Asphalt 9: Legends

Asphalt 9: Legends

Ayub fester setebeltet og kappkjører i Asphalt 9: Legends til Nintendo Switch

Om du har fulgt med på mobilspillindustrien de siste årene er du mest sannsynlig klar over en rekke kjente spillselskap som Glu, Rovio Entertainment Corporation, Imangi Studios og Gameloft. Med sistnevnte er det ingen tvil om at realisme står høyt på lista deres. Her er det snakk om spill som skytespillene N.O.V.A og Modern Combat, og bilserien Asphalt med svært gode omtaler i spillmedia. Det var ikke før i år 2011 jeg på alvor begynte med mobilspill og på den tiden satt jeg med en flunkende ny Sony Xperia Play og nøt Asphalt 5 store deler av fritiden min.

Asphalt 9: LegendsAsphalt 9: Legends

Denne gangen handler det om mobilspillet Asphalt 9: Legends som nå er tilgjengelig på Nintendo Switch. Med over 10 millioner nedlastninger på kun Android-enheter sier det jo litt om dets popularitet. Med andre ord var det slettes ikke dumt å lage en port til Nintendos populære hybridkonsoll - Nintendo Switch. Med unntak av noen få tilpasninger så er konsoll og mobilutgaven så å si helt like. På lik linje med mobil-utgaven har du muligheten til å spille ved bruk av gyroskop og berøringskjerm. Når det gjelder den beste spillopplevelsen må jeg si jeg liker Asphalt 9: Legends best på Nintendo Switch som har en større skjerm og ikke minst kontrollere framfor min lille Sony Xperia XZ. Selvfølgelig er det noen fordeler og ulemper med den ene og den andre. Ulempen er at grafikken ikke ser like skarp og pen ut på Nintendo Switch som det gjør på mobil. Fordelene er spesielt for folk med store hender som meg. Her er Nintendo Switch uten tvil langt mer behagelig å spille på i lengden enn en smarttelefon.

Det tok nesten åtte år før det kom et enda et Asphalt-spill på en Nintendo-konsoll. Sist gang var i år 2011 med Asphalt 3D: Nitro Racing på Nintendo 3DS. Fra å ha tidligere fokusert mer på brukeropplevelsen og et komplett innhold har Gameloft nå gått over til bruken av mikrotransaksjoner så til de grader. Det er så å si umulig å unngå mikrotransaksjoner i dette spillet og selv om det er noe gratis eller noe annet du ønsker å kjøpe med spill-valuta, må du grave deg gjennom den enorme labyrinten av betalt innhold. Gameloft er heller ikke nådeløse med prislappen. Med mindre du er veldig tålmodig og kan vente i opptil flere uker med å få låst opp en bil eller få tak i nok oppgraderinger, gullmynter og tokens er det ingen grunn til bekymring.

Er du kjent med Pokémon Quest vil du finne igjen noen paralleller med Asphalt 9: Legends. Begge spillene opererer med et visst antall ganger man kan spille før man må vente, og inkludering av mikrotransaksjoner. Mikrotransaksjoner vil jeg komme senere tilbake til. La oss heller først fokusere på antall spillerunder med bilene dine. Hver bil har sin egen drivstoff-tank som betyr at når du tømmer tanken i den ene bilen kan du bare ta neste bil (som allerede er låst opp). Akkurat hvor lenge du må vente er basert på hvor god bil du sitter med. Er det snakk om en dårlig bil må du regne med å vente i minst fem minutter, men langt mer med bedre biler. Per nå sitter jeg med en noenlunde grei bil (som jeg egentlig føler ikke er god nok i forhold til konkurrentene mine) og må vente i rundt tjue minutter etter endt kjøretur.

Asphalt 9: Legends

Utvalget av biler er ikke større enn det man finner på bilspill til andre konsoller, men med tanke på hvor tid og ressurskrevende det er å få tak i en bil så er det mer enn nok. Basert på bilens egenskaper, er de klassifisert inn i klassene D, C, B, A og S som byr på de kraftigste bilene. Den store utfordringen er det å kunne låse opp en bil. For å gjøre det trenger du et bestemt antall blueprints hvor antallet kan variere et sted mellom ti til seksti. Blueprints kan man få ved å fullføre daglige utfordringer som triksing, sladde, krasje eller vinne i et race eller andre type handlinger i flerspillerdelen.

