Norsk
Gamereactor
artikler

Kommentar: Det har aldri vært bedre å være gamer

Morten var først sur og skuffet over årets Gamescom-messe. Men etter fire store show så langt i år, har vi egentlig noe særlig å klage på?

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Da Sony takket for seg under konferansen sin på årets Gamescom var jeg ikke helt fornøyd. Joda, de hadde avslørt at Playstation 4 kommer den 29. november, og at drøssevis av spennende indiespill er på vei til konsollen, men jeg var likevel ikke fornøyd. Jeg hadde håpet på noe mer en fete nye trailere for storspill som Killzone: Shadow Fall og Infamous: Second Son, spill som allerede var annonserte. Hva forventet jeg egentlig?

Les også: Les alt om Gamescom på vår temaside

Den samme følelsen gjorde seg også gjeldene for EA-konferansen, og Microsoft avholdt ikke engang en offentlig konferanse, kun en lukket pressevisning. Ironisk nok var det likevel Microsoft som avslørte den største av årets annonseringer, i form av Xbox One-spillet Fable Legends. Det er mulig jeg er farget av Kinect-mølet Fable: The Journey, og jeg mener ikke å tråkke på tærne til seriens fans, men et nytt Fable er ikke akkurat det jeg hadde håpet på som "new game of the show." Ikke Kinect-fightingspillet Fighter Within fra Ubisoft heller. Hva forventet jeg egentlig?

Kommentar: Det har aldri vært bedre å være gamerKommentar: Det har aldri vært bedre å være gamer
Fable Legends (venstre) og Fighter Within (høyre) var blant de få helt nye annonseringene på Gamescom i år.
Dette er en annonse:

Resten av årets Gamescom-messe har nemlig vært preget av spill vi allerede visste om. Misforstå meg ikke, vi har sett mye kult, og spesielt Sony hadde mange interessante småspill å vise frem (Rime, Shadow of the Beast, Everybody's Gone to the Rapture), men AAA-avslørningene uteble i det store og det hele. EA viste frem morsomme trailere fra Plants vs Zombies: Garden Warfare og en spenstig ny modus til storspillet Battlefield 4, pluss et flunkende nytt kart. Jeg satt klistret til skjermen mens trailerne for disse spillene, samt FIFA 14 til next-gen og Need for Speed: Rivals, ble vist frem, men da showet var over var det lite jeg hadde lyst til å prate om. Igjen, hva forventet jeg egentlig?

Les også: Forspill: Diablo III: Reaper of Souls

Jeg forventet tydeligvis et show i samme gate som E3-messen i juni. Eller, jeg forventet et show som kunne settes i samme kategori. Jeg har jobbet i spillbransjen lenge nok til å vite at Gamescom ikke produserer like mange kule avsløringer som E3, men det har pleid å være endel å bli begeistret over likevel. I år ble jeg ikke begeistret, og til å begynne med var jeg irritert og litt skuffet. Så kom spørsmålet snikende. Ja, jeg vet jeg har sagt det mange ganger nå, men hva forventet jeg egentlig?

Kommentar: Det har aldri vært bedre å være gamer
Vi har sagt det før og vi sier det igjen, slagmarken har aldri sett bedre ut.
Dette er en annonse:

Gamescom-messen er tross alt det fjerde store arrangementet i spillbransjen i år. Sony startet showet med Playstation 4-annonseringen i februar, og før sceneteppet traff gulvet hadde de også annonsert en masse lovende små og store spill. Deretter fulgte Microsofts Xbox One-avduking i april. Der ble riktig nok ikke så mange spill vist frem, men de presenterte tross alt store titler som Forza Motorsport 5, et spill publikum hadde muligheten til å prøve både på E3 og på Gamescom. Den tredje happeningen var naturligvis E3-messen, og de færreste vil beskrive denne messen som innholdsfattig i år. EA disket opp med Mirror's Edge 2 og Star Wars: Battlefront, Ubisoft serverte The Crew og The Division, mens Sony og Microsoft fortsatt hardkjøret fra anonseringsshowene.

Les også: Forspill: South Park: The Stick of Truth

Ingen sparte på kruttet under E3, og det er derfor Gamescom ble mest gjentagelser i år. For hvor mye krutt kan vi egentlig forvente at spillskaperne sitter på? Spillene de allerede har presentert, spill som Titanfall, Watch Dogs, Destiny, Dying Light, Driveclub, The Evil Within, Knack, Mad Max, Halo 5, Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, Mirror's Edge 2, Battlefield 4, Star Wars: Battlefront, Call of Duty: Ghosts, Assassin's Creed IV: Black Flag, The Order: 1886, FIFA 14, Wolfenstein: The New Order, Thief, The Division, The Witcher 3: Wild Hunt og så videre (trenger jeg ramse opp flere?), burde være gode nok til å overbevise alle som liker dataspill. Listen strekker seg dessuten mye lengre, Trials Fusion, et nytt Tomb Raider... Det er utvilsomt den sterkeste listen over kommende utvidelser vi har sett i spillbransjen noen sinne.

Kommentar: Det har aldri vært bedre å være gamerKommentar: Det har aldri vært bedre å være gamer
Watch Dogs (venstre) og Thief (høyre) bare to av storspillene vi har å se frem til på høsten og nyåret.

Derfor, etter betenkningstid, har jeg bestemt meg for å kalle årets Gamescom-messe en suksess. Ikke fordi det rant inn med spennende nyheter og interessante annonseringer, men fordi den står som et udiskutabelt symbol på en spillfremtid som får blodet til å boble i årene mine. Vi har to flunkende nye konsoller å se frem til, én i slutten av november og én forhåpentligvis tidlig i 2014. Begge tilbyr dessuten nye måter å spille på i form av streaming, tablet-støtte, nettskyen, free-to-play og så videre. Er du Wii U-fan er fremtiden også lysere enn på lenge, da Nintendos nyeste konsoll endelig har noen virkelig store titler på horisonten. Titler som The Legend of Zelda: The Wind Waker HD, Super Smash Bros 4 og Mario Kart 8 (blant annet).

En ting er med andre ord sikkert som banken. Det har aldri vært mer spennende å være spillentusiast. Hvordan i himmelens navn skal vi få råd til alt dette?

Kommentar: Det har aldri vært bedre å være gamer
Vi må vente til 2014 før vi kan kaste oss over Xbox One, men kjenner jeg meg selv rett skal jeg nok ha både den og Playstation 4...


Loading next content