Scrapland

Scrapland

Intens action, sprudlende humor og engasjerende gameplay. Lars Petter har tatt turen til Scrapland, og han liker det!

En gang i den akk så fjerne framtiden har robotene utviklet sin egen nasjon, på en "planet" kalt Scrapland. Dette er ingen vanlig planet, men en asteroide som ble kolonisert av menneskene og senere fullstendig tilintetgjort. Etter mye om og men bygde robotene planeten opp igjen av skrapmetall, derav navnet Scrapland. Som den uvitende og nysgjerrige roboten D-tritus Debris, blir du sendt til Scrapland av uante grunner. Da du ankommer blir du tilbudt
en jobb som reporter for den største avisen i traktene, og selvfølgelig kan du ikke takke nei til denne jobben. Etter et kort intervju med presidenten, finner du neste dag ut at han har blitt drept på bestialsk vis (på den måte roboter kan bli "drept" på).

Første gang du ser på coveret til Scrapland, tror du at dette er et FPS-spill. Men etter nærmere etterforsking finner du ut at det slettes ikke er noe i nærheten av det. Scrapland er nemlig noe så sjeldent som et action/adventure/space simulator spill, hvor alt foregår i tredje person. For å sette et filmatisk preg på spillopplevelsen, får du ta del i introen på en involverende måte. Dette er sett i mange andre spill uten hell, men her fungerer det faktisk veldig bra. Man føler at man tar del i historien, og siden stemmeaktørene har gjort en såpass god jobb, hjelper også dette betydelig på involveringsfaktoren. Nå er det kanskje mange av dere der ute som stiller seg negative til stemmeaktører eller såkalt "voice acting", men tingen er at i Scrapland er dette faktisk usedvanlig godt gjennomført. En god porsjon humor er også hjemmeværende i dette spillet, både med referanser til kjente science fiction filmer, og mer "nerdete" kulturer som programmering. "May the great Algorithm be with you", er bare et av mange gullkorn som får hvilken som helst spiller til å trekke på smilebåndet.

Gameplaymessig fungerer Scrapland som en drøm. Man styrer D-tritus med de obligatoriske "aswd" tastene og justerer synsvinkelen med musa. Dette er et kjent gameplay konsept som nesten i alle tilfeller fungerer plettfritt, så all ære til utviklerne her. Allerede fra første stund er variasjon et element som har blitt satt høyt på agendaen i Scrapland. Til å begynne med har du bare D-tritus som karakter til å more deg med, men i løpet av den første timen man spiller får man tilgang til ytterligere karakterer, som har hver sine spesielle egenskaper. Noe som er litt morsomt med dette er at man må gå inn i noe som kalles "the great database", for å kunne forvandle seg til disse karakterene, så på en måte blir det litt feil å si at man spiller flere enn én karakter, da man bare "reinkarnerer" seg som D-tritus i en annen form.

En annen ting som også tilfører gameplayet variasjon, er muligheten til å bygge sine egne romskip. Til å begynne med har du bare et usselt skip med noen laserkanoner, men etter hvert som du klarer forskjellige oppdrag får du tegninger på nye skip, og klatrer sakte men sikkert oppover rangstigen for å sikre deg tittelen som beryktet og "farlig". Styring av skipet foregår på samme måte som man styrer D-tritus til fots, nemlig med "aswd" tastene og musa, noe som for så vidt fungerer veldig bra.

Musikken i Scrapland er valgt med omtanke kan det virke som. Passende techno rytmer og futuristiske innslag dominerer lydbildet, noe som etter undertegnedes mening sitter som et skudd. Mange ville vel kanskje aller helst ønsket seg heavy metall eller tilsvarende, ettersom det ofte blir forbundet med action og høyt tempo. Hvis du til all formodning skulle vrenge deg i vrede og forpeste musikken i Scrapland, er det ikke verre enn å bare skru av all lyd og eventuelt fyre opp Winamp med Dimmu Borgir eller tilsvarende i bakgrunnen, for de som måtte ønske det. Lydeffektene er det heller ingenting å utsette på. Eksplosjoner og laserkanoner dundrer og bråker som de skal gjøre i et spill som dette, noe som uten tvil gir et større inntrykk av action og fremragende tempo.

I et spill som Scrapland kan grafikken ha mye å si for at man skal like det. Heller ikke her er det spart på kruttet når det gjelder atmosfæreskapende elementer. Grafikkmotoren er kanskje ikke av aller nyeste sort, men den gjør sin jobb på en fortreffelig måte. Robotene og miljøene er godt designet, og forteller spilleren at her befinner vi oss en god del tusen år fram i tid. Alt i alt er det ikke noe revolusjonerende med grafikken i Scrapland, men den skuffer i hvert fall ikke.

Scrapland er et stort spill av denne typen å være. Man oppdager stadig nye oppdrag å utføre, finner nye tegninger til skip du kan konstruere, og i det hele tatt skal det mye til for å ha det kjedelig når en spiller. Typisk vil nok den erfarne spilleren klare Scrapland i underkant av 20 timer, mens den litt mindre erfarne vil bruke godt over 20 timer (og da er alle sideoppdragene ikke tatt med i betrakting). Så her er det uten tvil mye moro for pengene! Hvis du likte Beyond Good & Evil vil nok dette spillet falle deg i smak, da konseptet kanskje ikke er helt det samme, men det byr på noe nytt som ikke vi har sett så mye til før. Fans av action/adventure spill bør også gi Scrapland en real sjanse, ettersom det oser kvalitet og originalitet av dette spillet. Da gjenstår det bare å si: "May the Great Algorithm be with you!"

8 / 10
+
Engasjerende og original historie. Høyt tempo og intensiv action, kontrollene er nærmest perfekt.