Som tidligere nevnt i anmeldelsen opererer spillet med to typer valutaer; gullmynter som er nødvendig for å kunne oppgradere bilens egenskaper som toppfart, styring, nitrogen og akselerasjon, og tokens som benyttes til kjøp av diverse pakker og bytte inn mot gullmynter. Gullmynter kan man heldigvis få mye av ved å spille diverse arrangementer, men det er enda mer tidkrevende å få tak i nok tokens. Man får som regel et sted mellom 1-5 tokens for hver type utfordring man fullfører og utfordringene i seg selv krever en del av deg, og når en pakke koster rundt 75 tokens så sier det seg selv at du må regne med en del timer spilletid.

Tatt i betraktning hvor lite tokens man få tak i ved å fullføre utfordringer er det nesten som om Gameloft med vilje har skapt en form for kjøpspress. Avhengig av hvor mange tokens du ønsker å kjøpe varierer prisen et sted mellom tjue kroner og tusenlappen. Bedre blir det ikke når spillet anbefaler deg å kjøpe den dyreste pakken som på nåværende tidspunkt koster 1090,- kroner. For det beløpet får du med 3000 tokens som er nok til omtrent førti pakker.

Asphalt 9: Legends inneholder et solid antall baner, og du kommer uten tvil til å bruke flere titalls timer med å få fullført alt sammen. Noen av kontinentene du vil kampkjøre deg gjennom er Asia, Europa og Nord-Amerika og her vil du møte på alt fra urbane tettsteder til store fjellområder dekket med snø. Omgivelsene, områdene og ikke minst bilene pryder av detalj og andre trekk som gjør at dette spillet lett kan måles opp mot dagens AAA-spill. Det jeg biter meg mest på er hvor korte mange av banene er og samtidig veldig repetitive. Jeg skulle ønske det var litt mer kvalitet og variasjon framfor mye likt og gjentakende

Asphalt 9: LegendsAsphalt 9: Legends

Et område Gameloft virkelig burde ha brukt mer tid på er uten tvil oppsettet av menyen. Det er så kronglete og mye som foregår at man stadig vekk kommer til feil sted. Til slutt foretrakk jeg å heller bruke berøringsskjermen framfor håndkontrollen. Å ha bedre kategorisering er noe jeg ønsker meg, og det å se at Switch-utgaven er identisk lik mobil-utgaven viser hvor lite forbedringer Gameloft har gjort siden dens opprinnelige utgivelse som var i år 2018.

Utenom mye om mikrotransaksjoner og behovet for en mer oversiktlig meny, er Asphalt 9: Legends et morsomt bilspill man kan kose seg med til enhver tid. Banene i seg selv er ganske kule for de inneholder en god del alternative veier man kan velge mellom, som for eksempel å velge mellom å kjøre gjennom en bygning, på hustak, tvers over trebåter eller tunneler. Uansett hvor du velger å kjøre vil du finne ulike hjelpegjenstander som for eksempel nitrogen. Denne fyller opp nitrogenbarometeret og gir ekstra god fart når det trengs.

Dere som liker å spille med andre kan glede over å få vite at det er mulig å spille med andre enten over nett eller lokalt. Det er også mulig å spille på delt skjerm med opptil fire spillere sammen. Dog er det litt kjedelig at den eneste måten å ødelegge for andre spillere på er ved å krasje i dem. Det er med andre ord ikke mulig å kaste ødeleggende ting mot andre medspillere og gjenstander du plukker opp langs veien som nitrogen blir ikke borte for andre spillere når du plukker dem opp. Liker du noe sånt så burde du heller ta en titt på Mario Kart 8 eller Crash Team Racing Nitro-Fueled som byr på mer utfordring enn dette gjør.

Asphalt 9: Legends

Asphalt 9: Legends er det samme Asphalt-spillet som serien er kjent for; trikse, krasje og tråkke gasspedalen langt inn. Etter mange år uten å være innom Nintendo-plattformen er det veldig kult å se Gameloft returnere tilbake med det jeg anser som et av markedets beste bilspill til Nintendo Switch. Dessverre ødelegger mikrotransaksjoner og måten Gameloft håndterer det på veldig mye av gleden. Muligheten for å låse opp alt innhold gratis er der, men det krever enormt mye tid og ikke minst tålmodighet. Samtidig er muligheten for å kjøpe alt innhold tilstede, men det er snakk om over flere tusenvis av kroner du må ut med - noe man heller kunne brukt på andre bilspill som blant annet Forza Horizon 4, Cars 3: Driven to Win eller det kommende Need for Speed Heat. Dog ville jeg ønsket å se mer nytt fra Asphalt 9: Legends enn det samme som har pågått i mange år.

6 / 10
+
Fin grafikk. Mye innhold. Flerspillerdel. Bra musikkutvalg. Varierende baner. Tilpasninger for nykommere og profesjonelle.