Knights of Honor

Knights of Honor

Johannes har spent på seg rustningen og er klar for å bli Middelalder-Europas eneveldige monark.

Knights og Honor er et meget komplekst strategispill hvor selv drevne strategispillere muligens må ta en titt i instruksjonsboka. Som konge med mål om å erobre middelalderens Europa må man ved siden av å lede sin hær i kamp, ta hensyn til både økonomi, diplomati, religion og andre elemter som bygger opp et sivilisert samfunn. Spillet er på mange måter unikt selv om det har hentet mange elementer fra andre spill i genren, som bl.a. Total War serien, Caesar 3, Age og Empires. Alt dette er kokt sammen i en herlig suppe og sammen med mange egne konsepter gir dette Knight of Honor et spesielt særpreg som et av årets mest komplekse strategispill.

Når du starter å spille kan man velge kampanjemodus eller umiddelbar kamp. Umiddelbar kamp tar deg direkte til kamp modusen på spillet som er ganske lik Medieval Total War. Veldig mange av de samme hæravdelingene går igjen og gameplayet er ganske likt, men dog ikke fullt så bra. Når man velger kampanjemodusen kan man først velge mellom tre tidsperioder. Tidlig, middel eller sen middelalder. Deretter velger et av rundt 100 kongedømmer man vil lede til seier. Militærmakt alene derimot er langt ifra det eneste man må tenke på. Man må også være en dyktig diplomat samt planlegge og styre kongedømmets økonomi og religion. I tillegg til dette er det også mange andre elementer og ta hensyn til. Lokale patrioter som er misfornøyd med styresettet kan gjøre opprør som du som hersker må slå hardt ned på. Videre skal man blant annet rekruttere hærstyrker, ta seg av den kongelige familien og utvikle provinser. Hvordan spillet utvikler seg avhenger helt og holdent på hvordan du hersker i provinsene dine og utnytter ressursene.

Innledningsvis starter man med et liten by med landområder rundt som man kan forsyne seg av. For ikke for tidlig å havne i konflikt med for mange og sterke fiender kan man inngå fredsavtaler, handelsavtaler, gifte prinser og prinsesser med allierte, sende ut spioner osv. Alt av midler som en konge på den tiden rådde over.
Som konge i spillet må man rekruttere knekter og det er disse som i hovedsak styrer butikkene dine. Knekter ansetter man og disse kan brukes som hærførere, regnskapsførere, landherrer, spioner, handelsmenn eller byggere. Disse knektene har alle sine virksomhetsområder og et eget avansert rgp system som gjør dem dyktigere etterhvert som de får mer erfaring. For å erobre land må man ha en hærfører eller såkalt "marshall". Foruten det å styre kongedømme er militærrmakt det største aspektet i spillet. Man må ha en stor og sterk hær for å kunne herske over Europa.

Gameplayet er meget forsegjort og alt arbeidet med det kan bare beundres. På en annen side kan det nok virke overveldende, vanskelig og for avansert for enkelte som bare vil bygge opp en hær og gå til kamp. Heldigvis er det en veldig god tutorial som man kan gå igjennom til å begynne med, for å lære seg alt man trenger for å komme i gang. Det er også flerspiller muligheter for opp til seks personer til sammen over internett. Her er det flere forskjellige scenarioer man kan velge mellom. Blant annet beleriring av by hvor èn spiller forsvarer byen, mens en angriper, og kongen av tårn hvor spillere skal erobre og holde flest mulig tårn på en åpen slagmark.

Alt i alt er det lagt ned særdeles mye godt bra arbeid i Knights of Honor. Graden av detaljer og kompleksiteten i spillet er veldig imponerende. Videre er spillet nydelig å se på. Vel gjennomført middelaldermusikken i bakgrunnen skaper en god stemning. RPG systemet i spillet er veldig dypt noe som kan være et toegget sverd. Fans av spill som Warcraft og C&C gidder nok ikke å bruke timesvis på å involvere seg i politikk, inngå forskjellige fredsavtaler, allianser og giftemål. Det vil nok også være vanskelig for mange å kunne få god helhetsoversikt og skikkelig kontroll når man spiller Knights of Honor. Men de som lærer seg å spille det skikkelig og som liker denne typen spill, hvor man kan kontrollere alle forskjellige aspekter, vil nok like det veldig godt.

Det finnes alltid mange gode kandidater å velge mellom når man skal kjøpe strategispill til PC. En av de store titlelene om dagen er Rome: Total War. Knights of Honor er kanskje ikke fullt så ekslusivt og revulosjonerende, men det har stor gjenspillsverdi og lang levetid. Samtidig vil det dype gameplayet appelere til noen mens det vil være for mye for andre. Uansett det er lagt ned mye bra arbeid i dette spillet og det bør absolutt vurderes av kjennere.

Knights of HonorKnights of HonorKnights of HonorKnights of Honor
8 / 10
+