Football Manager 2005

Football Manager 2005

Etter at den nærmest legendariske utvikleren Si Games byttet utgiver har også deres genierklærte manager-serie måttet bytte navn. Nå leveres altså varene under tittelen Football Manager 2005.

Suksessmanageren Fabio Capello har overtatt roret i Juventus, mens Roberto Mancini skal få skikk på Inter. Santini gjør sitt beste med å få Tottenham på rett spor, og Mourinho er nødt til å levere titler i Chelsea. Sega lanserer i disse dager sin managertittel, Football Manager 2005. I dette spillet velger vi selv hvem vi skal føre fra bunn til topp, eller motsatt, alt ettersom.

Som mange har fått med seg, har de tidligere Championship Manager-utviklerne SI Games og utgiveren Eidos valgt å skille lag. Sega tok imot SI Games med åpne armer, og sammen gir de snart ut Football Manager. Eidos eier imidlertid rettighetene til spillnavnet Championship Manager, så nye utviklere vil forhåpentligvis gi den kjente serien en ny vår. Den gamle CM-serien, som mange kjenner bedre enn sine beste venner, lever altså videre som Football Manager.

Spillmenyene har naturligvis fått seg en overhaling, faktisk mer enn bare et lite strøk maling. Alvorlige endringer som får xenofobene til å rive seg i håret, eksisterer det heldigvis få av. Designet er generelt forbedret, og etter litt tilvenning, framstår FM som svært oversiktlig. Sentrale rullgardiner er øverst i grensesnittet, mens mer dyptgående valg er plassert i venstre marg. Andre snarveier og funksjoner er, kanskje litt uheldig, plassert et stykke unna nederst i venstre hjørne. Dette blir aldri et problem, og er i realiteten bare et spørsmål om tilvenning.

En svært velkommen nyhet i selve kampavviklingen, er "split view". Engelskkyndige forstår at det betyr at det sedvanlige kampvinduet kan deles i to. Vi kan for eksempel ha måloversikten til venstre, og kampfakta eller spillerkarakterene til høyre. Når høydepunkter inntreffer i kampene, skiftes oversiktsvinduet ut med 2D-vinduet. Her er fortsatt de 22 spillerne representerte ved små rundinger. Nytt av året er en liten prikk, som indikerer fronten på spillerne, ved siden av disse rundingene. Disse prikkene eksisterer ikke om man vil vise høydepunktene i fullskjerm. 2D-delen er forbedret med mer spenstig grafikk, og det er lettere å se ballens bevegelse.

Det er mulig å få kampbildet kun i form av situasjonstekst, nøkkelsituasjoner sammen med tekst, og det er mulig å se hele kampen. Noen liker å følge spillet nøye for å få med seg ulike detaljer, mens andre vil ha fortgang i kampavviklingen. Personlig synes jeg kampene tar for lang tid, selv bare med høydepunkter, så jeg sverger til den klassiske tekstmodusen. Farten på 2D-framvisningen kan endres dersom den skulle være upassende.

Som tidligere er det mulig å søke medias oppmerksomhet med å kritisere eller rose egne spillere. Nå kan vi også, som managere flest, gå ut i media med vurderinger av kolleger. Pressen kaster seg over lite gjennomtenkte skildringer av andres prestasjoner, og journalistene gnir seg i hendene når de forulempede kanskje responderer med krutt og en bredside i retning nedover. Relasjoner og vennskapsbånd opprettes fort om vi gir en kollega som kjemper tappert i motgang et par støttende ord på veien. Ofte gjengjelder managerne de gode ordene, noe som kan få spillergruppen til å reagere positivt. Samtidig setter fansen selvfølgelig pris på noen velvalgte gloser mot hovedkonkurrentene.

Hjemmefordelen er noe ubalansert i forhold til hvordan det går på bortebane. Det er lett å vinne med store sifre på eget gress, mens de pinligste tap kan forekomme borte. Det er selvfølgelig lettere å vinne hjemme i virkeligheten, men såpass stor forskjell skal man ta med en klype salt. Hjørnespark fører for ofte til mål i dette spillet, og urealistisk mange hundreprosentsjanser brennes. Det vil med sikkerhet komme regelmessige oppdateringer til spillet. SI Games skal ha ros for å følge opp managerserien sin, men så gjør de riktignok mange feil også. Jeg sitter ikke igjen med en følelse av at Football Manager 2005 er spesielt realistisk.

Med Inter kunne jeg i forkant av sesong nummer to, vinne 9-0 borte mot både Malaga og Celta Vigo i TV-sendte treningskamper. I supercupen mot Porto gikk Inter av med en 5-0-seier. I den første sesongen slet laget mitt en stund midt på tabellen. Flere av spillerne mine fikk statusen "unhappy" fordi de hadde mistet troen på meg som manager. Og selv om Milanoklubben vant Champions League, den italienske cupen, og kom på andreplass i serien bak Palermo (!), surmulet flere av spillerne fortsatt! Fire eller fem av stjernene var fortsatt ikke overbevist, noe som virker ekstremt usannsynlig. Midtbanespilleren Emre klaget også over for stor konkurranse om plassene i hans posisjon. Noen av spillerne sluttet heldigvis å sutre etter suksessen, men jeg solgte pessimistene, og henter inn nye stjerner.

Football Manager 2005 er utvilsomt et bedre spill enn forgjengeren CM4, men denne versjonen gjenskaper ikke den samme følelsen alle kjenner fra for eksempel CM 97/98. Det blir spennende å se hva Eidos kan gi ut i form av nye Championship Manager, men de velger trolig å drøye lanseringen til over nyttår. Fansen blir neppe skuffet over FM, men det er mye å sette seg inn i for de som måtte være nye ovenfor serien. Det er imidlertid ikke vanskeligere enn å be assistenttreneren om hjelp til flesteparten av oppgavene. De fleste vet hva de får når de kjøper et spill fra den gode, gamle managerserien: Mange ligaer, stor spillerdatabase, skjulte talenter og time på time med spilling. At realismen ikke står i høysetet, klarer de fleste å leve med.

Football Manager 2005Football Manager 2005Football Manager 2005Football Manager 2005
8 / 10
+