Norsk
Gamereactor
artikler

Sony på E3 2008

Så var det årets siste av de store pressekonferansene. Det var Sonys tur å innta scenen, og etter flere pinlige pressekonferanser de siste årene, var det på tide å slå på stortromma.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Sony har nemlig ikke hatt det lett de siste årene. Etter 2005-konferansen, der det meste de viste frem på Playstation 3 viste seg å ha lite rot i virkeligheten og heller være basert på forhåndslagde videoklipp, til fadesen i 2006 som for alltid vil bli husket for Riiiiiiidge Racer, Giant Enemy Crabs og 599 USD for PS3, har de slitt med å levere en pressekonferanse som begeistrer publikum. Og årets fremvisning var egentlig ikke spesielt slagkraftig den heller.

Det ble nemlig mye prat. Veldig mye prat. En oppsummering av Sonys historie, prat om PS2 og PSP (uinteressant for 99 prosent av de som så på), og en stadig gjentakelse av 10-årssyklusen som Sony har innført. Nintendo oppfant styrekrysset på gamepadden. Microsoft oppfant nettspilling på konsoller. Sony oppfant 10-årssyklusen. Eh, flott? Hele poenget med å messe om denne 10-årssyklusen var selvsagt å poengtere at Playstation 3 bare er to år gammel, så det er masse å glede seg til i fremtiden.

Derfor er det bare så synd at det virker som det aller meste er så veldig langt inn i fremtiden.

Det er nemlig et problem som flere analytikere påpekte når denne generasjonen med konsoller nærmet seg. Når grafikken blir så mye bedre, når hestekreftene øker så mye, og kravene til realisme innen fysikk, grafikk, lyd og handling øker, stiger produksjonskostnadene i været. Flere folk må jobbe på enkeltspill, og utviklingen tar mye lenger tid. Det har vist seg å stemme til en viss grad på Xbox 360, men enda mer på Playstation 3. Spill som ble annonsert i 2005 og 2006 har enten bare forsvunnet eller blitt kansellert. Murring fra utviklere om vanskeligheter med programmering og tidkrevende utvikling av spill blir raskt hysjet ned av Sony, nå med 10-årssyklusen som den nyeste unnskyldningen.

Dette er en annonse:

Men man trenger ikke være noe geni for å skjønne at ting tar tid når man skal utvikle storspill på de sterkeste konsollene. Og risikoen er desto større.

Pressekonferansene på E3 pleide å være spennende opplevelser, der man ganske enkelt viste frem 4-5 nye spill som ingen hadde sett før, og som ikke lignet helt på noe som var ute på markedet allerede. Det var nok til å skape spenning og spekulasjoner, og gi oss noe å glede oss til. Nå er det ikke så enkelt lenger.

Det er nemlig langt færre spill på vei til Playstation 3 enn det var på Playstation 2 da den var like gammel som PS3 er nå. Grunnen er produksjonskostnadene og utviklingstiden. Å lage et spill på PS3 er mye mer kostbart enn å lage et spill på PS2, eller Wii for den saks skyld. Kostbar utvikling = høy risiko. Hvis spillet flopper sitter utgiveren og utvikleren igjen med svarteper og en alvorlig trussel om å legge ned hele virksomheten.

Derfor kommer aldri PS3 til å bli den varierte og allsidige maskinen som PS2 var. Den kommer ikke til å bli hjem for de mer eksperimentelle og smale titlene, de ukjente perlene og de innovative nytenkende spillene som ofte dukket opp på Playstation 2. Til det er risikoen altfor stor for utviklerne.

Dette er en annonse:

Det vi fikk servert fra Sony tirsdag kveld var nemlig akkurat som forventet. En ny filmnedlastingstjeneste som vi neppe får nyte godt av her i Norge på mange år. Ett nytt spill fra Sucker Punch, som så relativt spennende ut. God of War 3, som vel var verdens mest forutsigbare annonsering.

Og MAG da. Der Sony gikk i fella fra 2005 ved å vise en forhåndsgenerert videosnutt i stedet for gameplay. For meg virket MAG som noe Sony slang på i siste liten for å ha noe helt nytt å annonsere. Et ambisiøst spill fortsatt langt inne i planleggingsstadiet som tidligst vil dukke opp i 2010. En filmsnutt som dessverre ikke gjorde oss noe som helst klokere, da det eneste faktiske vi vet om spillet er det som stod i powerpointpresentasjonen på tre punkter.

Det var allikevel hyggelig å se at Sony fortsatt hadde hovedfokus på spill, og den sjarmerende statistikkpresentasjonen med Little Big Planet var fantastisk. Derimot mer skuffende var at Gran Turismo 5 fortsatt ikke ser ut til å komme i overskuelig fremtid. I stedet fokuserte Sony på en bisarr TV-kanal der man kan betale for å se spillprodusenten leke seg i Ferrarier og andre bilinnslag. Hva med å sende produsenten tilbake på jobb så han kan gjøre ferdig spillet sitt, i stedet for å prøve å konkurrere med Eurosport?

Sluttinntrykket er at Sony, som har vært vant til å ha alle utgivere på sin side med dusinvis av nye titler å vise frem på hvert eneste E3, sliter med å gi oss nye spill å se frem til. Det var rett og slett foruroligende å se hvor lite spill som ble vist frem fra Sonys interne studioer, hva jobber de egentlig med i London-studioet for tiden? Eller i Japan? Forhåpentligvis noe spennende, men neppe noe vi får se før neste års E3. Eller i 2010.

Så derfor endte Sonys pressekonferanse opp som mye prat og relativt lite spill. Egentlig en flott oppsummering av alle tre pressekonferansene på årets E3. Dersom 2007 var det beste spillåret noensinne, ligger 2008 an til å bli en gedigen nedtur. I hvertfall om vi skal spå ut fra disse tre pressekonferansene.

Sony på E3 2008Sony på E3 2008Sony på E3 2008Sony på E3 2008
Sony på E3 2008Sony på E3 2008Sony på E3 2008Sony på E3 2008


Loading next content