Asura's Wrath

Asura's Wrath

Sinnataggen Asura slår fra seg i et fantastisk animeinspirert spill fra Capcom, som er både gøyalt og helsprøtt...

Jeg blir så glad når jeg ser at noen selskaper fortsatt tør å satse på ting som er litt utenfor det vanlige. Man kan bli litt lei av alle skytespillene som kommer ut for tiden, og derfor er det som et friskt pust (eller knyttneve rett i trynet) når Capcom slipper Asura's Wrath på Playstation 3 og Xbox 360. Det er ikke ofte man får tid til å hvile i dette spillet, og mye av det kommer av at hver eneste episode er sprøere enn den forrige - noe som bare gjør det hele enda bedre.

Asura er en av åtte gudelige voktere som beskytter himmelen og jorden mot Gohma. Men når han blir beskyldt for å ha drept keiseren, blir hans kone drept og datteren Mithra kidnappet. Han gjør nå alt han kan for å stoppe den kommanderende vokteren Deus. Tolv millennia senere slipper Asura ut av Naraka, hvor han finner ut at de syv vokterne har brukt kreftene til Mithra for å styrke sine egne krefter til guddommelige proporsjoner. Han vil nå gjøre alt i sin makt for å stoppe alle syv.

Asura's WrathAsura's Wrath
En av de mange guder Asura er sinna på.

Det kule med spillet er at det er delt inn i kapitler og episoder. Det er gjort for å få det til å virke som om du sitter og ser på en helt rå anime. Hver episode har en begynnelse hvor de bruker illustratører for å gi det et lite tilbakeblikk, så er det selve episoden som vanligvis gir deg kontrollen over Asura. Dette kommer i to former, enten via såkalte quick time-sekvenser eller ved at du kontrollerer ham direkte og bruker en knapp for å hoppe, en for å slå, en for å gjøre et litt kraftigere angrep og en for å skyte. Når du så er ferdig med episoden vil du få se en liten forhåndstitt på hva som skjer i neste episode i ekte animestil. Dette fungerer utrolig bra for å fortelle historien, i tillegg til at det bygger opp spenningen for hva som skal skje videre.

Når vi snakker om kontroll, så er dette et ganske løst begrep i Asura's Wrath. To tredjedeler av kampene utspiller seg ved å bruke quick time-events. Mestrer du ikke knappetrykkingen vil spillet uansett fortsette, men du får dårligere poengsum på slutten av episoden. Kampene hvor du tar direkte kontroll er kun for å få deg til å bygge opp Burst, som når aktivert vil avslutte den delen av kampen. Alle episoder avsluttes med et slikt angrep, og vanligvis er disse utrolig overdådige og storslåtte.

Asura's Wrath
Jeg hadde også blitt forbanna om jeg hadde fått masse spyd gjennom kroppen.

Mange vil nok påstå at det er simpelt og kjedelig å bruke quick time-sekvenser i så stor grad som i Asura's Wrath, men det gjelder spill som har kjedelige premisser i utgangspunktet. Når det kommer til Asura's Wrath føles det på sin plass, mest fordi hele spillet er så latterlig, overdrevent episk at man til tider mister pusten. Man slåss mot guder som er større en planeten man er på, eller tar opp kampen mot læremesteren sin på månen. Det er så sprøtt og fantasifullt at man ikke kan gjøre annet enn å elske det.

Den artistiske stilen minner veldig om Street Fighter IV, alt ser håndmalt ut og har et tegneseriepreg. Dette er en stil man enten elsker eller hater. Jeg elsker den. Veldig skarpe og flotte farger som blander seg utrolig bra inn i omgivelsene og hele konseptet bak spillet. Stilen i seg selv er unik, og det er ikke mangel på bruk av effekter, noe CyberConnect2 virkelig kan. Selskapet står tross alt bak .Hack og de fleste Naruto-spill.

Asura's Wrath
Yo mama so fat, she's bigger than earth.

Musikken kommer i mange sjangere, noen ganger blir du møtt med rock andre ganger klassisk. Vanligvis er musikkvalget bra for situasjonen, men noen ganger er den litt merkelig. Stemmeskuespillet er derimot fantastisk. I Asura's Wrath kan man velge mellom både engelske og japanske stemmer. Ulempen med å velge japansk er at spillet i all hovedsak har blitt utviklet med tanke på engelske stemmer, dette gjør at munnen til figurene kan ende opp med å bevege seg når de ikke snakker - klassisk dubbing.

Og som med de fleste anime fra Japan finner man alltid noe absurd. Særlig en litt spekulativ sekvens som involverer Asura, hans læremester, en geyser, to Geishaer og masse alkohol. Du heller i deg alkohol, spruter vann på dama, som tar igjen. Reiser deg naken hvorpå hun gisper før du setter deg ned igjen. Når du endelig har fått bygd opp din Burst, vil du forsøke å, vel...ta på hennes brystparti. Rett før du gjør det derimot, blir du slått i trynet av læremesteren din og - om du ikke har gjort det før - få en achievement som heter Denied. Hele sekvensen er komisk og viser at Asura's Wrath ikke tar seg selv så høytidelig - det er lett å kose seg med spillet i de timene det varer.

Asura's WrathAsura's WrathAsura's Wrath
Asura starter som en snill person, blir banket opp, og blir veldig, veldig sint.

Alt i alt er Asura's Wrath morsomt. Dette er verdt en titt for fans av anime, selv om spillet er i overkant grunt. Det er lite å hente dersom man ikke liker å sitte å se på filmsnutt etter filmsnutt. Spillet har massevis med ekstramateriale som illustrasjoner, biografier og bilder og forskjellige ting. Achievements og pokaler plinger hyppig inn når du spiller, noen ganger når du minst aner det, som for eksempel midt i en mellomsekvens. Totaltsett har jeg kost meg med Asura's Wrath, og kan du overse spillets svakheter er det mye moro å finne for fans av anime.

8 / 10
+
Utrolig flott presentasjon, overdådig og crazy