Batman v Superman: Dawn of Justice

Batman v Superman: Dawn of Justice

En duell vi aldri har sett maken til, mellom to av de aller største heltene vi kjenner. Likevel sliter Batman v Superman med å engasjere utover selve slåssingen...

La oss gå rett på sak her. Om du er fan av Batman eller Superman burde du se denne filmen. Du kommer mest sannsynlig til å kose deg gjennom store deler av filmen, og riste litt på hodet i ny og ne. Om du ikke er fan fra før bør du la være. Da vil ikke filmen gi deg noe som helst. Dette er en film med et enormt potensiale, men som rett og slett ikke klarer å levere jevnt over god nok kvalitet. Jeg storkoste meg mens jeg så den, men dagene etter begynte jeg å mislike den mer og mer. Dette er også grunnen til den sene anmeldelsen til tross for at jeg var på nattpremieren. Min opplevelse av filmen endret seg gradvis til det verre. Misforstå meg rett, det er ingen direkte dårlig film. Den havner heller et sted mellom bra og dårlig. Den bare er.

Batman v Superman: Dawn of Justice (heretter BvS) har flere store roller å fylle. Det er en introduksjonsfilm for Batman i DC Comics' nye kollektive filmunivers (DCEU), det er en oppfølger til Man of Steel fra 2013 og det en film som setter opp og gjør klart for den kommende Justice League. Jeg antar at de fleste som leser denne anmeldelsen vet hva Justice League er, men for de som kanskje ikke vet det er ligaen enkelt forklart DC Comics' svar på The Avengers. Hvis du ikke kjenner til The Avengers heller tror jeg du leser feil anmeldelse. Med varierende hell utfører BvS alle disse oppgavene sine. Den fungerer helt OK som en oppfølger til Man of Steel og legger opp til Justice League med småklipp av andre helter og det faktum at Wonder Woman også gjør sin debut.

Dette er som sagt helt ok, men jeg føler at de godt kunne droppet oppbygningen til kommende filmer, da det rett og slett tar for mye tid som kunne blitt brukt til å styrke andre tråder i filmen. Uansett hvordan man vrir og vender på dette kommer man frem til samme konklusjon. BvS forsøker å bite over for mye på for kort tid. Det blir for lite tid på den sentrale handlingen, noe som igjen fører til at filmen føles forhastet. Den stresser rett og slett litt med å bli ferdig. Dette er også så altfor tydelig i klippingen. De må ha hatt en helsikes fest på klipperommet, for dette føles tidvis mer som et lappeteppe enn en film. Flere scener føles regelrett malplassert og unødvendige, samtidig som flere forklaringer på hva som skjer og hvorfor uteblir. Det samme skjer da med logikken.

Batman v Superman: Dawn of Justice

Jeg skal ikke røpe hva som skjer, men jeg er nødt til å bevege meg litt inn i filmens siste halvtime. Herregud, så unødvendig! Jeg mistenker at dette er for å få 12-åringene interessert i å dra på kino. Dette kunne Zack Snyder & Co spart seg. Det er en CGI-fest uten like, men det ser ikke engang bra ut. Misforstå meg rett. Det er ikke CGI fra 80-tallet, men det blir så til de grader for mye.

Når så mye feiler skal det litt til for å redde BvS fra katastrofe. Heldigvis finnes det noe, og dette er også grunnen til oppfordringen min i starten av anmeldelsen. Batman. Å herregud, for en Batman. Jeg hadde mine reservasjoner mot Ben Affleck som Lynvingen, men han vant meg over. Den Batman vi møter i denne filmen er eldre enn vi tidligere har sett i spillefilmer. Han er også enda mørkere. Han er drittlei og sinna. Jeg tror jeg tråkker på mange tær når jeg sier dette, men Ben Affleck leverer etter min mening tidenes beste rolletolkningen av både Batman og Bruce Wayne i denne filmen, og jeg gleder meg til å se mer av ham i fremtiden. Jeg har ikke gitt opp DCEU ennå.

Batman v Superman: Dawn of Justice

Det er også flere andre lyspunkter ved filmen. Det største lyspunktet ved siden av Afflecks prestasjoner er selvsagt kampen mellom Batman og Superman. Store deler av opptakten til den fungerer også bra, og jeg tror jeg skal droppe å forsøke å beskrive den. Det er en kamp som må sees, ikke leses. Den er så spektakulær, kul, actionfylt og heseblesende at jeg kjente jeg hoppet i setet. Absolutt verdt ventetiden og billettkostnader, hvis du allerede er fan.

Skuespillet i filmen er også jevnt over godt. Affleck leverer som sagt prima vare og Cavill gjør igjen en veldig god tolkning som en Superman i tvil om sin rolle i verden. Han klarer å bringe litt mer menneskelighet inn i en karakter jeg sjelden ser det i.

Det har også vært mye snakkerier om Jesse Eisenberg som Lex Luthor. Jeg tilhører nei-siden. Mens jeg så filmen hadde jeg ikke store problemer med han, men som så mye annet ved denne filmen snek det seg inn på meg i ettertid. Han hadde et godt utgangspunkt i en ung og briljant Lex Luthor, men viser seg kjapt å bare være gal. Eisenberg overspiller og ødelegger karakteren forbi det som kan reddes, i hvert fall innad i dette filmuniverset. Overraskende og skuffende fra hans side.

Batman v Superman: Dawn of Justice

Til sist, men ikke minst, har vi Gal Gadot som Wonderwoman. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si her. Det er ingen dårlige skuespillerprestasjoner, men heller dårlig manus som gjør at jeg ikke blir helt overbevist. Hun får rett og slett for lite tid til å virkelig skinne, men jeg skimter et lysglimt i det fjerne og har derfor forhåpninger til solofilmen hennes til neste år.

Det er mye mer som kan sies, men jeg føler det er unødvendig å ta opp flere temaer nå. Batman v Superman er langt fra den beste superheltfilmen jeg har sett, men samtidig inneholder den flere av de kuleste scenene jeg har sett i nevnte sjanger. Den setter igang et nytt og spennende filmunivers, men snubler samtidig i sin egen iver etter å fortelle dette. Den lider også av å ha for mange historietråder på for kort tid. 2,5 timer er faktisk ikke nok for denne filmen. La oss håpe at den ekstra halvtimen i Blu-Ray versjonen hjelper når den tid kommer, og jeg lover å skrive en ny anmeldelse om jeg skulle endre syn på filmen da. Dra på kino og gjør opp din egen mening. Møtet mellom Stålmannen og Flaggermusen er verdt det alene, så lenge superheltfilmer ikke er en ny (eller oppbrukt) greie for deg.

6 / 10
+
Selve Batman vs Superman-duellen, Batfleck, action.