-spill, og jeg håper vi slipper en oppstartsflause i likhet med Battlefield 4.

Dette er en annonse:

Det er også problemer rundt balanseringen av diverse våpen og gadgets. Assault-klassens STG 44 har allerede stukket seg ut som et åpenbart overlegent skytevåpen, så her er det tydelig at Dice har litt å gjøre før oktober.

Battlefield V

Odd Karsten mener:

Først og fremst kan jeg ta for meg en ting jeg vet mange har vært bekymret for - tilpasninger og spillerskapt innhold. Disse kan enkelt slåes av og på i menyen - uten at jeg vet helt sikkert hvor omfattende dette blir. Jeg antar at denne av/på-muligheten også gjelder spillerikoner, og kanskje dogtags.

Jeg hadde en mye heldigere opplevelse ytelsesmessig enn Robin, for jeg opplevde svært sjelden hakking og problemer av den typen. Til og med da jeg ble plassert på de amerikanske serverne grunnet plass-problemer på EU-serverne synes jeg ikke at spillet var uspillbart selv om jeg hadde godt over 100 i ping.

Det tok en liten stund å bli vant med BFVs nye bevegelsessystem. For selv om du kan ta deg rundt, gjennom, og omkring hindre mye kjappere så måtte jeg spille mye tregere enn jeg var vant med i BF1 om jeg ikke ønsket å bli gjennomhullet av STG 44-kryssild. Jeg ble svært godt kjent med det nye døds- og gjenopplevelsessystemet med andre ord, og her har Dice gjort et bevisst valg ved å nekte spilleren å hoppe direkte til deploy-skjermen.
Du blir nemlig liggende og rope etter sanitet til timeren går ut, om du liker det eller ei.
Trolig er dette er for å forsterke fokuset på tropp-basert spilling, for det er ikke lenger bare sanitets-spillere som kan gjenopplive medsoldater. Dette åpner igjen for at flere kan spille som blant annet support og forsyne troppen med ammunisjon.

Her er nok et tropp-sentrisk valg, for ammunisjon er en ettertraktet og sjelden vare. Du får mellom tre til fem magasiner verdt med patroner, og du lærer deg kjapt å enten rasjonere skytset ditt eller jage rundt med pistolen din. Dette er kanskje den beslutningen jeg er mest fornøyd med. Ammunisjons-begrensningen fører til at muligheten for "one man army"-spilling har nærmest forsvunnet, og har lagt en kraftig demper på hvor effektivt det er å ligge i en åskam og leke snikskytter. Du kan såklart rekruttere en kompis som kan ligge å forsyne deg med ekstra ammo, men jeg tror vi får se en reduksjon i "scout spam"-problemet som har plaget Battlefield lenge.

Battlefield V

Nå har det fått gått et par dager siden jeg spilte det, og førsteinntrykket har fått sunket inn. Jeg er litt usikker på hva jeg føler om settingen og hvor "autentisk" det er. Det er helt klart at flerspiller-delen har fått fokuset og Dice har definitivt stukket tunga inn i munnen, for når du ser igjen spillere fra troppen din som har dødd (og kommet til live) hilser du på de.
Dette er noe som tok meg litt "ut" av spillet til å begynne med. Trolig fordi det er ikke så ofte en møter på et spill som er selvbevisst på at det faktisk er et spill, men så fort jeg omstilte meg og gikk ut ifra at jeg spiller et spill så gikk det bedre. De små hintene om at det ikke er så gravende alvorlig (spesielt i flerspiller-delen!) hjelper på å holde tonen litt lettere, og jeg synes det kan sammenlignes med Star Wars' Han Solo. Du trenger noen som peker nese av alt det sære som foregår, en som synes at det faktisk er merkelig at en bondegutt kan fly et jagerfly uten trening, selv om han ifølge han selv har mye erfaring i en Cesna, for å holde alt fra å bli selvhøytidelig.

Så i etterkant skulle jeg nesten ønske at de hadde tatt ett ekstra grep: Døds-skrikene fra spillere som ligger nede og venter på sanitet er til tider vel skrekkelige, og blir en kontrast til alt det actionfilm-aktige som foregår ellers i spillet. Dette får vi uansett se hvordan utarter seg videre når spillet kommer ut.

For å oppsummere: Battlefield V føles veldig nytt, men jeg tror at med litt finpuss så kan dette bli et skikkelig gøy Battlefield. BFV medfører en del omstilling i hvordan en spiller og krever effektiv kommunikasjon med troppen din om du ønsker å være effektiv, så du bør grave frem mikrofonen og øve deg allerede nå.

Battlefield V

(Og fy fabian så utrolig pent Narvik er i spillet!)

Ett lite addendum: Fytti grisen det er lenge siden jeg har sett så mange som er slemme i spill-chatten. Jeg skjønner at en del ikke er fornøyd med retningen Battlefield har tatt med dette spillet, men det må gå an å være anstendig mot andre mennesker fordi.
For å sitere Bill og Ted: "Be excellent to each other! Party on, dudes!"

Relaterte tekster



Loading next content